Ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, Liviu Dragnea, le-a transmis sefilor din teritoriu mult asteptatul proiect al regionalizarii. Documentul a fost trimis in 24 septembrie si stabileste masurile de descentralizare a unor competente exercitate de ministere si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, potrivit gandul.ro, care reda din continutul proiectului. Mai exact, liderii politici locali din administratie au fost pusi la curent cu atributiile ce urmeaza sa fie „pasate” de la centru catre teritoriu, in special spre consiliile judetene. Proiectul regionalizarii vizeaza transferul unor servicii deconcentrate de la ministere si agentii, conduse de persoane ce vor fi nominalizate de presedintele Consiliului Judetean. Potrivit ministrului Dragnea descentra-lizarea institutiilor se va realiza incepand cu 1 ianuarie 2014.
DSP sub comanda Consiliului Judetean
Proiectul lui Dragnea vrea sa faca din Consiliul Judetean „seful” Directiei de Sanatate Publica (DSP), al centrelor medicale si al ambulatoriilor de specialitate din subordinea DSP, al centrelor de aparatura medicala, de transfuzii sanguine si al laboratoarelor me-dicale. Directorii coordonatori si adjunctii acestora vor fi numiti de presedintele Consiului Judetean, in urma evaluarii cunostintelor si abilitatilor manageriale. Autorizarea desfasurarii activitatii de catre dentisti poate fi delegata Directiei de Sanatate Publica. De asemenea, Consiliul Judetean va avea un cuvant de spus si in desemnarea unor membri in Consiliul de Administratie al CNAS. Proiectul vicepremierului promite ca va creste numarul reprezentantilor nominalizati de Consiliul Judetean in Consiliul de Administratie al caselor de asigurari de sanatate judetene. Pentru a asigura sursa de finantare corespunzatoare in domeniul sanatatii se prevede ca „veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii se transfera in cuantum de 70 la suta bugetelor judetelor, potrivit unei formule de repartizare aprobate prin ordin al ministrului sanatatii elaborat impreuna cu asociatiile comunelor, oraselor, minicipiilor”.
Potrivit dispozitiilor venite de la centru, presedintele Consiliului Judetean urmeaza sa numeasca directorii coordonatori si adjuncti ai institutiilor sanitare, in urma evaluarii cunostintelor si abilitatilor manageriale. Sefa DSP spune ca nu ar avea nimic impotriva ca sefii CJ sa nominalizeze persoane in functii de conducere. Noi suntem evaluati anual de Ministerul Sanatatii. Suntem functionari publici. Daca se tine cont de capacitatile profesionale ale viitorilor directori e o varianta buna, sustine Ligia Marincas.
Directoarea DSP, Ligia Marincas, spune ca nu a primit nimic oficial de la centru. „Nu pot sa ma pronunt cu privire la organigrama institutiei. Pot sa spun ca avem 59 de posturi aprobate si un post cu jumatate de norma. Deocamdata, la DSP Salaj lucreaza 50 de persoane”, spune Ligia Marincas.
Managerul Spitalului de Urgenta Zalau, Laurentiu Barna, spune ca, probabil, directorii vor fi numiti prin dispozitii de sefii CJ in prima faza, din cauza ca nu este suficient timp pentru a organiza concursuri, etc. Pe de alta parte, daca legea confera aceste atributii presedintilor CJ mi se pare normal ca sefii sa fie numiti de acesta. Presedintele a fost ales prin vot direct, iar decizia sa trebuie respectata. Sigur ca vor fi consultari si dialoguri inainte ca acele persoane sa fie desemnate, a spus Laurentiu Barna.
Inspectoratul Scolar va fi subordonat de Consiliului Judetean
Proiectul regionalizarii conceput de Dragnea restructureaza din temelii Ministerul Educatiei. Inspectoratele scolare vor intra sub autoritatea Consiliului Judetean cu tot cu infrastructura de invatamant. Casa Corpului Didactic, Palatul Copiilor, Cluburile Copiilor si Cluburile Sportive Scolare intra in subordinea Consiliului Judetean. Acestea se organizeaza ca structuri cu personalitate juridica si vor fi coordonate metodologic de catre Inspectoratul Scolar Judetean. Directorii Caselor Corpului Didactic vor fi numiti de presedintii CJ, pe baza de concurs public. Acestia vor incheia contracte de ma-nagement cu presedintele CJ, se arata in proiect.
