La numai 20 kilometri de Zalau, în localitatea Crasna, un salajean pasionat de zbor si-a amenajat un aerodrom privat, organizând asfel zboruri cu motodeltaplanul pentru toti cei care vor sa vada lumea… „de sus”.
rn
„Voua, pilotilor dornici de turism aerian, va facem o propunere: o zi de zbor româno-maghiara, o portie generoasa de bab-gulyas autentic unguresc si o palinca de cea mai buna calitate va ofera Aerodromul Crasna (Zalau – Salaj), în data de sâmbata 1 septembrie 2018. Apoi, povesti depanate pâna seara târziu, spuse în româneste si traduse în ungureste sau vice-versa”, este mesajul organizatorilor show-ului aviatic care va fi organizat la Crasna.În ultimii ani, nu poti sa fii la Zilele Crasnei fara a vedea aerodromul sau sa faci „o tura panoramica de la înaltime”. Situat în partea de vest a comunei, la 200 de metri de ultimele case, pista aerodromului este marcata prin drapelele României, Ungariei si Uniunii Europene. Aici, functioneaza Clubul Aviatic Deltafly (http://www.deltafly.ro/) al cunoscutului Vizaknai Alexandru. Este unul dintre cei doi detinatori de avioane sau motodeltaplane din judetul Salaj, alaturi de Muresan Sorin, din Zalau.Pista aerodromului Crasna este destul de scurta, de 300 de metri dar suficienta pentru decolarea si aterizarea aeronavelor usoare si a motodeltaplanelor. Exista si un hangar care poate adaposti doua aeronave ultrausoare sau doua motodeltaplane.„Aerodromul a fost deschis în anul 2005, dupa ce Primaria Crasna mi-a concesionat 1,3 hectare din pasunea comunala. Zborurile se fac cu un motodeltaplan, pe care l-am achizitionat din Ungaria”, explica Alexandru Vizaknai, proprietarul aerodromului. Potrivit celor declarate de Vizaknai, „nu cerem bani pentru serviciile pe care le oferim. Clientii vor trebui sa plateasca doar benzina, uleiul si uzura aparatului. Pentru o ora de zbor cheltuielile ajung la aproximativ 100 de euro”, spune proprietarul aerodromului. Înca de la vârsta de trei ani, Alexandru Vizaknai a visat sa zboare si si-a dorit atât de mult acest lucru încât, în copilarie, era sa-si rupa picioarele încercând „sa zboare” cu umbrela din podul casei. La 17 ani a avut parte de primele experiente „în aer”. „Era prin 1981, iar în acele vremuri se facea premilitarie. Am avut astfel ocazia sa particip la un curs de parasutism la Cluj. În primul an, am facut exercitiile de pe un turn, iar în al doilea an am avut parte de primul zbor adevarat, cu un avion Antonov”. Dupa câtiva ani si-a permis sa îsi cumpere propriul aparat de zbor. „Am dat aproximativ 8000 de euro pe un motodeltaplan, cumparat din Eger (Ungaria). Înainte am facut cursuri de zbor cu Vince Felinc, multiplu campion mondial în competitiile de zbor cu acest tip de aparate”, mai spune Alexandru Vizaknai. Pasiunea pentru zbor a fost înteleasa si de fostul primar al comunei Crasna, Emeric Pop, de altfel satul natal al pilotului. În 2005, Primaria i-a concesionat 1,3 hectare din pasunea comunala, iar aici a amenajat un aerodrom. „Investitia nu a fost mare deloc. Practic, a trebuit doar sa netezesc suprafata si sa pun iarba. Hangarul, unde tin deltaplanul l-am facut din materiale demontabile, asa ca mi-e greu sa apreciez costul final. Odata cu construirea aerodromului, au început sa ma viziteze si colegi din alte zone ale tarii. Astfel, de Zilele Crasnei vin, cu propriile aparate, si turisti din Bacau, Constanta sau Sfântu Gheorghe”, mai afirma Vizaknai.