Europarlamentarul Cristian Terheș, originar din Sălaj, este unul dintre cei trei europarlamentari români care au votat împotriva introducerii certificatului verde digital pentru persoanele care s-au vaccinat, s-au testat ori s-au vindecat de Covid. Ceilalți doi europarlamentari români care s-au opus initiațivei Comisiei Europene sunt Maria Grapini și Tudor Ciuhodaru.
Cristian Terheș: Comisia Europeană confirmă că nu are “încă dovezi științifice complete despre efectele vaccinării”
Cristian Terheș spune că, vorbind în fața plenului Parlamentului European în data de 28 aprilie, cu ocazia dezbaterii pe “certificatul verde digital”, comisarul european Didier Reynders a confirmat că până în prezent nu doar că “există încă incertitudini științifice cu privire la COVID-19”, dar și că “nu se cunosc efectele vaccinării sau recuperării de la virus”. Cu toate aceste incertitudini știintifice, comisarul Reynders a spus că nu se mai poate aștepta pentru a se răspunde la aceste întrebări, astfel că europarlamentarii trebuie să voteze rapid pentru implementarea “certificatului verde digital”.
“În timp ce punem în aplicare certificatul digital verde, trebuie să trăim cu faptul că există încă incertitudini știintifice cu privire la COVID-19. Nu avem încă dovezi știintifice complete despre efectele vaccinării sau recuperării de la virus. Dar nu putem aștepta să se răspundă la toate aceste întrebări pentru a începe să acționăm. Trebuie să acționăm acum, adoptând un text suficient de flexibil pentru a lua în considerare aceste evoluții odată ce vor fi disponibile mai multe cunoștinte științifice”, a afirmat în plenul Parlamentului European comisarul Reynders.
“Este absurd să ni se ceară să votăm pe implementarea acestui certificat care îngrădește drepturile și libertățile cetățenilor europeni și care, așa cum spune însuși comisarul Reynders, este bazat pe «incertitudini științifice». Mai mult, a condiționa libertatea de circulație și mișcare a oamenilor pe baza injectării cu produse medicale ale căror efecte încă nu se cunosc complet este de-a dreptul iresponsabil. Oamenii sunt liberi de la naștere, iar statul nu le poate îngrădi sau condiționa acest drept decât în cazuri limitate sau situații speciale. Când se vrea o îngrădire în masă a unor drepturi și libertăți într-un mod care afectează profund viețile cetățenilor, pe lângă faptul că trebuie să fie proporțională și necesară, o asemenea măsură trebuie să fie sigură 100% pentru cetățeni. Or, în contextul în care însuși reprezentantul Comisiei Europene admite că nu se cunosc «complet» efectele secundare ale vaccinurilor anti-Covid, a condiționa exercitarea unor drepturi și libertăți fundamentale de primirea, printre altele, a unui astfel de produs medical nesigur este un abuz al statului asupra persoanei fără precedent în Europa după cel de-al doilea război mondial. Pe lângă această incertitudine privind efectele secundare ale vaccinurilor, într-o opinie comună prezentată Comisiei LIBE de către EDPB și EDPS pe data de 13 aprilie 2021, se admite că «până la momentul pregătirii acestei opinii comune, pare să existe puține dovezi științifice care să susțină faptul că primirea unui vaccin COVID-19 (sau recuperarea de la COVID-19) conferă imunitate și cât durează aceasta». Or, în contextul recunoașterii acestor incertitudini privind efectele vaccinurilor – care nici nu sunt garantate că oferă imunitate, dar nici nu li cunoaște complet încă efectele secundare –, cum poți opri un tânăr să călătorească pentru a-și vedea mama sau un părinte să-și vadă copilul? Cum poți condiționa un tată care lucrează departe de casă să accepte un vaccin doar ca să-și poată vedea familia și copiii? Cum poți împiedica pe cineva să își câștige traiul zilnic sau să își exercite un drept fundamental dacă nu se supune administrării unui asemenea vaccin? În spatele a ceea ce pentru autorități reprezintă doar simple statistici se regăsesc oameni, cu drepturi, cu poveștile lor de viață, cu familii. Fie că e ales sau numit vremelnic într-o funcție publică, nici un oficial public nu are dreptul să expună la riscuri de sănătate populația. Vaccinarea trebuie să fie decisă liber, și nu condiționat, de persoana care alege în acest sens. Acestea sunt și o parte din motivele pentru care am votat împotriva implementarii acestui certificat, care nu facilitează, ci îngrădește și condiționează abuziv exercitarea de drepturi și libertăți fundamentale”, a declarat Cristian Terheș, europarlamentar PNȚCD.
