Centrul de permanenţă din Zalău se va deschide imediat ce medicii de familie vor semna contractul cu CAS.
La finele lunii aprilie, Consiliul Judeţean Sălaj a pus bazele unui centru de permanenţă in incinta Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău. Centrul va deveni funcţional imediat ce medicii de familie din municipiu vor semna contractele cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Sălaj. „Normele vor fi in vigoare din data de 1 iunie. In principiu, odată ce centrul de permanenţă este funcţional, participarea este obligatorie pentru toţi medicii. Noile norme prevăd că medicii se pot inţelege să facă schimb, cu condiţia să existe un program in centru şi să ştim care este medicul de gardă”, ne-a declarat Ligia Marincaş, directorul executiv al Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Sălaj. Marincaş a menţionat că dacă CAS acceptă să semneze contractul pe luna mai, centrul va putea funcţiona chiar de luna aceasta. Olimpia Moigrădean, medicul de familie desemnat de DSP pentru coordonarea activităţii medicilor din centrul de permanenţă, ne-a declarat că pană acum şi-au depus cereri pentru a face gărzi in centru 13 medici de familie, fiind arhisuficienţi pentru acoperirea serviciului. Fiecărui medic ii revine datoria de a face cate două gărzi pe lună. „Ce ne nemulţumeşte (la noile norme, n.r.) este că la plata medicului a dispărut gradul profesional. Plata este de 12,8 lei pe oră, indiferent de gradul profesional. Din cei 12,8 lei rămanem cu 10 lei pe oră, după ce plătim impozit şi contribuţia la sistemul de sănătate”, ne-a declarat dr. Moigrădean.
Ministerul Sănătăţii a publicat noile norme după care se va desfăşura activitatea in centrele de permanenţă incepand cu data de 1 iunie. Principala modificare este că medicii de familie nu vor mai fi obligaţi să facă gărzi in centrele de permanenţă, putand face schimb cu ceilalţi colegi, cu condiţia să fie asigurate in permanenţă servicii de medicină de familie. Ca noutate, a fost publicată lista cu urgenţele medico-chirurgicale pentru care se pot acorda consultaţii de către medicul de familie. In cazul in care medicul de familie de gardă din centrul de permanenţă are la dispoziţie o autospecială pentru consultaţii la domiciliu, dispecerii 112 ar putea direcţiona cazurile mai puţin grave către acest serviciu, urmand ca medicul să se deplaseze la domiciliul pacientului.