„Programul de reinnoire a parcului auto va fi implementat in mod cert incepand din 15 aprilie”, a asigurat Ministrul Mediului Rovana Plumb, la sfarsitul saptamanii trecute. Programul „Rabla”, asa cum este cunoscut, nu prevede inca numarul tichetelor ce vor fi emise pe data de 15 aprilie. „Nu pot preciza cate tichete vor fi emise, dar se fac demersuri pentru ca voucherele sa fie distribuite pentru tot anul intr-o singura sesiune”, a adaugat Rovana Plumb.
Programul „Rabla” include masinile mai vechi de zece ani care au fost in proprietatea persoanei fizice sau juridice cel putin un an. Proprietarii primesc in schimbul masinilor casate o prima sub forma de tichet valoric. Pana acum, tichetul nu era nominal, putea fi vandut si folosit pentru a be-neficia de reducere la cumpararea unui automobil nou. In 2012, puteau fi folosite pana la trei tichete valorice la cumpararea unui autoturism nou. Un tichet era echivalent cu 3.800 de lei. In acest an, valoarea unui tichet va fi de 6.500 de lei, iar cei care intentioneaza sa isi cumpere o masina noua vor putea folosi un singur tichet. Tichetul se acorda oricarui proprietar care isi caseaza masina prin firmele colectoare (REMAT-uri).
Rabla 2012 in Salaj
In Salaj, programul „Rabla” 2012 a fost un esec. Cei care au vrut sa intre in posesia primei de 3.800 de lei au fost dezamagiti. Din cauza ca numarul celor inscrisi pe lista de asteptare a fost mai mare decat numarul voucherelor alocate pentru Salaj, multi au ramas pe dinafara.
In ultimii ani s-a dezvoltat foarte mult comertul cu masini second-hand in Salaj. Oamenii au cumparat masini straine si au ramas cu Daciile pe cap. In consecinta, proprietarii de Dacii au apelat la REMAT pentru a preda vechiturile. Acesta este motivul pentru care directorul REMAT Salaj Dorin Cheregi, a fost determinat sa spuna „am primit foarte multe cereri, iar numarul tichetelor trebuia sa fie mult mai mare”. Anul trecut au fost puse la bataie in Salaj 113 vouchere. Numarul voucherelor a fost stabilit de Administratia Fondului de Mediu (AFM) care le repartizeaza tinand cont de populatia judetului. „Numarul tichetelor nu a fost stabilit dupa o anumita grila, chiar daca acest lucru a fost promis la nivel declarativ, a sustinut Dorin Cheregi. Directorul REMAT a adaugat ca „numarul voucherelor nu respecta nicio logica”. Conform Ghidului „Rabla”, la un numar de aproximativ 240.000 de locuitori cat are Salajul, ar fi trebuit sa fie distribuite 600 de tichete valorice. „Sunt informatii publice din care reiese ca in Salaj au fost alocate mai putine vouchere, comparativ cu judetele care au o populatie mai restransa decat Salajul”, a indicat Dorin Cheregi.
In Salaj, principalul colector de masini uzate este REMAT. Pe langa REMAT exista sase colectori aprobati de AFM. „Cu toate ca suntem cel mai important jucator in programul Rabla, am fost pusi pe acelasi picior cu alte firme colectoare din Salaj care au 2-3 angajati”, a afirmat directorul REMAT. Sunt si alte aspecte de care ar trebui sa se tina cont in programul „Rabla”. De exemplu, „trebuie avute in vedere distributiile catre agentii economici si tot ce tine de comercializarea pieselor dupa dezmembrarea masinii”, a aratat directorul REMAT. In fapt, la REMAT „sunt preluate masinile din care se scot lichidele ce pot dauna mediului inconjurator, dupa care masinile sunt trimise in Cluj, la singurul utilaj din Ardeal care macina fierul vechi.
Despre programul Rabla 2013 in Salaj nu se cunosc multe informatii. „Deocamdata nu avem date oficiale si nu vreau sa ma lansez in declaratii care nu au niciun suport. Am fost informati sa urmarim programul Rabla, pe site-ul AFM”, a spus Dorin Cheregi, director REMAT.
Rabla din 2009 pana in prezent
In 2009, in Romania au fost scoase din uz 32.327 de masini vechi. In 2010, au fost casate prin programul „Rabla” 186.854 de masini si au fost cumparate 60.000 de masini noi. In 2011 au fost scoase din uz 116.641 de masini vechi prin programul „Rabla” si au fost cumparate in jur de 40.000 de vehicule prin acelasi program. In anul precedent, Guvernul a alocat pentru programul „Rabla” suma de 171 de milioane de lei, in doua transe. Se estimeaza ca anul trecut au fost scoase din uz 45.000 de autovehicule care au avut o vechime de peste 10 ani.