Ar fi trebuit sa avem autostrada anul acesta. Nici vorba. Ne-am ales doar cu cateva tone de promisiuni electorale. Guvernul nu are bani si pentru tronsonul Salaj, iar fonduri europene nu pot fi accesate.
52 de kilometri in sapte ani
Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, incheiat cu compania americana Becthel pentru constructia unui traseu de 415 kilometri. Dupa sapte ani de la lansarea proiectului, au fost finalizati doar 52 de kilometri, cu toate ca in 2004, premierul Adrian Nastase promitea ca autostrada va fi toata gata in 2012. Contractul cu Bechtel a fost renegociat in 2011, compania americana urmand sa finalizeze doar doua tronsoane din cele opt ale autostrazii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrarii cu 50 la suta, la 6,9 milioane euro pe kilometru si permite scoaterea la licitatie a tronsoanelor inca neincepute. Bechtel ar trebui sa demareze lucrarile la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii.
La scurt timp dupa preluarea puterii de catre USL, Guvernul Ponta anunta ca lucrarile la Autostrada Transilvania vor continua pentru ca proiectul nu poate fi abandonat. Insa, lucrarile nu par nici pe departe sa demareze. Licitatia pentru continuarea lucrarilor a fost amanata de patru ori doar in acest an, potrivit unui comunicat al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. Daca anul trecut nu s-a construit nici macar un kilometru din autostrada Brasov – Bors, guvernul PDL promitea la sfarsitul lui 2011 ca lucrarile vor demara in tromba in aceasta primavara, existand premisa ca pana la sfarsitul lui 2013 sa fie finalizat tronsonul Bors – Nusfalau de catre Bechtel. De asemenea, trebuia scoasa la licitatie constructia primilor opt kilometri din tronsonul care va face legatura intre Gilau si localitatea Nadaselu, pentru a interconecta traficul dintre Zalau spre Turda. Referitor la tronsonul Salaj, in momentul de fata acesta a iesit din contractul Bechtel, iar discutiile referitoare la continuarea lucrarilor de catre americani pana la Nusfalau au cazut. Guvernantii cauta in continuare fonduri si pentru acest tronson, dar nimic notabil deocamdata. „In bugetul pe 2012 nu exista fonduri guvernamentale pentru tronsonul Salaj, iar fonduri europene nu pot fi accesate pentru ca lucrarile la Autostrada Transilvania au fost incredintate direct catre Bechtel, fara licitatie. Se cauta finantare privata intr-un parteneriat public-pivat”, ne-a declarat deputatul PNL Mirel Talos, apropiat al ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi.
Politicieni obisnuiti sa arate cu degetul
Autostrada Transilvania a fost in ultima vreme scena a nenumarate promisiuni, avand in vedere organizarea alegerilor locale pe 10 iunie. Mai intai, fostul ministru al Transporturilor din Guvernul Ungureanu, Alexandru Nazare, declara ca autostrada va fi construita cu ajutorul fondurilor europene, dupa ce Uniunea Europeana a fost de acord sa introduca proiectul intr-un program ce vizeaza dezvoltarea retelelor de transport din Europa de Est. Acum, noul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, sustine ca Autostrada Transilvania nu va fi construita din fonduri UE, ci din bugetul de stat, atunci cand vor fi bani. De ce s-a ajuns in aceasta situatie? Pentru ca toate partidele politice care au guvernat Romania din 2004 incoace s-au rezumat la a construi din promisiuni o autostrada electorala. Fiecare partid care vine la conducerea tarii arata cu degetul catre predecesori si spune ca din cauza lor nu se finalizeaza Autostrada Transilvania.