N-avem infrastructura – investitiile raman departe de Salaj
Francezii investesc 170 de milioane de euro in Serbia pentru ca vecinii nostri ofera mai multe avantaje economice si au o infrastructura rutiera mult mai dezvoltata ca noi.

In cadrul vizitei de lucru in Salaj de la inceputul lunii, ministrul Economiei, Lucian Bode, a anuntat ca grupul Michelin analizeaza posibilitatea derularii unei noi investitii in Zalau, unde are doua fabrici, asa ca autoritatile locale vor trebui sa se lupte pentru investitia francezilor, iar o decizie privind locatia investitiei va fi luata pana la finele anului. „Nu pot sa va spun mai multe detalii despre investitia Michelin, insa ar trebui sa ii ajutam pe cei de la Zalau sa castige batalia interna pentru a realiza investitia la noi, nu in alta parte. Ei sunt intr-o competitie interna. Spre exemplu, Michelin are in plan o investitie la nivel mondial, a grupului, si in acest moment analizeaza oportunitatea de a investi in Europa – daca se poate in Romania, si daca se poate in Zalau”, a declarat la vremea respectiva ministrul salajean. In momentul de fata, nu se cunosc detalii despre o posibila investitie la Zalau, insa conducerea Michelin asteapta finalizarea unui proces dintre Primariile Zalau si Criseni, care revendica un teren, in numele unor fosti proprietari, locatie pe care grupul francez a luat-o in calcul pentru o noua investitie. Cert e ca la inceputul anului, fabrica Michelin Zalau Cord a fost echipata cu utilaje noi care contribuie la extinderea gamei de produse, iar aceste noi utilaje vor genera aproximativ 50 de noi locuri de munca.
Michelin investeste in Serbia
La scurt timp dupa interventia ministrului Bode, sarbii anunta ca i-au convins pe francezii de la Michelin sa extinda fabrica de anvelope din orasul Pirot, situat in partea de Est a tarii, investitie evaluata la 170 de milioane de euro, care va crea 700 de noi locuri de munca. „Nu putem comunica acordul cu statul sarb, dar putem spune ca include pro-iecte legate de infrastructura, vom avea o autostrada foarte aproape de uzina, vor exista noi proiecte energetice si un pachet de sustinere financiara. Este un tip de pachet pe care l-am avea in discutie oriunde in lume pentru dezvoltarea unui astfel de proiect sustenabil pe termen lung”, a declarat Eric Faidy, presedintele Michelin pentru Romania si Balcani, citat de zf.ro. In decembrie 2011, Michel Rollier, seful grupului Michelin, a vizitat Romania si a declarat la acea vreme ca investitorul francez are in plan extinderea productiei in Europa de Est, productie care sa deserveasca piata europeana, printr-o noua investitie intr-o fabrica din regiune, Romania, Ungaria, Serbia, Polonia si Ungaria fiind luate in calcul. Inainte de a investi, Rollier a subliniat ca Michelin trebuie sa se asigure ca are infrastructura necesara, energie, posibilitatea de a exporta produsele finite, dar si suportul autoritatilor locale. Avand in vedere ca Michelin a decis sa investeasca in Serbia datorita avantajelor oferite de vecinii de la Sud-Est, nu-i exclus ca proiectele din Romania, legate de fabricile din Zalau si Floresti – Prahova, sa piarda competitia interna cu celelalte tari din regiune, si totodata investitiile.
Suntem departe de orice autostrada
Cele mai multe analize arata ca principalele motive pentru care Romania pierde lupta regionala pentru investitiile straine sunt instabilitatea legislativa, birocratia excesiva, supra-impozitarea muncii si lipsa infrastructurii. Directorul AVE Romania spunea intr-un interviu acordat ziarului Graiul Salajului ca „Zalaul nu este foarte atractiv deocamdata pentru ca nu aveti drumuri bune, nu exista legatura rutiera cu Ungaria”, iar finalizarea autostrazii Transilvania „ar fi o solutie”. „Drumurile din Romania sunt oribile si iti pierzi foarte mult timp pentru a ajunge dintr-un oras in altul. In acest moment, multi investitori aleg Clujul pentru ca acolo exista aeroport. Categoric, autostrada Debrecen – Brasov ar fi o solutie pentru Zalau”, opina directorul AVE Romania, Christoph Rudlstorfer. De exemplu, orasul Pirot, unde Michelin va investi 170 de milioane de euro, se afla la mai putin de 60 de kilometri de autostrada care leaga regiunea de Belgrad si Europa de Vest. Spre comparatie, Zalaul se afla la o distanta de 146 de kilometri de cea mai apropiata autostrada din Ungaria. Iar drumurile care duc intr-acolo sunt … romanesti.