Intr-o perioada de criza, care ii forteaza pe romani sa isi schimbe obiceiurile de consum, orice produs ieftin, desi de o calitate indoielnica, este la mare cautare. Cu bugetele semnificativ subtiate, si salajenii s-au adaptat la situatia existenta. Innoirea garderobei nu mai reprezinta o prioritate, motiv pentru care doar magazine cu imbracaminte la pret unic – 10 lei – prospera. Fabricate in serii mari, din materiale in care ponderea sinteticului se apropie de 100%, cu o cusatura subreda, produsele ieftine sunt la mare cautare. Iar principiul „suntem prea saraci ca sa ne permitem lucruri ieftine” nici ca mai conteaza. Din dorinta de a cheltui cat mai putini bani pe haine, oamenii nu mai tin cont nici ca produsul se descoase la prima purtare, nici ca se distruge dupa prima spalare.
Patronii putinelor magazine care se mai respecta simt efectele acestei crize pe propria piele. „Nu vindem mai nimic toata ziua. Lumea nu mai are bani sa cumpere lucruri cat de cat de calitate, asa ca se orienteaza spre hainele chinezesti”, se plange proprietarul unei afaceri de comert cu imbracaminte.
De altfel, si inainte de criza, piata locala abunda in magazine cu produse ieftine, cu etichete „made in china” ori „made in turkey”. Magazinele de lux erau si atunci o „rara avis”, cei care voiau sa se imbrace mai… altfel fiind nevoiti sa se deplaseze in judetele vecine. Deloc putini sunt zalauanii care fac shopping in mall-urile din Cluj-Napoca sau Oradea, unde gasesc marfuri de calitate, la preturi destul de bune. „Nu gasesc nimic in Zalau, asa ca, din cand in cand merg la Cluj si imi cumpar doua-trei obiecte de imbra-caminte, mai ales ca magazinele de acolo fac in permanenta reduceri”, ne spune Maria V.
Spre nemultumirea cumparatorilor cu pretentii, cele mai multe magazine de pe la noi vand aceleasi produse. Doar preturile difera. Afaceristii de profil sustin, insa, ca oferta de pe piata se pliaza pe cererea clientilor: ^Un magazin cu produse de lux nu ar supravietui in Zalau. Cumparatorii cer lucruri ieftine. Sunt prea putini cei care isi permit sa cheltuiasca sute de lei pe o pereche de pantaloni ori pe o bluza de firma. Iar o mana de oameni cu astfel de putere de cumparare nu iti garanteaza succesul afacerii”.
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta AT Kearney, Romania este a doua cea mai atractiva piata, in randul econoniilor emergente, pentru investitii pe segmentul comertului cu amanuntul cu produse de imbracaminte. Reprezentantii Federatiei Patronale a Textilelor, Confectiilor si Pielariei spun ca piata interna este dominata, in proportie de 80%, de produse din import, in special din Asia. Chiar daca in China se fabrica si produse de calitate, importatorii romani se orienteaza pe produsele la kilogram, care nu respecta normele de fabricare europene.