De astăzi, 80 la sută din sălăjenii care locuiesc la bloc nu mai au contract de furnizare a apei potabile şi canalizare.
Consumatorii nu recunosc legea Companiei de Apă
Reprezentanţi ai locatarilor din blocurile P10, pe Aleea Mesteacănului nr.8, R106, R108 şi N 6 de pe strada Avram Iancu, precum şi preşedintele Asociaţiei de proprietari a blocului T1 de pe strada Dumbrava ne-au lăsat la redacţie sesizări scrise adresate atat Companiei de Apă Someş S.A., cat şi Direcţie de Sănătate Publică, Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor prin care işi manifestă nemulţumirea faţă de facturarea serviciului la comun şi aduc argumente in favoarea continuării facturării consumului de apă pe fiecare apartament, in funcţie de consumul inregistrat de apometrele proprii.
Proprietarii de apartamente din blocurile care nu au o asociaţie să-i reprezinte spun că nici un locatar al blocului nu doreşte să-şi asume responsabilitatea de a incasa bani de la vecinii de scară, fără a le putea da o chitanţă justificatoare, şi nu au parghii legale pentru a-i face pe rău-platnici să-şi achite datoriile. „La intrebarea pusă de noi «De ce s-au luat asemenea măsuri?» adresată biroului de informaţii, ni s-a spus că este o măsură de protecţie a companiei impotriva rău platnicilor. Noi considerăm că este o măsură impotriva celor care işi achită facturile lunar”, spun cei 27 de proprietari ai blocului N6 din Zalău. Pe langă asta, locatarii din blocurile R 106 şi R 108 sunt nemulţumiţi că furnizorul de apă nu a consultat şi consumatorii inainte de luarea unei astfel de măsuri.
Astăzi este ultima zi in care sălăjenii pot incheia noile contracte de furnizare a serviciilor de apă şi canalizare. Compania de Apă reziliază vechile contracte şi incepe trimiterea somaţiilor către cetăţenii racordaţi „ilegal” la acest serviciu, iar in termen de cinci zile de la primirea inştiinţării se va inchide robinetul pe fiecare bloc care nu a incheiat un nou contract de facturare a serviciilor la comun. Dacă in primele trei luni de la anunţarea noului regulament doar 10 la sută din consumatori au incheiat noul contract la apă, ameninţarea cu inchiderea robinetului pe cartiere i-a determinat pe incă 10 la sută dintre zălăuani să se conformeze cerinţelor Companiei de Apă.
Plătim pierderi pe reţea şi „casieri” pentru Compania de Apă
„De ce trebuie să plătim defalcarea pe apartament a sumei aferente consumului, sarcină care revine in prezent Companiei de Apă cu care noi suntem in contract? Cine il va plăti pe cel ales de locatari să facă această muncă, să adune banii pentru facturi şi să-i predea la casierie? De ce Electrica şi E-on Gaz se descurcă onorabil, iar compania dumneavoastră ne ridică atatea probleme şi semne de intrebare? Plătim peste consum aproape lunar, motivaţia dumneavoastră fiind că sunt «pierderi pe reţea». Cum aţi făcut astfel lucrările de reabilitare a reţelei de apă?” se intreabă locatarii blocurilor P10.
„Noi nu avem asociaţie de proprietari. Poate pană la urmă işi va asuma cineva răspunderea, dar desigur, contra cost. Dacă eu am avut 60 de lei luna trecută la apă, să mai plătesc 7-10 lei, pe langă ce imi pun ei in plus la consum şi canalizare? Şi pană acum noi am plătit mai mult decat am consumat, adică pierderile din bloc, şi tot noi am citit contoarele pe apartamente. Problema e cum să mă duc eu la vecin să-l oblig să-mi dea banii pentru apă, dacă el nu are bani să plătească in luna respectivă. Poate plăteşte peste o lună sau două mai multe facturi o dată. De ce nu se poate să plătim fiecare separat, ca pană acum?” işi pune problema Maria Bucur, locatara blocului P10. Femeia spune că s-a programat in audienţă la directorul Companiei de Apă, dar va fi primită doar in data de 31 ianuarie, deoarece sunt foarte multe persoane programate.
Zălăuanii işi unesc forţele
Valer Hossu, preşedintele Asociaţiei de proprietari a blocului T1, susţine că furnizorul de apă „monopolist” invocă Legea 241/2006 şi un noul Regulament propriu al Companiei refăcut acum, după aceeaşi lege, pentru a „impune Asociaţiilor de proprietari şi reprezentanţilor legali de-semnaţi, sub ameninţarea debranşării, in caz de neconformitate, să-i presteze servicii neplătite, după cum urmează: citirea contoarelor la consumatori finali, intocmirea tabelelor centralizatoare, prezentarea tabelelor la CASSA pentru calcule defalcate, conform consumului individual, incasarea sumelor aferente consumului, predarea sumei totale conform facturii pe bloc la casieria CASSA, rezolvarea litigiilor cu proprietarii rău platnici şi recuperarea sumelor din fondul de rulment”, susţine Hossu.
