Chiar daca n-au fost mai mult de 20 de autovehicule, ieri dimineata, pe Bulevardul Mihai Viteazul din Zalau, in semn de protest fata de introducerea accizei la combustibili de 7 eurocenti si fata de refuzul mi-nistrului Transporturilor de a purta un dialog cu reprezentantii patronatelor si sindicatelor transportatorilor de marfa, acesta este primul semn ca a ajuns cutitul la os.
De fapt, transportatorii de marfuri au anuntat ca vor intra in greva inca de pe data de 29 noiembrie, cand s-au intrunit la Sibiu. Nu i-a bagat nimeni in seama. Ieri, peste 86.000 de autovehicule din intreaga tara au blocat portiuni din diferite artere rutiere, tragand un semnal de alarma ca asa nu se mai poate. Adica „nu pot intelege si nici nu pot accepta explicatiile lipsite de logica prin care Guvernul incearca sa justifice abuzul comis” prin introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenti plus TVA la combustibili.

Un protest de patru ore la care firmele importante din Salaj nu si-au facut aparitia
La intrarea in municipiu dinspre Satu Mare, pe banda unu a Bulevardului Mihai Viteazul, o coloana de autocamioane si alte utilitare a stationat incepand cu ora 6.30, Seful Politiei Rutiere din Salaj, comisar Vasile Sabau, sustine ca erau 15 autovehicule, Fazakas Miklos, patronul firmei de transport marfa Trans Ex, participant si el la protest, spunea ca doar vreo 20 de masini si-au facut prezenta in coloana, in timp ce purtatorii de zvonuri se jurau ca 40-45 de camioane si tiruri au blocat banda unu a bulevardului. De fapt, n-are importanta cate masini au fost in coloana. De remarcat este faptul ca firme mari de transport de marfuri au refuzat sa participe la protest. As aminti aici SC Confrig, Euroactiv. In schimb, firme precum Trans Ex, Pol Trans, Gedarom SRL, SC Bestaco SR, RO Trans Davimar s-au aflat in strada cu autovehicule si cu patroni cu tot. Fazakas Miklos, administratorul firmei de transport marfuri Trans Ex, declara pentru „Graiul Salajului”: „Nu ne vom opri aici, pentru ca noi nu avem drepturi, numai obligatii. La noi nu gasesti o parcare unde sa te odihnesti si sa fii in siguranta, totu-i privat, amenzile sunt foarte mari. In alte tari accizele la combustibili se restituie, la noi se pun noi accize”. Daniel Stoica, patronul firmei Gedarom, completeaza: „Introducerea accizei de 7 centi este o aberatie, un non sens ce arunca si mai mult transportatorii romani in afara competitiei din piata europeana si regionala. Apoi sa nu mai vorbim de impozite si taxe. Pentru a intra intr-un oras, trebuie sa platesti o taxa. Soferii lasa tirurile la marginea orasului si se deplaseaza cu taxiul pentru a plati taxa. Altfel risca sa fie amendati”.

Greva v-a trebuit!
La coloana de protestatari s-a deplasat si un echipaj al Politiei Rutiere din municipiul Zalau. S-au luat masuri pentru fluidizarea circulatiei in zona. Au fost sanctionati cei care erau opriti in zona intersectiei la mai putin de 25 de metri fata de coltul acesteia. S-au luat masuri legale fata de acestia, zic politistii: doua puncte de penalizare si amenzi intre 160-240 de lei pentru stationare nere-gulamentara. In zona respectiva, circulatia s-a reluat in conditii normale in jurul orei 11.00.

Decisi partial
Desigur, protestul spontan al transportatorilor de marfa din Zalau nu a fost asa cum s-ar fi asteptat Confederatia Nationala Rutiera, care intr-un comunicat preciza: „Satui sa tot astepte respectarea angajamentelor Mi-nisterului Transporturilor in ceea ce priveste imbunatatirea contexrului legislativ in care isi desfasoars activitatea, transportatorii din toata tara sunt decisi ca incepand din data de 9 decembrie sa inceteze activitatea specifica”, se arata in comunicat.

Guvernul promite sa amane cu trei luni introducerea accizei la motorina
Guvernul intentioneaza sa aplice acciza de 7 eurocenti doar la benzina si sa amane introducerea acestei taxe la motorina pentru o perioada de trei luni, interval in care sa fie cautate solutii, a anuntat ieri premierul Victor Ponta. El a precizat ca ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a plecat la Bruxelles pentru a discuta cu oficialii Comisiei Europene despre aceasta tema, avand consultari cu si cu Fondul Monetar International. Premierul a explicat ca, astfel, operatorii de transport marfa, care folosesc motorina drept carburant, nu vor mai suporta aceasta acciza, pe care sa o introduca in pretul bunurilor de consum.