decembrie 5, 2025

Timbrul de mediu se transformă in sticker pe parbriz

timbrul-de-mediu-se-transform-in-sticker-pe-parbriz0_54699

Minunea eliminării timbrului de mediu nu va dura prea mult. Guvernanţii au găsit deja soluţia care înlocuieşte taxa anulată de la 1 februarie: autocolante pe parbriz, colorate diferit, în funcţie de gradul de poluare. Pe baza lor, primăriile vor putea restricţiona accesul autoturismelor în anumite zone din oraş sau chiar în zonele verzi şi în ariile naturale protejate. Tranzitarea acestor zone va putea fi făcută doar contra cost de şoferii care au maşini cu grad ridicat de poluare. Surse citate de Mediafax spun că Ministerul Mediului vrea să promoveze „eco-vigneta” prin ordonanţă de urgenţă, până la finalul lunii martie.
În forma actuală a proiectului, toate service-urile unde se face Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) ar urma să fie obligate să lipească pe parbrizul maşinii căreia i se face ITP-ul un abţibild conform normei de poluare trecute în talonul autovehiculului. Vom avea cel puţin şapte stickere, de culori diferite, pentru motorizările Non-euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Eco/Hibrid, pentru maşinile electrice şi hibrid.
În funcţie de norma de poluare, primăriile vor putea restricţiona accesul autoturismelor în anumite zone din oraş. Administraţia locală ar putea decide, de exemplu, să nu mai permită accesul în centrul oraşului decât maşinilor cu normă de poluare de la Euro 4 în sus şi Eco, iar şoferii cu autoturisme cu motoare Non-euro, Euro 1, Euro 2 sau Euro 3 ar urma să plătească o taxă sau un abonament lunar către bugetul local dacă vor să tranziteze zona cu pricina.
Zonele restricţionate vor fi monitorizate video, iar cei care nu plătesc vor fi amendaţi, la fel cum se întâmplă în prezent în cazul celor care circulă fără rovignetă pe drumurile naţionale.
Conform proiectului, până la mijlocul anului 2019 toate maşinile care circulă în România ar urma să aibă un astfel de sticker lipit pe parbriz. Până atunci au timp şi autorităţile locale să întocmească hărţi ale unităţilor administrativ teritoriale.
Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a ţinut să precizeze că timbrul de mediu nu va fi înlocuit cu o nouă taxă, stop_coloana dar se va crea o legislaţie care să permită administraţiilor publice locale să taxeze maşinile poluante care intră în zone aglomerate. Altfel spus, nu trebuie să plătim acum un nou timbru de mediu, sub o altă denumire, dar acest lucru se va întâmpla totuşi, cu diferenţa că primăriile vor fi cele care vor stabili valoarea taxei, în funcţie de norma de poluare a maşinii.

Sălăjenii vor da bani grei,
pentru că suntem judeţul vechiturilor

La nivel naţional, judeţul Sălaj se află în fruntea judeţelor cu cele mai multe rable pe şosele. Potrivit datelor oficiale de la finalul anului trecut, parcul auto sălăjean are o medie de vârstă de peste 15 ani. Doar patru judeţe mai stau la fel de prost: Mehedinţi, Arad, Caraş Severin şi Suceava. Media naţională a parcului auto este de 13,3 ani.
Pe de altă parte, parcul auto sălăjean creşte cu aproximativ 9.000 de maşini pe an. Programul informatic de la Serviciul de „nmatriculări nu poate oferi o situaţie a maşinilor înmatriculate bazată pe anul de fabricaţie al acestora. Dar, potrivit datelor existente la Direcţia Judeţeană de Statistică, în 2015 în Sălaj s-au înmatriculat doar 131 de autoturisme noi. Adică din o sută de autovehicule înmatriculate, cam 15 au fost noi. Diferenţa o reprezintă maşinile uzate, cumpărate la mâna a doua sau a treia, din ţară ori din străinatate.
Pe de altă parte, Registrul Auto Român a verificat tehnic în trafic, pe parcursul anului trecut, 2.877 de vehicule şi a constatat că aproape 4 la sută dintre vehiculele controlate prezentau pericol iminent de accident. În urma analizei emisiilor poluante, la 12,26 la sută dintre autovehiculele verificate inspectorii RAR au constatat depăşirea nivelului maxim admis.