Zalaul are 4.500 de locuri de parcare, in conditiile in care in oras sunt peste 20.000 de autovehicule, potrivit datelor oficiale furnizate de Directia Generala de Administrare a Domeniului Pu-blic (DGADP) si de Serviciul de Inmatriculari Salaj. Din cele 4.500 de locuri de parcare, 2.618 sunt parcari de resedinta si alte 1.900 sunt parcari publice. DGADP mai are aproape 400 de locuri de parcare de resedinta pe care inca nu le-a inchiriat. Oricum, calculul arata ca trei din patru masini nu au unde sa parcheze.
Nu se respecta regulile;
soferii „se bat ca chiorii”
Lipsa locurilor de parcare este un fenomen specific tuturor aglomerarilor urbane. Zalaul se inscrie in aceasta categorie. Pro-blema apare cand se fac abuzuri pe seama acestui neajuns. Iar in Zalau se fac. Oamenii se cearta pe locurile de parcare si implica si autoritatile in afara oricarui cadru legal. Confli-ctele pornesc in general de la faptul ca parcarile de resedinta inchiriate nu sunt marcate corespunzator.
Potrivit purtatorului de cuvant al Primariei, Manuela Ghiurutan, „marcarea se face cu dispozitive de blocare, care, ridicate, nu permit ocuparea locului inchiriat”. Sigur, asa reiese si din Hotararea Consiliului Local 53/2012, Art. 21, care spune ca cel care inchiriaza parcarea de la DGADP are obligatia sa marcheze locul cu un sistem de re-zervare conform unui model agreat de Consiliul Local. Numai ca cei care inchiriaza parcarea de resedinta nu se mai deranjeaza sa se conformeze Hotararii de Consiliu Local in ce priveste rezervarea. Presupune ca tot Zalaul stie ca este parcarea lui, din moment ce are acte doveditoare undeva in dulap. Normal, din moment ce Primaria nu il constrange in nici un fel sa respecte Hotararea de Consiliu Local. Nu-l constrange pentru ca si Primaria a uitat ce au decis consilierii locali. Primaria stie doar ca „marcarea locurilor de parcare se face de catre Directia Generala de Administratie a Domeniului Public Zalau (DGADP), care este operatorul de parcari si de semnalizare rutiera”. „Executarea marcajelor este similara cu cea a marcajelor rutiere”, ne raspunde Primaria cand noi intrebam de marcajele pentru re-zervarea parcarii de resedinta. In traducere libera, DGADP Zalau deli-miteaza frumos locurile de parcare si gata si…de aici, liber la conflicte intre chirias si „musafirul nepoftit”.
DGADP stie
de obligatia chiriasilor
Conform declaratiilor primite de la Adridan Marcel de la Directia Generala de Administratie a Domeniului Public Zalau (DGADP), locul trebuie sa fie marcat cu un element vizual care sa anunte soferul din momentul in care intra in parcare ca locul este rezervat. Fie ca scrie rezervat, numarul contractului de inchiriere sau numarul masinii, fie ca sunt tablite sau dispozitive de blocare, important e ca marcajul sa fie vizibil, locul sa fie semnalizat corespunzator. In cazul in care chiriasul doreste sa-si achizitioneze un dispozitiv de ridicare, acesta o poate face de la DGADP. Costul dispozitivului este de 156 de lei, plus montajul. Daca chiriasul dispune de uneltele si materialele necesare pentru a-si confectiona un asemenea dispozitiv, acesta poate sa foloseasca dispozitivul facut pentru a-si marca locul de parcare.
Politia Locala se baga in seama
Dar chiriasul nu stie ca are obligatii. Stie doar ca are dreptul asupra locului de parcare. Cand cineva parcheaza pe locul sau, chiar daca nu l-a semnalizat corespunzator, chiriasul il ia de gu-ler pe „musafir” sau suna la Politia Locala sau la firma de ridicari si sustine ca este victima unei parcari abuzive.stop_coloanaDar „musafirul” se declara la randul lui victima, sustinand ca locul nu era marcat ca fiind rezervat.
Politia Locala, chemata de chirias, este obligata sa raspunda solicitarilor cetatenilor pentru a pune capat neintelegerilor. Numai ca aici este chemata intr-un caz in care nu are atributii. Nu exista o lege care sa permita Politiei Locale sa sanctioneze soferul care a parcat pe locul de resedinta inchiriat. Purtatorul de cuvant al Politiei Locale, Lucian Trif, spune ca „din pacate, nu exista un cadru legal exact care sa faca referire la parcarile de resedinta”. Politia Locala are atributii rutiere, insa numai in ce priveste parcarile neregula-mentare din punct de vedere al reglementarilor privitoare la circulatia pe drumurile publice. Agentii Politiei Locale nu sunt insa suficient instruiti si aplica „musafirului”, la solicitarea chiriasului parcarii, o somatie, in baza Hotararii de Consiliu Local 170/2007, articolul 5, litera k, care spune ca este o contraventie „blocarea cu autovehicule sau cu alte materiale a accesului la containerele de gunoi, pubele, terenuri de joaca pentru copii, precum si a autovehiculelor parcate corect sau a oricaror cai de acces”. Avand in vedere faptul ca masina e parcata corect, pe un loc de parcare amenajat si nesemnalizat ca fiind rezervat, atunci ce sanctiune vrea Politia Locala?
N-ai „clarviziune”,
iti dispare masina
Mai rau este cand chiriasul suna la firma de ridicari SC Doralex Euro SRL. Intrebati ce se intampla daca sunt somati sa ridice o masina parcata pe un loc de resedinta inchiriat, dar care nu este marcat in niciun fel ca atare, cei de la SC Doralex Euro SRL ne-au comunicat ca masina se ridica. Nu conteaza daca locul nu este marcat, din moment ce mai sunt si alte locuri de parcare alaturate care sunt marcate fie prin scris pe asfalt, fie prin alte elemente vizuale, precum dispozitivul. Asadar, soferul trebuie sa-si foloseasca puterea deductiei! Doar e logic si de necontestat ca, daca sunt unul, doua locuri de parcare de resedinta nemarcate ca fiind inchiriate, iar restul din jurul lor sunt marcate, sa fie si acele locuri inchiriate. Face parte din logica elementara, daca e sa ne luam dupa cei de la SC Doralex Euro SRL.
DGADP nu este totusi de acord cu aceasta logica si sustine ca Doralex ar trebui sa procedeze altfel. Numai ca nu s-au coordonat. „Daca vine cineva si parcheaza pe un loc inchiriat, dar care nu este marcat vizi-bil, atunci SC Doralex Euro SRL nu va ridica masina”, sustine Adridan Marcel de la DGADP Zalau. „Omul de buna credinta nu va parca pe un loc semnalizat”, ne declara acesta.
Nu exista in niciuna din hotararile Consiliului Local nicio mentiune care sa specifice ca chiriasul va fi sanctionat in cazul in care nu si-a indeplinit obligatiile de a-si marca locul ca fiind inchiriat si face abuz de serviciile operatorilor mentionati mai sus. Doar nu el plateste contraventiile. Cu siguranta soferii „musafiri” sunt mereu dispusi sa scoata 550 de lei din buzunar de fiecare data cand cei de la SC Doralex Euro SRL le ridica masina pentru ca chiriasul nu s-a „sinchisit” sa-si marcheze locul ca fiind rezervat.
Cine este in masura sa faca, totusi, ceva si in aceasta privinta?