In mai putin de zece ani, hipermarket-urile din Romania si-au facut plinul. Cu varf si indesat. Printr-o politica de preturi demna de comertul cel mai salbatic. Sub pretextul ca statul nu poate interveni in economia de piata, producatorii interni au fost incorsetati in reguli impuse intotdeauna in defavoarea cumparatorilor si pentru profitul comerciantilor. Asa s-a ajuns la preturi de raft de doua-trei ori mai mari decat ale producatorilor. Si asta pentru ca, in pretul produselor, hipermarket-urile „negociau” locul pe raft, prezenta in publicatiile cu oferte. Ba chiar si interdictia producatorului de a-si vinde produsul mai ieftin la un magazin concurent. Toate gaselnitele celor din spatele rafturilor le-am platit noi, romanii, umfland conturile si profiturile lanturilor rasarite in toate marile orase ale tarii. Culmea paradoxului lacomiei este ca magazinele din Romania au obtinut, profituri mult mai mari decat magazinele surori din alte tari europene, in conditiile in care romanii au salariile cele mai mici. Concret, se afirma ca, in pretul unui produs din hipermarket, circa 40% reprezinta taxe care nu au nici o legatura cu pretul de achizitie de la producator.
In ultimele zile, se vorbeste tot mai insistent despre introducerea Codului de bune practici, care va face obiectul unei ordonante de urgenta a guvernului. Iar acest cod ar urma sa prevada, printre altele, doua conditii care ar putea duce la scaderea preturilor si, poate, chiar la un inceput de concurenta reala. Prima: comerciantul va putea sa vanda produsele la preturi diferite si nu la pretul impus de un hipermarket. A doua conditie: furnizorul de produse alimentare nu va mai fi obligat sa plateasca taxe si servicii care nu au legatura cu vanzarea propriu-zisa.
Vom vedea daca noul Cod de bune practici doar va ingrosa tomurile legilor nascute moarte! Cea de-a doua varianta nu ne-ar mira deloc, pentru ca, marile magazine si-au batut in cuie practicile prin care ne fura vazand cu ochii si cu zambetul profesional de rigoare!