Eurodeputații au votat în favoarea unui „certificat UE Covid-19”
Parlamentul și-a adoptat, la sfârșitul lunii aprilie, poziția de negociere cu privire la propunerea de certificat pentru a reafirma dreptul la liberă circulație în Europa în timpul pandemiei. Eurodeputații au fost de acord că noul „certificat UE COVID-19” — în locul „adeverinței electronice verzi”, conform propunerii Comisiei — ar trebui să fie valabil timp de 12 luni și nu mai mult. Documentul, care poate fi în format digital sau pe suport de hârtie, va atesta că o persoană a fost vaccinată împotriva coronavirusului sau, în funcție de caz, că a obținut recent un rezultat negativ al testului sau că a trecut printr-o infecție anterioară cu virusul. Cu toate acestea, certificatele UE COVID-19 nu vor servi drept document de călătorie și nici nu vor deveni o condiție prealabilă pentru exercitarea dreptului la liberă circulație, afirmă eurodeputații. Propunerea legislativă privind cetățenii UE a fost aprobată cu 540 de voturi pentru, 119 împotrivă și 31 abțineri, în timp ce propunerea privind resortisanții țărilor terțe a fost adoptată cu 540 de voturi pentru, 80 împotrivă și 70 abțineri. Atât Parlamentul, cât și Consiliul sunt acum gata să înceapă negocierile. Obiectivul este de a se ajunge la un acord înaintea sezonului turistic de vară.
Teste gratuite pentru COVID-19 și fără restricții de călătorie suplimentare
Titularii unui certificat UE COVID-19 nu ar trebui să facă obiectul unor restricții de călătorie suplimentare, cum ar fi carantina, autoizolarea sau testarea, potrivit Parlamentului European. Eurodeputații au subliniat de asemenea că, pentru a evita discriminarea împotriva persoanelor care nu au fost vaccinate și din motive economice, țările UE ar trebui „să asigure teste universale, accesibile, în timp util și gratuite”.
Compatibilitatea cu inițiativele naționale
Parlamentul European mai dorește să se asigure că certificatul UE funcționează în paralel cu orice inițiativă instituită de statele membre, care ar trebui să respecte, de asemenea, același cadru juridic comun. Statele membre trebuie să accepte certificatele de vaccinare eliberate în alte state membre pentru persoanele ce au primit un vaccin autorizat pentru utilizare în UE de către Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA) (în prezent Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca și Janssen), susțin eurodeputații. Va fi la latitudinea statelor membre să decidă dacă acceptă, de asemenea, certificatele de vaccinare eliberate în alte state membre pentru vaccinurile enumerate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) pentru utilizare de urgență.
Garanții privind protecția datelor
Certificatele vor fi verificate pentru a preveni frauda și falsificarea, precum va fi verificată și autenticitatea sigiliilor electronice incluse în document. Datele cu caracter personal obținute din certificate nu pot fi stocate în statele membre de destinație și nu va exista o bază de date centrală la nivelul UE. Lista entităților care vor prelucra și primi date va fi publică, astfel încât cetățenii să își poată exercita drepturile în materie de protecție a datelor în temeiul Regulamentului general privind protecția datelor.
Vaccinuri accesibile, alocate la nivel mondial
În cele din urmă, deputații europeni subliniază că vaccinurile împotriva COVID-19 trebuie să fie produse la scară largă, la prețuri accesibile și alocate la nivel mondial. De asemenea, aceștia își exprimă îngrijorarea cu privire la problemele grave cauzate de nerespectarea termenelor de producție și de livrare, cum s-a întâmplat deja la nivelul Uniunii Europene.