Coruptia in scoli exista. Asta admit chiar reprezentantii Ministerului Educatiei. Dupa doi ani in care mai marii invatamantului au incercat sa ia masuri pentru combaterea acestui fenomen, incercarea prinde acum contur. Ministe-rul Educatiei Nationale (MEN) a elaborat proiectul Strategiei Anticoruptiei in Educatie, aflat in acest moment in dezbatere publica pe site-ul ministerului. Concret, in perioada 1 – 27 septembrie 2013, Ministe-rul Educatiei Nationale va de-rula o campanie de informare prin intermediul difuzarii unor spoturi audio la posturile de radio, prin publicarea de materiale in presa scrisa, dar si online, in cadrul unui proiect ce are ca obiectiv diagnoza fenomenului de coruptie la nivelul invatamantului preuniversitar, informarea si forma-rea decidentilor in domeniul anticoruptiei si dezvoltarea unei strategii anticoruptie in educatie.
„La nivelul anului 2012, Indicele de Perceptie a Coruptiei al Transparency International situa Romania, cu un scor de 44 din 100, mult sub media tarilor membre Uniunii Europene (60 – 64). De asemenea, conform Barometrului Global al Coruptiei, la nivelul anului 2010, 87 la suta dintre romani considerau ca fenomenul de coruptie s-a extins in ultimii trei ani, in timp ce cercetarea nationala „Perceptii si atitudini privind coruptia din Romania”, coordonata de Asociatia pentru Implementarea Democratiei in anul 2011, releva faptul ca aproximativ doua treimi dintre romani (67 la suta) considerau ca in ultimul an coruptia a crescut, 6 la suta ca aceasta a scazut si 26 la suta ca nivelul coruptiei nu s-a modificat.
O alta cercetare a Asociatiei pentru Implementarea Democratiei din anul 2007 releva faptul ca 66 la suta dintre tinerii intre 18 – 28 ani considerau ca o persoana nu poate avea succes in Romania fara a fi corupta. Acelasi demers realizat la nivel national in anul 2011 indica faptul ca 57 la suta dintre romani impartasesc aceasta credinta”, se arata in proiectul elaborat de Ministerul Educatiei. In acest context a fost conturata necesitatea implementarii strategiei de anticoruptie in educatie.
Conform proiectului, strategia are la baza, in acelasi timp, Legea Educatiei Nationale Nr. 1 / 2011, cu completările si modificarile ulterioare, pornind de la misiunea asumata de lege: „de formare, prin educatie, a infrastructurii mentale a societatii romanesti, in acord cu noile cerinte, derivate din statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene si din functionarea in contextul globalizării, si de generare sustenabila a unei resurse umane nationale inalt competitive, capabilă să functioneze eficient in societatea actuala si viitoare” (Art. 2, alin.2). De asemenea, Articolul 4 prevede că „Educatia si formarea profesionala a copiilor, a tinerilor si a adultilor au ca finalitate principala formarea competentelor, intelese ca ansamblu multifunctional si transferabil de cunostinte, deprinderi/abilitati si aptitudini, necesare pentru: integrarea sociala si participarea cetateneasca activa in societate; educarea in spiritul demnitatii, tolerantei si respectării drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului; cultivarea sensibilitatii fata de problematica umana, fata de valorile moral – civice si a respectului pentru natură si mediul inconjurator natural, social si cultural”.
„Institutiile din sectorul educational au responsabilitatea asigurarii conditiilor ne-cesare pentru punerea in aplicare a cadrului normativ la nivelul sectorului educational, cat si a monitorizarii si evaluarii periodice a eficientei masurilor adoptate”, se mai arata in textul proiectului.
Cazuri „ciudate” in Salaj
Cel mai recent si mai cunoscut caz de coruptie in sistemul de invatamant din Salaj este cazul profesoarei de biologie de la Scoala Gimnaziala „Andrei Muresanu” din Cehu Silvaniei, profesoara Aurora Pondea, care, sub amenintarea directoarei, Olga Radu, si a directorului adjunct, Radu Tataru, a fost nevoita sa anuleze nota uneia dintre eleve din clasa a VI – a, pentru a favoriza alta colega. Incidentul a avut loc la sfarsitul lunii iunie, inainte de finaliza- rea anului scolar.
Un alt exemplu in acest sens este cazul de la Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian”, cand la inceputul anului scolar 2012 – 2013, in jur de 1.000 de elevi ai acestui liceu au dat bani, bineinteles din bugetul parintilor, pentru a-si procura uniforme scolare la cerere, insa nici pana in luna mai, spre final de an scolar, ei nu si-au vazut uniformele. 280 de lei a costat bucata. Contractul a fost incheiat intre Comitetul de Parinti si o firma privata din Baia Mare, cea care „i-a tepuit”.
