decembrie 5, 2025

Banii prevăzuţi anul acesta pentru dezvoltare in Zalău sunt de şase ori mai puţini decat cei pentru funcţionarea administraţiei oraşului

banii-prevzui-anul-acesta-pentru-dezvoltare-in-zalu-sunt-de-ase-ori-mai-puini-decat-cei-pentru-funcionarea-administraiei-oraului09_54698

Proiectul de buget al municipiului Zalău pe anul 2017 va fi supus mâine la vot în şedinţa de Consiliu local. În baza Legii Finanţelor publice locale, proiectul de buget este structurat pe două mari secţiuni: secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare.
Dacă săptămâna trecută constatam că la nivel de judeţ sumele alocate dezvoltării reprezintă doar 30 la sută din cele dedicate funcţionării, observăm acum o situaţie şi mai proastă la nivelul municipiului. Doar a şasea parte din banii din bugetul local vor fi direcţionaţi anul acesta, conform proiectului, către secţiunea de dezvoltare, iar restul vor fi folosiţi pentru funcţionare.
Pentru anul 2017 veniturile totale planificate a se realiza la nivel de municipiu sunt de 155.410.500 de lei, la care se adaugă excedentul bugetului local de la sfârşitul anului 2016, în sumă de 32.554.260 de lei. Asta înseamnă un buget total de 187.964.760 de lei.
Din această sumă 151.290.500 de lei, adică cea mai mare parte, se vor duce la secţiunea de funcţionare. Restul de 36.674.260 de lei vor fi utilizaţi pentru dezvoltare, adică aproximativ a şasea parte din suma totală.

Cei mai mulţi bani se duc
pe salarii şi asistenţă socială

Cheltuieli de funcţionare la o administraţie locală înseamnă cheltuieli de personal, asistenţă socială, rambursări de credite, împrumuturi pentru instituţii şi servicii publice locale sau activităţi finanţate integral din venituri proprii. Se plătesc din bugetul local, între altele, salariile personalului din unităţile de învăţământ, banii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, indemnizaţiile persoanelor cu handicap, finanţarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei.
Cea mai mare parte a banilor din bugetul secţiunii de funcţionare sunt destinaţi finanţării cu salariile personalului din unităţile de învăţământ – 55.073.000 de lei. Pentru finanţarea cheltuielilor cu bunuri şi servicii în unităţile de învăţământ se alocă 4.920.000 de lei, pentru finanţarea drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiile lunare a persoanelor cu handicap se alocă 8.658.000 de lei. Pentru drepturile copiilor cu cerinţe educaţionale speciale vor fi alocaţi 389.000 de lei, iar pentru finanţarea serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor sunt prevăzute 191.000 de lei.
Cheltuielile de dezvoltare se referă la sumele aferente implementării politicilor de dezvoltare.

Taxele şi impozitele plătite de firme
şi de cetăţeni sunt principalele surse
de venit pentru bugetul local

Principalele surse de venituri ale bugetului public local sunt veniturile proprii: impozite, taxe, contribuţii; sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat; venituri din împrumuturi acordate instituţiilor şi serviciilor publice locale; venituri proprii ale instituţiilor publice locale finanţate integral sau parţial din venituri proprii. 
Conform proiectului de buget, anul acesta Primăria Zalău estimează că va avea venituri de 155.410.500 de lei. Detaliat, banii vor veni din următoarele surse: de la persoane fizice – 16.172.000 de lei; de la persoane juridice – 19.001.000 de lei; cote şi sume defalcate din impozitul pe venit – 44.148.000 de lei; sume defalcate din TVA – 70.130.500 de lei; subvenţii de la bugetul de stat pentru sănătate – 1.959.000 de lei; diverse venituri, unde e dată ca exemplu suma încasată din vânzare active SC Uzina Electrică Zalău SA, în baza unei hotărâri de Consiliu local de luna trecută – 4.000.000 de lei.
Legat de veniturile planificate a fi încasate de la persoanele fizice din Zalău, municipalitatea preconizează încasări de 4.575.000 de lei din impozitul pe clădiri, 1.412.000 de lei din impozitul pe teren intravilan, 284.000 de lei din impozitul pe terenun extravilan şi 3.566.000 de lei din impozit pe mijloacele de transport.
În evidenţa municipalităţii figurează 30.222 clădiri aparţinând persoanelor fizice, deţinute de 23.917 proprietari. La impozitul pe teren, în evidenţa fiscală figurează 13.531 contribuabili, care deţin 1.162 hectare de teren. La impozitul pe teren extravilan sunt înregistraţi 6.480 contribuabili, care deţin 3.254 hectare.
Numărul total al mijloacelor de transport este de 24.583, deţinute de 17.504 contribuabili.
Pe lângă acestea, primăria a ţinut cont, la calculul veniturilor, şi de bani ce vor fi încasaţi anul acesta din taxa de dezinsecţie şi deratizare, taxa de divorţ pe cale administrativă, taxe judiciare de timbru, amenzi, taxă reabilitare termică, taxa pentru eliberearea cărţilor de identitate.
Cât priveşte veniturile preconizate a fi încasate de la persoanele juridice, principalele surse sunt tot impozitele pe clădiri, terenuri şi mijloace de transport, de unde municipalitatea estimează să obţină 11.931.000 de lei. Se mai adaugă, în cazul persoanelor juridice, banii obţinuţi din taxa hotelieră, impozitul pe spectacole, concesiuni şi închirieri, amenzi, taxa specială de deratizare.

