Cativa muncitori care lucreaza la modernizarea statiei CFR Zalau au descoperit saptamana trecuta, marti si miercuri, doua priectile neexplodate, in timpul sapaturilor. Echipa de pirotehnisti a Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Salaj a fost solicitata sa intervina de doua ori in mai putin de 24 de ore pentru a ridica cele doua proiectile de artilerie, de calibru 100 si 152 de milimetri, spune purtatorul de cuvant al ISU Salaj, Pirotehnistii au avut in acest an unsprezece misiuni de asanare de munitie in perimetrul Garii Zalau. Au identificat in total 21 de proiectile de artilerie de fabricatie ruseasca, de la calibrul 76 de milimetri pana la 152 de milimetri. Nu numai in acest an bombele au fost „pe alese”. Pe parcursul anului trecut, pirotehnistii ISU au fost de asemenea chemati sa intervina in cinci misiuni pentru a ridica noua proiectile, cu calibru intre 76 si 152 de milimetri, descoperite tot de muncitorii care executa lucrari la Gara Zalau. Toate proiectilele au fost descoperite la o distanta de 1-1,5 metri in pamant, potrivit oficialului ISU.
Gara – teren minat
Putini si-ar fi inchipuit ca, pe locul unde odinioara asteptau trenul, erau ingropate zeci de bombe. Odata cu inceperea lucrarilor de modernizare a statiei CFR, in vara lui 2012, a iesit la iveala faptul ca Gara din Zalau e teren minat. Lucian Jacodi subliniaza ca multe dintre proiectile au fost descoperite in stare de functionare. Cu alte cuvinte, pericolul ca cineva sa fi fost ranit intr-o tragedie era iminent. In primavara acestui an, un muncitor a fost cat pe ce sa produca o catastrofa, dupa ce a acrosat un proiectil cu lama excavatorului pe care il manevra.
Tinand cont ca nicaieri in Salaj nu s-au descoperit atatea bombe intr-un singur loc am incercat sa deslusim istoria si „traseul” bombelor. Sa aflam cum au ajuns proiectilele ingropate in apropierea statiei de tren. Batranii din apropiere sustin ca, pe vremuri, a existat un depozit pentru bombe, care ulterior a fost explodat.
Istoricul Marin Pop explica provenienta proiectilelor
Cercetatorul stiintific in istorie contemporana al Muzeului Judetean de Istorie si Arta Zalau, doctor Marin Pop, spune ca nu stie sa fi fost vreun depozit de armament si munitie in apropierea statiei CFR, dar are o explicatie pentru bombele din gara. Istoricul a spus pentru Graiul Salajului ca, in intervalul 15-25 octombrie 1944, in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, frontul a trecut prin zona Garii Zalau, avand misiunea de a elibera Zalaul si de a incurca planul inamicilor care intentionau sa se stabilizeze pe linia Meses. Zalaul a fost eliberat in 17-18 octombrie. Oficial, Salajul de azi a fost eliberat la 25 octombrie, dupa ce trupele romane au inaintat spre Carei, pentru a elibera pamantul romanesc, explica cercetatorul stiintific Marin Pop. Salajul era judet de granita, la acea vreme. Cand trupele de razboi s-au retras, s-a creat o debandada. Au ingropat munitia ca sa nu fie gasita. Asa se explica existenta proiectilelor de artilerie, descoperite de muncitorii care lucreaza la modernizarea statiei de tren Zalau, subliniaza istoricul Marin Pop.
Multi dintre noi am calcat peste bombe
Am mers la fata locului, sa aflam de la muncitorii care lucreaza la modernizarea statiei CFR Zalau unde au fost descoperite, mai exact, proiectilele. Cativa muncitori ne-au relatat ca multe din bombe au fost descoperite chiar in fata unui pasaj care facea trecerea spre peron. Un angajat CFR ne-a spus ca trenurile care au trecut prin Gara Zalau nu au „calarit” proiectilele, fiindca acestea erau ingropate in fata Liniei 1. Angajatului CFR i se pare curios ca nimeni nu a stiut de existenta acestor bombe, de vreme ce primele lucrari la Gara Zalau au inceput in 1972. Spune ca, de acum inainte, e putin probabil ca muncitorii sa mai descopere vreun proiectil. Au terminat cu sapaturile. Acum lucreaza la suprafata, a accentuat angajatul CFR. Speram asadar ca ultimele doua proiectile „recoltate” de pirotehnisti saptamana trecuta sa fi fost si ultimele ingropate sub gara din Zalau.
Santierul a scos la iveala 30 de bombe
La locul cu pricina l-am gasit pe seful de santier, cel care conduce lucrarile de modernizare si care decide ce solutii se impun in situatii deosebite, precum descoperirea unor proiectile neexplodate sub santierul din Gara Zalau. Barbatul a spus ca, de fiecare data cand muncitorii din subordinea lui au descoperit proiectile de artilerie sub pamant, lucrarile au fost intrerupte pana la venirea pirotehnistilor, care au ridicat munitia si au transpor- tat-o in conditii de siguranta. L-am intrebat pe seful de santier daca el si colegii lui mai poarta frica atunci cand descopera vreo bomba sau daca e deja un „fapt divers”. Desi a descoperit impreuna cu echipa lui de muncitori, pana in prezent, aproximativ 30 de bombe, constructorul se teme si acum pentru pentru viata lui. „Dumneavoastra cum v-ati simti daca ati descoperi o bomba la circa un metru sub pamant?”, au fost cuvintele lui.
Bombele descoperite in a-propierea garii isi pierd valentele istorice in poligonul de la Crasna. Aici, ISU Salaj organizeaza in fiecare an misiuni de detonare controlata a munitiilor descoperite in actiunile desfasurate de pirotehnisti.