Posturi blocate sub pretextul crizei
Potrivit unei ordonante de urgenta, publicata in Monitorul Oficial din 31 decembrie 2008, pana la sfarsitul anului 2009 se suspenda aproape toate concursurile pentru ocuparea de posturi in institutiile publice. „Pana la data de 31 decembrie 2009 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta”se precizeaza in textul ordonantei.
Sub incidenta ordonantei intra si posturile „scoase la concurs sau examen, dar a caror procedura de ocupare nu s-a finalizat”, iar masura se aplica tuturor autoritatilor si institutiilor publice, „indiferent de modul de finantare si de subordonare a acestora”.
Singura categorie de posturi care pot fi ocupate pe parcursul anului 2009 sunt asa numitele posturi unice „ale caror atributii specifice nu se regasesc la celelalte posturi din cadrul structurii organizatorice a autoritatilor si institutiilor publice”.
Scopul declarat al ordonantei a fost acela de a „strange cureaua” si de a reduce, pe cat posibil, cheltuielile de personal din sistemul public. Au existat insa si primari care s-au opus cu vehementa (cel din Sibiu sau Bistrita) si care au considerat ca ordonanta ar fi absurda si, totodata, ar putea afecta bunul mers al activitatii din primarii. Si pentru ca tabloul sa fie complet, guvernantii au „taiat adanc” si in sporurile bugetarilor, iar afectati vor fi, in primul rand, tot angajatii cu salarii mici si debutantii.
Probleme daca vor pleca angajati
Din cei 201 angajati ai Primariei municipiului Zalau (aici fiind inclusi si angajatii de la Serviciul de Evidenta a Populatiei), 154 sunt functionari publici si 47 personal contractual. Conform organigramei, pe langa posturile ocupate, mai exista 73 de posturi vacante.
„Nu avem probleme deosebite legate de solutionarea unor probleme specifice primariei. Am reusit la finalul anului 2008, in urma concursurilor organizate, sa acoperim structura organiza-torica, dar am putea intampina probleme in situatia unor plecari din compartimente”, ne-a declarat Radu Capilnasiu, primarul municipiului Zalau.
Primarul Simleului, Septimiu Turcas, impartaseste opinia lui Capilnasiu si nu considera ca vor aparea probleme la nivelul administratiei pe care o conduce. „Avand continuitate in functia de primar am reusit sa fac angajarile necesare pentru fiecare compartiment”, a precizat Turcas. De aceeasi parere este si Eugen Balanean, primarul Jiboului, care este increzator ca aparatul propriu al institutiei va face fata cerintelor si fara alte angajari in anul 2009.
Nemultumirea vis-a-vis de aceasta lege vine tocmai din partea primarului din cel mai mic oras al judetului – Cehu Silvaniei. „Am fi dorit sa angajam doi oameni care sa se ocupe de intocmirea de proiecte pentru fonduri europene, iar din cauza acestei ordonante trebuie sa blocam angajarile”, a spus primarul Cehului, Varga Andrei. In conditiile date, administratia va fi obligata sa faca contracte cu firme de consultanta specializate, iar preturile practicate de aceste firme sunt destul de ridicate.