Inchiderea robinetului a fost cea mai eficientă metodă de a-i determina pe zălăuani să accepte facturarea la comun.
Marcel Zaharia, directorul Companiei de Apă Someş, sucursala Zalău, poate cel mai blamat sălăjean de o jumătate de an incoace, explică de ce este nevoie de introducerea facturării la comun – la nivel de bloc, şi de ce nu se mai pot emite contracte de facturare a serviciului de apă şi canalizare. Acesta ne-a arătat cele cinci notificări oficiale pe care le-a trimis celor peste 20.000 de mii de proprietari de apartamente din Zalău şi 900 de proprietari din Jibou cu privire la necesitatea incheierii noilor contracte pe bloc, care presupun emiterea unei singure facturi, pe baza consumului inregistrat de contorul blocului. Peste 3.500 de lei a cheltuit Compania de Apă Someş pentru a explica locatarilor legalitatea acestor măsuri prin notificările ataşate fiecărei facturi individuale in parte, insă prea puţin au fost luate in calcul. Inchiderea robinetului a fost, se pare, metoda cea mai eficientă de a-i convinge pe proprietari să incheie noul contract. După ce această măsură a fost aplicată in trei randuri, furnizorul a reuşit să incheie toate contractele la nivelul oraşului Jibou şi 758 contracte (pană ieri, la orele amiezii), din 1.063, in Zalău.
Au fost constranşi conform legii
„Legislaţia romanească prevede că un utilizator trebuie să aibă, de regulă, un singur branşament de apă, mai multe branşamente admiţandu-se in cazuri speciale, de exemplu, cand locatarii de pe scara unui bloc se constituie intr-o asociaţie separată, dar cum in Zalău şi la Jibou nu sunt asociaţii de proprietari, s-a decis să se permită locatarilor să-şi desemneze un reprezentant legal. Contorul de branşament este ultima componentă a reţelei publice de distribuţie in sensul de curgere a apei, fiind utilizat la determinarea cantităţii de apă consumată, in vederea facturarii. Toate aceste reglementări reafirmă faptul că, in cazul blocurilor, utilizatorul nu poate fi decat blocul in ansamblul lui şi NU beneficiarii finali din apartamente. Ne-am asumat răspunderea să calculăm gratuit consumul şi costul pe fiecare apartament şi să ataşăm facturii pe bloc tabelul centralizator. Ulterior, la intervenţia autorităţilor locale, am dat posibilitatea proprietarilor să-şi facă individualizarea consumului, in termen de 180 de zile de la depunerea documentaţiei. Atat legislaţia, cat şi variantele posibile au fost făcute cunoscute cetăţenilor prin mass-media, afişare şi comunicări personale la toate apartamentele din Zalău şi Jibou”, ne-a declarat Marcel Zaharia.
Nemulţumirea oamenilor: taxa pentru reprezentantul legal
Directorul Companiei de Apă ne-a spus că este la curent cu taxele care se percep de către persoanele care au incheiat in nume propriu contractele de furnizare a serviciului, care citesc apometrele, adună banii de la proprietari şi plătesc serviciul. Dacă unii nu iau nici un leu pentru astfel de servicii, alţii percep intre cinci şi zece lei pe lună de la fiecare locatar. Sunt costuri care ridică valoarea serviciului, spun oamenii. Cetăţenii mai sunt nemulţumiţi de faptul că nu au nici o dovadă că au achitat banii. Zaharia spune că a dat proprietarilor posibilitatea să vină fiecare să-şi plătească consumul, primind chitanţă pe suma depusă. Adică fiecare zălăuan poate să plătească la Compania de Apă partea care ii revine din factura la comun. Directorul CASSA menţionează că reprezentantul care adună banii, persoană fizică, işi poate procura chitanţier şi să elibereze chitanţe, chestiune certificată de Direcţia Generală a Finanţelor Publice, astfel incat oamenii să dovedească că şi-au achitat datoriile. O altă posibilitate, spune Zaharia este o firmă care incheie contracte, contra unei sume de şapte lei, şi işi asumă această răspundere.
Canalizare proastă?! Să nu ne aşteptăm la minuni
O altă nemulţumire a zălăuanilor este faptul că apa menajeră se deversează in continuare in cursurile de apă care traversează oraşul. Scopul reabilitării reţelei de canalizare din ultimii doi ani era eliminarea acestor inconveniente. Marcel Zaharia ne-a spus că este nevoie de lucrări de remediere şi că „micile scăpări” se vor rezolva in cateva zile. Dar să nu ne aşteptăm la minuni peste noapte…
Apă cu adevărat potabilă, peste şapte ani
Aducţiunea apei de la Gilău este singura speranţă a zălăuanilor că vor avea la robinete apă potabilă. Pentru asta, insă, trebuie să mai aşteptăm vreo şapte ani. Marcel Zaharia ne-a declarat că lucrările pentru aducţiunea apei de la Gilău vor incepe in anul 2013 şi se vor finaliza in 2018. Investiţia este posibilă in urma accesării de fonduri europene pentru modernizarea reţelei de alimentare cu apă şi canalizare in judeţele Cluj şi Sălaj. Potrivit directorului Companiei de Apă, judeţului Sălaj ii revin 70 de milioane de euro pentru investiţii, insă este nevoie de o sumă de 10 ori mai mare pană in anul 2020, cand se presupune că vor fi finalizate lucrările.
Marcel Zaharia explică cum curge apa
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...