Presedintii a cinci consilii judetene, Tiberiu Marc -Salaj, Adrian Stef -Satu Mare, Zamfir Ciceu – Maramures, Cornel Popa – Bihor, Horea Uioreanu – Cluj, vor trimite saptamana viitoare o scrisoare ministrului Dan Sova pentru a-i cere ca finalizarea tronsonului Bors – Gilau din Autostrada Transilvania sa fie cuprinsa „pentru finantare cu prioritate in perioada urmatoare”. „Cu totii am subscris la aceasta idee si vom scrie domnului ministru Dan Sova pentru a-i cere sub semnatura ca portiunea Bors – Gilau sa fie introdusa pentru finantare cu prioritate in perioada urmatoare, in vederea finalizarii, a declarat Cornel Popa, presedintele CJ Bihor. „Noi credem ca dezvoltarea Transilvaniei nu are cum sa se intample fara o cale de comunicare cum este Autostrada Transilvania”, a mai spus Popa. „Si pentru noi este importanta Autostrada Transilvania, deoarece ne-am putea lega de ea prin sectorul Tasnad-Marghita, care acum va fi modernizat si vom avea astfel o cale rapida spre Europa”, a completat presedintele CJ Satu Mare, Adrian Stef.
L-am contactat ieri pe Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean Salaj, care a declarat pentru Graiul Salajului: „Noi am convenit sa facem un demers catre domnul ministru Sova pentru prioritizarea finantarii lucrarilor la Autostrada Transilvania pe tronsonul Bors – Gilau. Asta pentru ca lucrarile odata incepute, cu timpul se degradeaza. Lucrarile de arta (poduri, viaducte) sunt supuse unor degradari fizice naturale datorita intemperiilor, dar si unor degradari provocare de mana omului. Se sustrag materiale din cofraje, in special fier-beton”. Elegant in exprimare, Tiberiu Marc a evitat expresia „se fura”, inlocuind-o cu „se sustrag”.
Cat despre declaratia lui Dan Sova de la finele lunii iunie, si anume ca „Autostrada Transilvania poate fi realizata doar prin concesiune, fiind exclusa o finantare din fonduri europene”, Tiberiu Marc a spus ca nu vede cum este posibila o concesionare de catre consiliile judetene, de vreme ce autostrada se afla sub autoritatea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR). Prin fonduri europene ar putea continua lucrarile doar dupa 2018, cand se va schima regulamentul european al transporturilor. „Deocamdata, singura posibilitate de a continua lucrarile la autostrada este finantarea guvernamentala”, a spus presedintele Consiliului Judetean Salaj.

Bechtel ne-a tras teapa
Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si la inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana in 2012. Contractul a suferit in decursul timpului mai multe modificari, fiind reziliat in 2013, statul roman urmand sa plateasca firmei americane 37,2 milioane de euro penalitati si datorii de 50 de milioane de euro. Pe fondul disputelor politice initiate de partidele care s-au perindat la guvernare si fara bani alocati de la buget, proiectul autostrazii a fost derulat intr-un ritm lent. In prezent, la Autostrada Transilvania stadiul lucrarilor pe sectiunea Suplacu de Barcau – Bors (64,5 kilometri) este se 50,1 la suta.