Proiectul prevede ca unele institutii apartinatoare Ministerului Tineretului sa fie preluate de consiliile judetene. Directiile Judetene pentru Sport si Tineret se reorganizeaza ca servicii publice de interes judetean. Casele de Cultura, bazele sportive de interes judetean, taberele scolare si centrele de agrement de interes judetean, cluburile sportive de interes local, vor fi gestionate de CJ, se arata in proiectul de regionalizare.
Ministerul Muncii a fost de asemenea defalcat, iar institutiile din subordine au fost cuprinse in setul de masuri de descentralizare. Agentiile pentru ocuparea fortei de munca si agentiile pentru plati si inspectie sociala vor intra in administrarea CJ.
Dupa cum arata draftul proiectului, Ministerul Economiei va fi reconfigurat, iar segmentul turistic din cadrul ministerului vine in grija CJ. Consiliile judetene vor avea competente noi, precum autorizarea statiunilor balneare, climaterice si balneoclimaterice, dar si emiterea brevetului de turism.
Lucian Bode: O descentralizare fara resurse este moarta
Presedintele PDL Salaj, Lucian Bode, sustine ca in ultimele zile a asistat „la doua episoade din serialul dramatic pe care romanii sunt obligati sa-l vizioneze, inti-tulat guvernarea Ponta – nu stie stanga ce face dreapta!”. „Mai intai, liberalii, sub presiunea excluderii de la guvernare, anunta un proiect de lege care sa modifice modalitatea de alegere a alesilor locali. Imediat, Dragnea, iese public si spune ca PSD nu sustine acest proiect si ca “asa nu se mai poate guverna”. Dupa doua zile, apare in spatiul public un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune un vast proces de descentralizare, iar la cateva ore Ponta afirma public faptul ca nu recunoaste acest proiect si ca descentralizarea nu se face prin OUG?!? Ce sa mai inteleaga romanii?
„In primul rand nu putem vorbi de o descentralizare reala, fara sa transferam catre autoritatile locale si resursele aferente. Descentralizarea fara resurse este moarta. In conditiile in care in Romania, azi sunt foarte multe autoritati locale a caror cheltuieli depasesc cu mult veniturile, un transfer de personal si de responsabilitati – de exemplu cinci politisti, trei asistenti – fara asigurarea resurselor financiare este egala cu zero!”, spune Bode.
Mirel Talos nu recunoaste proiectul lui Dragnea
„Este un subiect atat de important, incat niciunul din partide si nici Guvernul nu pot sa ajunga la o pro-punere concreta fara ca aceasta sa fie extrem de bine gandita… Trebuie sa fie un proiect al USL pana sa ajunga in Parlament. Guvernul nu are un punct de vedere, pentru ca USL nu a formulat un punct de vedere unitar. Suntem intr-o etapa de inceput. Consider ca transferul de responsabilitati de la nivel central la nivel local trebuie insotit de transferul resurselor aferente, aceasta fiind doar o idee. Guvernul trebuie sa identifice sursele de finantare cele mai avantajoase pentru autoritatile locale, care primesc noi insarcinari, pentru ca vorbim de institutii care nu au venituri proprii”, a declarat ieri pentru Graiul Salajului deputatul salajean al PNL ,Mirel Talos.
Gheorghe Pop se asteapta la reducerea birocratiei
Senatorul PSD Gheorghe Pop ne-a declarat ieri ca proiectul descentralizarii nu este finalizat, propunerile venite din partea primarilor si presedintilor de consilii judetene aflandu-se inca in dezbatere in cadrul asociatiilor. „Detalii din proiect nu cunosc, insa din ceea ce se spune pana la acest moment consider ca este binevenit transferul unor atributii de la centru la autoritatile judetene si locale. Asteptam de foarte multi ani reducerea birocratiei, dar trebuie sa fim foarte atenti ca odata cu transferul atributiilor sa fie asigurate si fondurile necesare functionarii acestor servicii sau agentii. In momentul in care proiectul va fi finalizat si va ajunge la Senat, il voi studia si vom putea dezbate punctual modificarile pe care le aduce in administratie. Cat despre cetatean, va pot spune ca orice reducere a birocratiei si orice serviciu adus mai aproape de nevoile omului de rand va fi benefic lui. Si va dau un singur exemplu: nu este totuna ca un proiect cu finantare europeana sa fie depus la Zalau sau sa fie depus la Satu Mare. Este vorba de timp castigat, de solutionarea mult mai rapida a unor eventuale probleme ce pot aparea si de costuri mult mai mici”, sustine Gheorghe Pop.
