Firma Pa&Co, patronata de vestitul Costel Casuneanu, care se ocupa de reabilitarea drumului national 1H, s-a apucat sa construiasca o statie de autobuz peste drum de Gara Jibou, pe strada 22 Decembrie 1989, exact asa „cum prevede proiectul”. Numai ca Barna Bodea, care locuieste la numarul 71, este nemultumit de proiect, de constructie, de firma Pa&Co si de autoritati, pentru ca este nemultumit in primul rand ca viitoarea statie de autobuz, spune el, ii blocheaza accesul pe poarta pe care intra pe propria lui proprietate. Jibouanul spune ca marti dimineata cativa muncitori au depozitat materiale de constructii in dreptul proprietatii lui. Nu si-a facut griji. Primaria Jibou realizeaza in prezent lucrari de amenajare a trotuarelor si a crezut ca prin acest lucru se justifica „deranjul” muncitorilor. Numai ca, in jurul orei 15:00, cand s-a intors de la serviciu, a vazut gramada de nisip basculata in dreptul accesului pietonal in propria curte. Si-a dat seama ca ceva este in neregula cand a vazut ca pe salopetele muncitorilor era imprimat numele firmei Pa&Co. A cerut explicatii muncitorilor, care i-au spus ca realizeaza terasamentul pentru viitoarea statie de autobuz. Cum unii dau ordine si altii doar executa, localnicul nu a avut parte de alte lamuriri si a cerut explicatii ma-nagerului de proiect, si anume lui Ovidiu Dan. In fata jibouanului Ovidiu Dan „s-a dat” om ocupat, cu treburi multe pe cap si, implicit, in lipsa de timp. Scuza lui a fost ca „asa au fost facute proiectele”, afirmatie sustinuta si de alti reprezentanti ai constructorului, care au un sediu propriu in localitatea Tihau.
Vazand ca nu obtine raspunsuri la problema lui, Barna a sesizat Consiliul Judetean (CJ) Salaj, de unde i s-a spus ca ei nu pot interveni in conflict, pentru ca drumul national 1H este in administrarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), iar in custodia CJ Salaj intra doar drumurile judetene. A apelat asadar la CNADNR, unde a vorbit, pe rand, cu aproape toti angajatii, pentru ca in cele din urma sa fie transferat la „o cucoana” care ii spune lui Barna sa faca o sesizare pe care sa o trimita prin fax. Tipic romanesc…

Omul a fost „ajutat”, chiar daca lui nu-i convine
Problemele localnicului din Jibou privind accesul la proprietate odata cu amplasarea viitoarei statii de autobuz a ajuns si la urechile Institutiei Prefectului Salaj, care a desemnat o persoana sa inspecteze chestiunea la fata locului. Alexandru Groza este reprezentantul beneficiarului lucrarilor de reabilitare a DN1H, diriginte de santier si consultant al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj. Acesta s-a deplasat pe strada 22 Decembrie 1989 la casa cu numarul 71, pentru a vedea cu ochii lui situatia. Alexandru Groza a spus ca inainte de realizarea proiectului privind amplasamentul noii statii de autobuz din apropierea garii din Jibou au fost invitati reprezentanti ai Politiei, de la Siguranta Circulatiei, proiectanti, consultanti, care au prevazut toate solutiile si care, de obicei, proiecteaza astfel de obiective intre doua cai de acces la proprietati, din ratiuni de spatiu, a spus Alexandru Groza. Statia este prevazuta cu pene de racordare triunghiulare in lungime de sapte metri si inca o portiune dreapta de cincisprezece metri. Intr-adevar, in fata proprietatii cu numarul 71, revine racordarea de sapte metri. Insa, partea cu o lungime de cincisprezece metri si lungime de trei metri este intre doua cai de acces la proprietate. Am convenit ca de la marginea triunghiului statiei de autobuz sa betonam cu panta inspre curtea jibouanului pentru a avea un acces mai bun la proprietate. Vom betona accesul pe trei metri si jumatate de la portiunea astfaltica inspre curtea localnicului. Practic, noi i-am imbunatatit accesul la proprietate prin aceasta lucrare, a explicat consultantul DRDP Cluj, Alexandru Groza.