In anul scolar 2010 – 2011, desi fostul inspector scolar ge-neral din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj, Ioan Abrudan, a declarat ilegale fondul scolii si fondul clasei, au existat situatii in care parintilor tot li s-au cerut sume cuprinse intre 25 si 50 de lei pentru diverse lucruri necesare in cadrul scolii. Ca urmare a acestui fapt, Gheorghe Bancea, actualul inspector scolar general, a luat masuri anul trecut si a interzis sub orice forma aceste „colecte”. Inspectorul a transmis o circulara in toate unitatile de invatamant din Salaj, prin care toate cadrele didactice sa fie avertizate ca nu au voie sa ceara elevilor si parintilor bani pentru binecunoscutele colecte de bani care se fac la fiecare inceput de an scolar.
Interviu cu Gheorghe Bancea, inspector scolar general in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean
Graiul Salajului: Care este scopul implementarii unei strategii la nivel national impotriva coruptiei din invatamant?
Gheorghe Bancea: Ministerul Educatiei Nationale a postat, recent, pe site-ul sau un anunt privind derularea unui proiect strategic intitulat „Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare. Obiectivele sau scopurile unui asemenea proiect sunt acelea de a eradica fenomenul coruptiei si, in acelasi timp, de a oferi eventuale-lor victime ale coruptiei posibilitatea de a semnala astfel de cazuri, prin intermediul unei linii telefonice gratuite. Totodata, cred ca invatamantul romanesc are nevoie de transparenta in comunicarea cu toti cei implicati in sistem (parinti, elevi, cadre didactice) si, mai ales, are nevoie de credibilitate si demnitate. Din pacate, doua-trei cazuri de coruptie popula-rizate de mass-media au aruncat o lumina proasta asupra sistemului nostru de invatamant, care are, totusi, multe realizari deosebite. Ma gandesc, aici, si la rezultatele de exceptie obtinute, anual, la Olimpiadele Internationale, dar si la studentii, profesorii, medicii romani care sunt bine vazuti in strainatate.
Graiul Salajului: In general, care sunt cele mai frecvente cazuri de coruptie in invatamant?
Gheorghe Bancea: Personal, nici ca profesor, nici ca inspector scolar general, nu m-am confruntat cu astfel de cazuri. De aici si imposibilitatea de a va raspunde la aceasta intrebare.
GS: Care sunt factorii care genereaza actul de coruptie in invatamant (parinti, copii, cadre didactice)?
Gheorghe Bancea: Regret ca nu pot, din nou, sa va raspund la intrebare. Din moment ce nu m-am confruntat cu situatii de acest gen, nu am de unde sa stiu care ar putea fi acesti factori.
GS: Ce cazuri concrete de coruptie in invatamant au fost identificate in judetul nostru?
Gheorghe Bancea: Din fericire, in judetul Salaj nu au fost semnalate cazuri de coruptie.
GS: Ce masuri concrete ia Inspectoratul Scolar Judetean Salaj pentru cresterea gradului de educatie anticoruptie la nivelul beneficiarilor educatiei?
Gheorghe Bancea: In primul rand, in cadrul Comisiilor de Examen am insistat sa fie propuse cadre didactice one-ste si valoroase, care au realizari, tinuta si prestanta. In al doilea rand, inaintea desfasurarii propriu-zise a examenelor, la sedintele de instruire cu membrii acestor comisii, am atras atentia asupra corectitudinii si necesitatii de a respe-cta intocmai metodologiile in vigoare. Am incredere, in continuare, in cadrele didactice, in directorii si inspectorii din judetul nostru. Le multumesc si pe aceasta cale pentru modul in care s-au implicat si au colaborat cu Inspectoratul Scolar, spre binele tuturor si, mai ales, al invatamantului salajean.
Unitatile de invatamant au fost atentionate prin adrese si comunicate ale ISJ Salaj referitoare la respectarea prevederilor metodologiilor de examene si la interzicerea colectarii, de la parinti si elevi a oricaror tipuri de fonduri destinate derularii examenelor.
De asemenea, pentru fiecare sesiune a examenelor nationale, am insistat sa fie popularizate in toate centrele de examen numerele de telverde puse la dispozitie de MEN pentru semnalarea eventualelor cazuri de coruptie, asigurand in acest fel transparenta totala si acces pentru elevi si parinti.