Sandu Bercean: Patronii sunt „sufocati” de controalele a sapte-opt institutii care verifica aceleasi lucruri
Regionalizarea dupa proiectul propus de Dragnea omite sa precizeze care va fi raportul de forte intre administratia publica locala si primariile comunale, dupa 1 ianuarie 2014. Vicepresedintele Asociatiei Comunelor din Romania, (ACoR), Sandu Bercean, spune ca regionalizarea nu se vrea a fi facuta pentru a modifica niste raporturi de subordo-nare intre institutii. „Se modifica posibilitatea de aservire a cetatenilor, de intocmire a unui program unitar in baza caruia sa atragem cu usurinta fonduri europene. Pana cand nu se modifica Constitutia, vorbim despre regionalizare numai in virtutea dezvoltarii viitoarelor regiuni. S-a vehiculat si ideea desfiintarii unor ca-tegorii de comune, in functie de populatie. Nu cred ca o comuna cu 15-20 de sate in administrare va functiona mai bine decat una cu cinci sau maxim opt. Asta ar insemna ca primarii sa se deplaseze in teritoriu o data la o saptamana si ceva. Daca se vor comasa, functionarea va fi dificila. Ar trebui preluat modelul polonez sau francez, in care unitatea administrativ-teritoriala este comuna, si care are putine sate in administrare. Primarii de comune ar trebui instruiti sa acceseze cat mai multe fonduri europene, sa creeze infrastructura, sa ofere utilitati de calitate. Sigur ca unele deconcentrate urmeaza sa fie restructurate. Firmele private sunt sufocate de sapte-opt institutii care efectueaza controale pe aceeasi tema, cum ar fi Directia de Sanatate Publica (DSP), Directia Agricola sau Protectia Consumatorului. Agentiile si institutiile publice sunt stufoase, avand un numar ridicat de angajati”, spune Sandu Bercean, care detine si functia de primar in Mesesenii de Jos.
Tiberiu Marc este de acord sa preia administrarea institutiilor daca statul trimite bani
Avand in vedere planurile Guvernului pentru regionalizare si responsabilizarea presedintilor de consilii judetene prin atribuirea unor noi competente am cerut parerea presedintelui CJ Salaj, Tiberiu Marc, privind forma planului de regionalizare transmis de ministru.
„Referitor la propunerea legislativă intitulată “Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind stabilirea unor masuri de descentralizare a unor competente exercitate de ministere si celelalte organe de specialiate ale administratiei publice centrale”, prin care se preconizează transferul unor ser-vicii deconcentrate de la ministere si agentii in subordinea Consiliului Judetean, suntem de acord cu masurile ce urmeaza a fi initiate, sub conditionalitatea asigurarii integrale a cheltuielilor de functionare ale respectivelor institutii, prin transferuri corespunzatoare de la bugetul de stat catre bugetul institutiei, subliniaza seful administratiei salajene”, Tiberiu Marc. „E un pas important in procesul de descentralizare, care pana acum a fost mai degraba clamat decat realizat, si ar trebui ca noile structuri sa ofere servicii de mai buna calitate beneficiarilor. Scopul primordial al descentralizării este, de fapt, apropierea serviciilor publice de cetătean, principalul beneficiar. Ar fi, in sfarsit, un prim pas spre o descentralizare efectiva”, a mai spus presedintele CJ Salaj, Tiberiu Marc.
In dispozitiile finale si tranzitorii ale documentului se arata ca finantarea structurilor descentralizate la nivel judetean si local se face de la bugetul de stat, in conformitate cu prevederile art. 6 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare. Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, comunica Ministerului Finantelor Publice sumele aferente competentelor care se descentralizeaza in vederea fundamentarii proiectului buge-tului de stat pentru anul 2014.
Finantarea platilor aferente beneficiilor de asistenta sociala si sustinerii programelor de servicii sociale se asigura in proportie de 70 la suta din bugetele Primariilor si ale Consiliilor Judetene prin transferuri din bugetul de stat si in proportie de 30 la suta din sume pentru echilibrarea bugetelor locale.