Primarul din Jibou nu-i de acord cu concetateanul sau…
Barna Bodea a ajuns cu problema lui si la administratia publica locala. Acesta a spus ca a facut o sesizare la Primaria Jibou cu privire la faptul ca firma Pa&Co amplaseaza o statie de autobuz in dreptul proprietatii sale. Am cerut primariei o parere cu privire la situatia localnicului jibouan. Primarul Jibou-lui, Eugen Balanean, spune ca sustine cauza cetateanului Barna, dar mai intai de toate, vrea sa mearga el insusi pe strada 22 Decembrie 1989 pentru a inspecta constructia viitoarei statii de autobuz. Astfel ca, Eugen Balanean s-a deplasat la fata locului imediat ce l-am instiintat de problema. Ajuns de pe teren, primarul a spus ca viitoarea statie de autobuz nu ii afecteaza accesul localnicului la proprietate si ca sunt vreo sapte sau opt metri pana la casa lui Barna Bodea. Eugen Balanean a mai spus ca statia de autobuz urmeaza sa fie amplasata pe domeniul pu-blic intre doua cai de acces la proprietate. Statia nu poate fi realizata in susul sau in josul proprietatii lui Barna fiindca sunt garaje si conducte de gaz. Ar mai fi fost o solutie intre blocurile CFR, dar asta ar fi insemnat ca cetatenii sa parcurga o distanta putin mai mare din gara si pana in statie, precizeaza Balanean. De altfel si jibouanul Barna este de parere ca Pa&Co ar fi putut proiecta statia de autobuz in locul mentionat de primar.

…desi Pa&Co l-a pagubit chiar si pe fiul lui Eugen Balanean
Primarul nu s-a aratat insa surprins de faptul ca oamenii reclama lucrarile de reabilitare ale DN1H in localitatea pe care o administreaza. Edilul sustine ca firma Pa&Co nu colaboreaza cu administratia si cauta tot felul de scuze atunci cand i se cer explicatii. Suntem neputinciosi din moment ce nu ne consulta nimeni. Daca ne-ar fi cerut parerea atat in cazul statiei de autobuz, cat si in alte cazuri in care am intampinat probleme tehnice in localitate, sunt convins ca am fi gasit si alte solutii. Nu sunt specialist, dar ce facem noi in Jibou facem fara atatea proiecte si proiectanti, a spus primarul.
Eugen Balanean sustine ca el insusi a avut probleme cu reprezentantii constructorului dupa ce acestia au amenajat un sens giratoriu la nivel cu calea ferata, spre localitatea Var. Fiul meu are in zona un teren de 80 de ari, iar 30 dintre ei au fost folositi pentru amplasarea sensului giratoriu. Mi s-a spus ca dureaza mult procedura de expropriere si despagubire a portiunii din te-renul respectiv. Nu am facut niciun fel de act si nici nu mi s-a promis ca voi fi despagubit, a adaugat Eugen Balanean.