Preşedintele asociaţiei mai spune că nu au fost consultaţi proprietarii referitor la noul Regulament al Companiei de Apă care ii priveşte in mod direct şi că asociaţia nu se va transforma in serviciu neplătit, subordonat furnizorului de apă. Asociaţia de proprietari a blocului T1 are alături alte patru asociaţii de proprietari din municipiu şi reprezentanţi legali ai unui număr de 15 blocuri care subscriu aceloraşi idei. „Deja am contactat o firmă de avocatură care să ne apere drepturile. Nu contează cat costă. Avem toate drepturile şi nu ne lăsăm călcaţi in picioare. Suntem hotăraţi să nu cedăm. Vom ataca această decizie in toate instanţele de judecată, inclusiv la Curtea Constituţională şi la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru că avem de partea noastră inclusiv legislaţia internaţională. Noi nu facem nimic ilegal, decat să ne apărăm drepturile”, ne-a declarat Valer Hossu, chiar inainte de a intra la intalnirea cu directorul Companiei de Apă, Marcel Zaharia.

Avocaţii dau 100 la sută şanse de caştig consumatorilor
Nemulţumirile zălă-uanilor au ajuns la urechile Casei de Avocatură Coltuc care se oferă să-i reprezinte, după ce au studiat legile care apără drepturile consumatorilor şi proprietarilor. „In ceea ce priveşte rezolvarea acestei probleme, sunt şanse de 100 la sută de caştig. In primul rand, legea care reglementează aceste raporturi intre proprietarii de apartamente şi cei de la Compania de de Apă Someş sunt favorabile proprietarilor, pentru că nu e nimic care să interzică să se incheie contracte in mod individual. Iar in ceea ce priveşte faptul că furnizorul vrea să rezilieze contractul, acest lucru e imposibil, din moment ce proprietarii şi-au respectat obligaţiile”, ne-a declarat Carmen Creţu, unul dintre avocaţii Casei de avocatură Coltuc.
O singură factură pe bloc
Intr-un răspuns dat unei astfel de sesizări, Compania de Apă spune că este o companie „orientată spre Client” şi are ca şi obiective majore imbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor in beneficiul populaţiei deservite. De asemenea, reprezentanţii companiei invocă faptul că ar fi discriminatoriu faţă de locatarii blocurilor care au semnat deja noile contracte „la comun” să facă o diferenţiere, continuand facturarea pe apartamente.
Compania de Apă spune că, incepand cu data de 29 ianuarie, contractarea serviciului se face doar la nivel de branşament, iar facturarea consumului de apă la blocuri se va face doar pe baza inregistrării contorului de branşament care deserveşte imobilul, emiţandu-se o singură factură. Tot din această dată, proprietarii nu vor mai primi facturi individuale cu consumul de apă pe fiecare apartament.
Ca urmare a articolului „Zalăul este in război cu Compania de Apă” din 26 ianuarie 2011
Precizări ale Companiei de Apă
Stimaţi colaboratori,
In primul rand vă felicităm sincer pentru articol, care dovedeşte documentare temeinică, luarea in considerare a punctelor de vedere ale multora din cei care concură la furnizarea apei, monitorizează sau consumă apă potabilă, echilibru s.a.m.d. chiar dacă nu suntem intru totul de acord (deşi inţelegem raţiunile) cu rezonanţa titlului.
Faţă de aspectul relatat dealtfel foarte obiectiv in material, şi anume faţă de aserţiunea ca ar fi Iprobleme la staţia Varşolţ, unde din 260 de analize chimice efectuate, in 42 s-au inregistrat depăşiri a concentraţiei maxime admise de clorI:
Precizăm că Legea 458/2002 privind calitatea apei potabile, completată de Legea 311/2004 şi care impun anumite limite pentru parametri fizico-chimici şi microbiologici ai apei destinate consumului uman se referă la apa efectiv furnizată prin reţelele de distribuţie ale localităţilor, deci la apa care ajunge efectiv la consumatori. Ori, datorită distanţei mari (18 km) dintre staţia Varşolţ şi timpului necesar de parcurgere (care generează o diminuare a concentraţiei de plecare a clorului), se impune asigurarea unei concentraţii mai mari a acestei substanţe in staţia de tratare, astfel incat la consumatori să ajungă o apă cu o concentraţie de clor rezidual in limitele impuse de legislaţia menţionată.
Nici o analiza efectuată de CASSA sau DSP nu a decelat concentraţii de clor mai mari decat limitele admise la apa care ajunge efectiv la populaţie, de unde şi declaraţia reprezentantului DSP că nu au existat cazuri de afectare a populaţiei.
Faţă de declaraţiile reprezentanţilor DSP Sălaj in felul in care au fost citate, facem precizarea că in aprecierea Companiei de Apă SOMEŞ nu există prevederi legale (legate de sănătate publică sau de altă natură) care să oblige un operator să asigure acest serviciu la un număr limitat de consumatori fără contract (şi deci fără posibilitate de facturare) dintr-o comunitate. Eventuala măsură de sistare a serviciului nu va viza sub nici o formă intregul oraş, deci prevederile invocate in opinia noastră nu se aplică.

Cu stimă, soc. Lucian V.Croitoru, Şef Dept. Relaţii Publice Communication Manager