Scolile de soferi trebuie sa obtina un grad de promovabilitate de minim 50 la suta ca sa mai functioneze. Trebuie sa-si asume raspunderea pentru pregatirea teoretica si practica a cursantilor, iar masinile scolilor de soferi trebuie dotate cu camere de supraveghere in timpul examenului pentru obtinerea permisului. Masurile au fost anuntate miercuri de ministrul Transporturilor Relu Fenechiu, si sunt prevazute in Ordinul 733, care a intrat deja in vigoare. Ministrul a mai anuntat ca scolile de soferi au posibilitatea sa obtina, in primul an de la intrarea in vigoare a Ordinului, o promovabilitate de 40 la suta, urmand ca din anul urmator sa atinga pragul de 50 de procente. In caz contrar, ministrul Transporturilor ameninta scolile de soferi ca le suspenda licenta.
Instructorii deplang harababura din sistem
Mircea Crisan, instructor auto din Salaj, spune ca nu e de acord cu aproape nimic din ceea ce a dispus ministrul. Crede ca impunerea criteriului de promo-vabilitate in randul cursantilor este o masura abuziva. Scolile de soferi mari ii marginalizeaza deja pe instructorii independenti. Se favorizeaza scolile auto centrale. Crisan spune ca, din @90 incoace, o data la doi sau trei ani au aparut reglementari din partea Ministerului Transportu-rilor (MT) care mai mult au incurcat decat sa ajute atat instructorii si scolile de soferi. Asa se face ca, de-a lungul timpului, ins-tructorii au fost obligati sa obtina diverse autorizatii pentru a profesa, pe urma li s-a cerut sa se reautorizeze, apoi s-au modificat conditiile de autorizare. Cand a aparut Autoritatea Rutiera Romana (ARR), instructorii au trebuit sa se inregistreze.
Crisan e instructor auto de cincisprezece ani. Din proprie experienta, stie cum sa procedeze cu elevii care urmeaza cursurile de legislatie rutiera la scoala lui auto. Cine pricepe mai greu, face ore suplimentare. Procentajul de promovabilitate nu il dau instructorii, ci politistii, considera Mircea Crisan. La cursurile de legislatie sustinute de scoala auto la care lucreaza instructorul se inscriu anual circa 50 de elevi. Toti promoveaza pana la urma, spune instructorul, care adauga ca nu e vina lui daca unii elevi nu obtin permisul din prima incercare. „Eu ii pregatesc la fel pe toti”, subliniaza Mircea.
Examenul pentru categoria A – o aventura ca in James Bond
Alexandru Vizaknay, spune ca a studiat documentul oficial emis de MT, care cuprinde 99 de pagini, printre care un capitol dedicat reglementarii sustinerii examenului de conducere pentru categoria A. Trebuie sa cunoasca detaliile, fiindca in apro-ximativ sase luni e nevoit sa se conformeze cu cerintele venite de la minister. Documentul precizeaza ca elevii scolilor de so-feri vor sustine examenul pentru categoria A pe aceeasi motocicleta pe care va sta si instructorul care l-a pregatit. De asemenea, motocicletele trebuie sa aiba dubla comanda. In spatele motocicletei va circula o masina condusa de un alt instructor, alaturi de care va sta politistul examinator. Politistul examinator va fi legat prin radio cu candidatul de pe motocicleta. Instructorul de pe motocicleta nu trebuie sa auda sub nicio forma comenzile dictate de politist.
Instructorii independenti vor fi nevoiti sa se asocieze cu alti colaboratori ca sa obtina autorizatie pentru a deschide scoli de soferi. Alexandru Vizaknay spune ca pentru o astfel de autorizatie trebuie sa ai sala de legislatie rutiera, profesori de legislatie, arhiva, baie, birou, calculatoare. Sala se masoara inainte de obtinerea autorizatiei. Fiecare elev din sala de legislatie trebuie sa beneficieze de cinci metri cubi de aer. Masuratorile sunt luate in serios. In functie de cifre, se calculeaza numarul maxim de cursanti admisi.
Primul instructor autorizat in Zalau ii trimite o petitie ministrului
Instructorul auto Pavel Bocut e inversunat impotriva ministerului. Spune ca daca autoritatile o tin tot asa, el da faliment. Pregateste o petitie pe care are de gand sa o adreseze MT. Prin petitie vrea sa ceara lui Relu Fenechiu sa anuleze Ordinul 733 sau macar sa il determine pe ministru sa se sfatuiasca si cu instructorii. „Nu am auzit sa fi consultat sindicatele, instructorii, scolile de soferi inainte de intrarea in vigoare a Ordinului. Ministerul vrea sa dispara instructorii autorizati”, se arata Pavel nemultumit. Pavel recunoaste ca se targuieste cu cei de la ARR care vin anual in control la scoala lui de soferi. Instructorul trebuie sa se plimbe cu elevul 40 de ore pentru a incheia pregatirea practica necesara pentru categoriile C si E. Ar insemna ca elevul sa scoata aproximativ 1.000 de euro din buzunar. „Noi cerem 200 de euro pentru categoriile C si E. Ies cu elevul sapte ore pe traseu. Cand vine controlul, nu port frica. Le pun celor de la ARR la dispozitie diafragmele si le recunosc in fata diferenta de ore. Primesc amenda 4.000 de lei.” Instructorul estimeaza ca o masina consuma in 40 de ore circa 600 de litri de combustibil. Ar plati 3.000 de lei pe luna numai pe carburanti.
Pavel e mandru ca e primul instructor autorizat in Zalau. Activeaza din 1991. A investit in scoala de soferi aproape 60.000 de euro. Rezista cu banii pe care ii aduce de acasa. Cand nu are bani deloc, spune ca se imprumuta. Nu isi bate joc de oameni. Nici nu se ascunde sa spuna ce are de spus. Considera ca are multa experienta de cand este instructor auto. Pavel e de principiu ca Fenechiu promoveaza scolile mari de soferi si discrimineaza instructorii independenti. „Nu mi se pare corect ce face Ministerul Transporturilor”, adauga Pavel Bocut.
Alt instructor, alt memoriu
Ionica Pestean a facut cursul de instructor auto in 2005. In 2008 a inceput demersurile pentru obtinerea autorizatiei. A investit apro-ximativ 15.000 de euro intr-o sala de 50 de metri patrati.
Instructorul povesteste despre tocmelile pe care le fac alti instructori care se eschiveaza sa plateasca cheltuielile catre stat. „Cunosc cinci persoane -dar ca ei sunt multi – care si-au mutat do-miciliul din Zalau in satele de provenienta, si care platesc in jur de cinci milioane impo-zit intr-un an. Fac o ora pe drum, se mai plimba prin Zalau si ponteaza doua ore de condus”. Ionica e hotarat sa faca un memoriu catre ministrul Transporturilor, legat de modalitatea de sustinere a examenului pentru obtinerea permisului de conducere. In timpul examinarii, politistii iau in masina un martor din randul celor care sustin examenul. De regula, ultimul pe lista in ordinea alfabetica a candidatilor inscrisi pentru sustinerea probei practice. „Se plimba bietul cu politistul sase ore, si probabil nu obtine permisul. Cat de corect poate evalua martorul situatia, cand ii tremura pantalonii de frica? Ar trebui sa mearga instructorul si examinatorul sa stea in spate”, exclama instructorul. Ionica Pestean isi asuma raspunderea pentru instruirea practica a elevilor. Isi motiveaza cursantii, dar spune ca nu poate intra in mintea lor. Nu este de vina ca unii candidati nu promoveaza examenul pentru permisul de conducere.