Citadin spune că va întreţine oraşul
de 17 milioane de lei anul acesta

SC Citadin SRL propune spre aprobare pe 2017 un buget care prevede venituri totale de 17.217.000 de lei pe 2017 şi cheltuieli totale de 17.032.000 de lei.
În proiectul de buget al Consiliului local, suma propusă pentru SC Citadin Zalău SRL este de 16.952.740 de lei, stop_coloana la care se adaugă TVA în sumă de 3.221.000 de lei. Pentru întreţinere grădini publice, parcuri şi zone verzi sunt prevăziţi 2.600.000 de lei, pentru servicii de dezăpezire, salubrizare, ecarisaj sunt prevăziţi 3.300.000 de lei, pentru reparaţii străzi sunt alocaţi 14.273.740 de lei, din care 10.509.740 de lei vor fi direcţionaţi către reparaţii curente, iar 3.764.000 de lei pentru reparaţii capitale.

Transurbis ne va plimba de 9 milioane de lei,
din care peste 5 milioane sunt subvenţie

Printr-o adresă înregistrată la Primăria municipiului Zalău, SC Transurbis SA Zalău propune un proiect de buget pe anul 2017 care prevede venituri totale de 9.338.000 de lei, din care subvenţie 5.100.000 de lei şi cheltuieli de 9.223.000 lei.
În proiectul de buget al Municipiului Zalău pe 2017, la capitolul Transport, s-a propus suma totală de 7.413.000 de lei, compusă din cheltuieli curente – subvenţie 5.100.000 de lei şi cheltuieli de capital – achiziţie autobuze, studii şi dotări – 2.313.000 de lei.

Uzina Electrică va întreţine iluminatul
cu aproape două milioane de lei

SC Uzina Electrică Zalău SA a propus Primăriei Zalău pe anul 2017 un proiect de buget care prevede venituri totale de 1.919.000 de lei şi cheltuieli totale de 1.917.000 de lei. Veniturile totale propuse pentru anul 2017 sunt cu circa 15 la sută mai mari faţă de veniturile preliminate pentru anul 2016. Cheltuielile totale estimate pentru 2017 sunt la acelaşi nivel cu cheltuielile totale preliminate pentru 2016.
Profitul brut propus pentru anul 2017 este de 2.000 de lei, faţă de o pierdere estimată pe anul 2016 la 249.000 de lei. 

Serviciile muncicipalităţii pentru populaţie
reprezintă cam o cincime din buget

Luna trecută, surse din cadrul Primăriei Zalău şi din Consiliul local spuneau că în şedinţa de Consiliu local de mâine se va afla pe ordinea de zi şi un proiect de hotărâre privind unificarea Uzinei Electrice cu Citadin. Doar că acest proiect de hotărâre nu figurează pe ordinea de zi a şedinţei de mâine, decât dacă va fi dezbătut la capitolul Diverse.
Uzina Electrică ar urma să funcţioneze ca departament nou al Citadin, iar prin această fuziune ar dispărea şapte posturi de conducere şi se vor economisi peste 300.000 de lei, care sunt pierderile Uzinei Electrice. Se vor economisi însă bani şi din plata salariilor celor şapte funcţii de conducere. Toţi salariaţii Uzinei Electrice vor fi transferaţi în subordinea Citadin, nimeni nu va fi dat afară, a dat asigurări acum două săptămâni Primăria Zalău.
Cele trei societăţi subordonate Consiliului Local Zalău – Uzina Electrică, Direcţia Generală de Administrare a Domeniului Public şi Citadin – au primit anul trecut, în total, 20 la sută din bugetul de cheltuieli al Primăriei Zal?u.
Bugetul total de cheltuieli al Primăriei Zalău a fost de 129.348.000 de lei (partea de cheltuieli de funcţionare). Din aceşti bani, suma de 25.766.000 de lei s-a dus către cele trei societăţi – Citadin, Uzina Electrică şi DGADP. Pe de altă parte, cele trei societăţi subordonate Consiliului Local Zalău au în total 284 de salariaţi.
Uzina Electrică are 40 de salariaţi, Citadin are 184 de salariaţi şi DGADP are 60 de salariaţi. Dacă numărăm directorii şi şefii de servicii, rezultă că la fiecare 25 de muncitori există câte un şef, bine plătit.

Banii de dezvoltare sunt puţini şi la nivel de judeţ

Preşedintele Consiliului Judeţean, Tiberiu Marc, a prezentat în 10 martie proiectul de buget pe anul 2017. Era lesne de observat şi acolo diferenţa mare de sume alocate pentru cele două capitole: funcţionare şi dezvoltare. Anul acesta, bugetul alocat secţiunii de dezvoltare reprezintă doar 30 la sută din bugetul alocat pentru funcţionare, în condiţiile în care, a recunoscut şi Tiberiu Marc, acum trei ani, de exemplu, banii pentru dezvoltare erau mai mulţi decât cei pentru funcţionare. Se întâmplă asta pentru că sumele care erau în anii anteriori în secţiunea de dezvoltare aferente proiectelor cu finanţare externă lipsesc acum. „n acest moment, Consiliul Judeţean nu are niciun contract de finanţare din surse europene, spunea preşedintele instituţiei. Astfel, o treime din banii alocaţi secţiunii de dezvoltare provin din surse guvernamentale, care ajung în bugetul Consiliului Judeţean prin transfer, în principal pentru drumuri, iar restul, mai bine de două treimi, sunt din rezervele Consiliului Judeţean, din excedentul anilor anteriori.