Firmei Pa&Co i s-a dus vestea prin Salaj
Nu doar primarul Balanean considera ca lucrarile de reabilitare a DN1H sunt superficiale si fara logica. Au patit-o pe propria piele primarii si locuitorii din Criseni, Letca, Mirsid, Babeni, dar si Surduc. Primarii comunelor de aici au intampinat o sumedenie de probleme de cand a inceput reabilitarea drumului 1H si pana in prezent. Redactia Graiul Salajului s-a implicat anul trecut in legatura cu problemele cu care se confrunta comunitatile din aceste sate. Insusi prefectul de atunci, Filonas Chis, a efectuat o vizita pe teren pentru a remedia problemele tehnice aparute in timpul reabilitarii drumului national. Primarii comunelor de pe raza lucrarilor de reabilitare a DN1H au spus atunci la unison ca lucrarile firmei Pa&Co sunt „de mantuiala”. Se apuca de lucru fara sa intrebe in legatura cu ce au de gand sa faca, daramite sa ceara parerea edililor, a reiesit din impresiile primarilor vizavi de lucrarile de reabilitare a firmei patronata de Costel Casuneanu.
A sosit vremea lui Ionel Ciunt, prefectul Salajului in prezent, sa poarte negocieri cu constructorul si sa caute solutii tehnice pentru probleme aparute la reabilitarea drumului. Acesta a efectuat in mai o vizita de teren pe tronsonul Criseni-Rastoci impreuna cu senatorul PSD, Gheorghe Pop, si cu deputatul PSD, Iuliu Nosa. Termenul li-mita pentru realizarea lucrarilor de reabilitare a DN1H, ianuarie 2013, a fost deja depasit de firma Pa&Co care nu si-a respectat promisiunea.

Ministrul Sova va auzi multe despre Salaj
Liderii politici locali s-au deplasat de mai multe ori pe tronsonul Criseni-Rastoci pentru a evalua si a corecta neregulile in reabilitarea drumului national 1H. La vizita de pe teren efectuata in mai de prefectul Ionel Ciunt impreuna cu deputatul PSD Iuliu Nosa si cu senatorul PSD Gheorghe Pop, acestia au constatat problemele care exista cu rigolele, trotuarele si podetele din toate comunele tranzitate de DN1H. In Babeni podetele realizate de angajatii Pa&Co intrau pana in portile oamenilor. Ulterior, au fost refacute. Tot in Babeni au fost facute sesizari cu privire la faptul ca oamenii nu mai au acces la cele doua cimitire din localitate. Constructorul a promis in timpul vizitei pe teren a senatorului Pop ca cele doua puncte de acces vor fi realizate. Oamenii s-au plans si de calitatea santurilor executate de firma lui Casuneanu.” Santurile erau subdimensionate fata de necesar, dar am primit promisiuni ca firma va remedia aceste probleme”, spune senatorul Gheorghe Pop. Tot in Babeni, gardul unei case din zona centrala a localitatii a fost la un pas sa se surpe fiindca nu a fost construita o structura de rezistenta. Dupa intalnirea liderilor politici salajeni s-a consolidat gardul, astfel incat problema a fost rezolvata. De reparat trebuie reparat si gardul de la biserica din Cuciulat, care a fost distrus in timpul lucrarilor de reabilitare a drumului. In Cuciulat au fost probleme si cu alimentarea retelei de apa, dupa ce una din conducte s-a spart. Intre timp, problema a fost solutionata, spune Gheorghe Pop.
Senatorul salajean Gheorghe Pop a spus ca a participat luna trecuta la mai multe sedinte de Consiliu Local in Babeni, Letca, Mirsid si Jibou. In timpul sedintelor, liderii locali au expus in principiu aceleasi probleme vizavi de reabilitarea drumului care trece prin comuna lor; caile de acces la proprietatile intravilane si extravilane, podete, rigole. Se-natorul promite ca va mai efectua o vizita pe teren saptamana viitoare. A auzit despre problema cu statia de autobuz din Jibou si promite va trece si pe aici ca sa vada amplasamentul noii statii de autobuz. In plus, parlamentarul salajean a declarat ca dupa 1 septembrie, data la care incepe sesiunea parlamentara, va avea o intalnire cu Dan Sova, ministrul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine. Va stabili cu acesta o intalnire la care sa participe reprezentantii CNADNR, consultantii, proiectantii si primarii care administreaza comunele de pe DN1H, tronsonul Criseni-Rastoci, pentru ca receptia lucrarilor de reabilitare a drumului national sa fie facuta in cele mai bune conditii, a asi-gurat senatorul Gheorghe Pop.