Păgubiții RCA nu vor mai putea primi în avans de la asigurători decât maxim 400 de euro pentru reparațiile în regie proprie a mașinilor avariate, potrivit unui amendament la legea RCA adoptat luni în Senat. „Ne interesează ca daunele să fie reparate în service-uri autorizate, nu în spatele blocului, și al doilea aspect este ca sumele plătite de asigurători pentru reparații să fie fiscalizate”, a declarat senatorul PSD Daniel Zamfir, inițiatorul acestei modificări.

  • UPDATE (18:07) Proiectul modificării legii RCA a fost adoptat luni de Senat, prima cameră sesizată, cu 56 de voturi „pentru” și 32 de „abțineri”.

Plenul Senatului, ca primă cameră sesizată, urmează să adopte luni noile modificări la legea RCA menite să aducă reduceri de prețuri la asigurările auto obligatorii.

Unul dintre amendamentele adoptate luni în Comisiile reunite din Senat și care va fi aprobat în Plen vizează modificări la plata anticipată a despăgubirii pentru reparațiile în regie proprie.

  • Reparația în regie proprie a mașinii se referă la faptul că păgubitul solicită despăgubirea pe baza evaluarii făcute de către asigurator înainte ca autovehiculul să fie reparat, dupa care se ocupă el însuși, pe cont propriu, de aducerea acestuia la starea dinaintea producerii evenimentului cu risc asigurat.

Asigurătorii nu vor mai putea plăti în avans decât maxim 400 de euro. În caz contrar – amendă de până la 1% din cifra de afaceri

Un amendament inițiat de PSD și convenit cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) interzice plata în avans pentru reparații mai mari de 400 de euro/2000 de lei.

  • „Ți s-a spart o oglindă, ți s-a zgâriat o aripă, le poți repara în regie proprie, dacă valoarea reparației este în această sumă.
  • Pentru avarii de peste 400 de euro/2000 de lei te duci la o unitate service autorizată, care să garanteze acea reparație”, a declarat Daniel Zamfir, senatorul PSD care a propus acest amendament.

Amendamentul prevede și sancțiuni – respectiv amendă de până la 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancționării.

Amendamentul prevede că la articolul 23, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alin. (7), (8) si (9), cu următorul cuprins:

(7) La solicitarea persoanei prejudiciate, despăgubirile pot fi achitate anticipat reparației bunului avariat cu conditia ca valoarea totala a despăgubirii sa nu depaseasca echivalentul in lei a 400 de euro, la cursul de schimb BNR din ziua efectuarii platii.

(8) Excepția prevăzută la alin. (7) nu este aplicabilă în următoarele situații:

a) vehiculul a fost încadrat în situația de daună totală economică;

b) vehiculul a fost înstrăinat avariat;

c) vehiculul a fost radiat din circulație.

(9) Incalcarea prevederilor alin. (7) constituie contravenție şi se sancţionează cu o amendă de 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancţionării.

Cum este motivată această schimbare?

  • „În sute de mii de dosare de daună/an societățile de asigurări plătesc despăgubirile cu întarziere sau diminueză nejustificat cuantumul acestora și închid rezerva de daună la valoarea sumelor diminuate.
  • Foarte multe persoane prejudiciate sunt împiedicate în mod efectiv să își recupereze despăgubirile cuvenite, prin asemenea practici care sunt uzitate deja pe piață și pot duce la repetarea unor situații precum Euroins și City Insurance.
  • În acest sens, introducerea unui prag setat la ecvhivalentul in lei a 400 de euro (salariul minim net) va permite eliminarea situatiilor in care pentru daunele grave sunt permise despăgubirile directe”, se arată în motivarea acestui amendament.

Asigurătorii: „Românilor li se încalcă un drept” / Transportatorii: Un far de camion depășește 1000 de euro

Reprezentanții asugurătorilor și transportatorilor prezenți la votul dat de comisiile de specialitate din Senat nu au fost de acord cu acest amendament.

  • „Reiterăm că nu suntem de acord, pentru că în primul rând li se ia românilor un drept fundamental. Al doilea aspect este legat de plafonul de 400 de euro.
  • Diferența între o bară de Logan care poate ajunge la 400 de euro și o bară de Mercedes care e de 5 ori mai scumpă nu face legatură cu ce doriți d-voastră aici.
  • Prețurile țin cont de tipologia vehiculului și cât de nou este”, a declarat Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR).

Asigurătorii au reclamat anterior că printr-o astfel de reglementare s-ar încălca păgubiților dreptul de proprietate ocrotit prin Constituție asupra vehiculelor deținute, fiindu-le îngrădită posibilitatea de a primi despăgubirile sub formă bănească pentru avariile suferite la aceste vehicule și că s-ar porni de la prezumția greșită că toți cei care azi doresc să beneficieze de plata în avans își repară vehiculele în service-uri neautorizate.

  • „Încălcarea dreptului de proprietate se manifestă prin faptul că se limitează dreptul proprietarului unui vehicul avariat de a hotărî cu privire la soarta acestuia, mai ales că în viața reală se întâlnesc cele mai diverse cazuri în care victimele accidentelor aleg să nu inițieze reparații ale vehiculului afectat, din motive personale.
  • Să nu uităm că există situații urgente în care păgubiții au nevoie imediată de compensații financiare pentru a acoperi diverse situații și cheltuieli. Aceste nevoi subliniază importanța flexibilității și a accesului la compensații adecvate care să acopere o gamă largă de nevoi și circumstanțe personale, depășind simpla reparație a vehiculului.
  • Pe scurt, dacă noile propuneri legislative vor deveni text de lege, o parte din păgubiții RCA ar trebui să facă obligatoriu dovada că și-au reparat mașina fără să mai aibă dreptul de a primi, în caz contrar, despăgubirea sub formă bănească”, au reclamat anterior asigurătorii.

Nici transportatorii nu au fost de acord cu aceasta schimbare aprobată de senatori.

  • „Înțelegem rațiunea privind scoaterea la lumină a activităților service-urilor, numai că noi considerăm că aceste plafon de 400 de euro este prea mic. D-voatră faceți referire în special la autoturisme.
  • La autotractoare un far depășește 1.000 de euro ușor și dacă îmi sparge un far una e să mi-l comand și să-l montez eu la garaj și alta e să mă duc în service să stau 2-3 zile cu camioanul blocat și să nu pot desfășura activitatea”, a precizat Isac Constantin, președintele Uniunii naționale a Transportatorilor (UNTRR).

Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, care va fi adoptat luni de Plenul Senatului, vizează și alte schimbări majore RCA precum revizuirea sistemului bonus-malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, precum și plata în rate a primei de asigurare.

După Senat, proiectul de lege se duce în Camera Deputaților, care este for decizional.

Sursa hotnews.ro