Institutia Prefectului judetului Salaj s-a sesizat cu privire la stadiul executarii lucrarilor de reabilitare a DN1H, tronsonul Criseni-Rastoci, demarat in ianuarie 2011, cu termen de finalizare luna ianuarie 2013. Proiect care, la doar cateva luni distanta de termenul limita pentru finalizare, este realizat in proportie de numai 61 la suta si nu s-a turnat nici macar un metru de strat de uzura.
Prefectul Chis Filonas a cerut tuturor partilor implicate – constructorul Pa&Co, consultant, proiectant, Inspectoratul de Stat in Constructii, Garda de Mediu, Agentia Nationala de Investitii Funciare, Directia Judeteana de Drumuri, reprezentanti ai Consiliului Judetean Salaj si reprezentantii administratiilor locale traversate de drumul national in cauza – sa prezinte problemele cu care se confrunta in derularea investitiei si sa colaboreze, dupa ce Graiul Salajului a semnalat inca de la inceputul lunii iulie ca in anumite localitati oamenii au fost grav afectati de lucrarile de reabilitare a drumului. Mai exact, in localitatea Ciocmani, oamenii au ramas fara apa potabila dupa ce o conducta a fost rupta, unii nu si-au putut folosi fantanile din curte din cauza infiltratiilor din santurile colmatate, iar raspunsurile primite de la constructori au fost nejustificate.
Pentru ca la Zalau nu s-a putut discuta concret pe proiect, prefectul Chis a decis sa efectueze ieri o vizita in teren „pentru a identifica problemele, a gasi solutii si a le rezolva”.
Un kilometru de drum reabilitat pe DN1H costa 600 de mii de euro
Pentru ca nu se incadreaza in graficul lucrarilor, constructorul a semnalat autoritatilor judetene problemele cu care se confrunta, iar ieri managerul de proiect a spus clar ca lucrarea nu va fi gata la termen. Cel putin nu in totalitate. De miercuri se va demara turnarea stratului de uzura, insa la drum mai este foarte mult de munca. Chiar daca pe parcursul derularii investitiei Graiul Salajului a atras de nenumarate ori atentia asupra lucrarilor haotice si intarziate, un kilometru de drum reabilitat intre Criseni si Rastoci costa aproape 600 de mii de euro. Putem compara cu costuri de 2,2 milioane de euro pe kilometru de autostrada nou-nouta la bulgari. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a contractat lucrarea cu firma Pa&Co, a regelui asfaltului Costel Casuneanu, la 142 de milioane de lei pentru cei 53 de kilometri de drum. Banii au fost asigurati de Banca Europeana de Investitii si Guvernul Romaniei, iar contractul de finantare a fost semnat in mandatul Guvernului Boc. Calitatea lucrarilor efectuate de Pa&Co a fost catalogata „indoielnica”, dupa ce pe tronsonul Mirsid – Jibou, aceeasi firma a realizat o lucrare in anul 2008 care a rezistat o luna de zile si care a costat 33 de miliarde de lei vechi. La demararea proiectului DNIH, CNADNR promitea salajenilor un drum care va arata precum o autostrada, insa nici nu a fost finalizata si gropile din asfalt au aparut deja in dealul de la Criseni.
Proiectul defectuos si decolmatarea, „subiectele fierbinti”
Convocati la intalnire la sediul Primariei Jibou, „actorii” proiectului „DN1H” au ridicat o serie de probleme care mai de care mai „arzatoare”. Daca primarii din Criseni, Mirsid, Jibou, Surduc, Babeni, Letca si Ileanda au pus problema lipsei apei potabile pentru oameni din cauza ruperii conductelor de apa, a riscului crescut de accidente rutiere, a colmatarii santurilor, a ruperii gardurilor si a cailor de acces pe proprietati, constructorii au dat vina tot pe locuitorii comunelor.
Edilul din Criseni, Andrei Maior, spune ca lucrarile se executa haotic si ca, la un moment dat, s-a gandit chiar sa inchida lucrarea pe raza localitatii si sa reabiliteze drumul din fonduri proprii, pentru ca executantii si proiectantii nu au tinut cont de foarte multe aspecte. In primul rand, ar fi trebuit sa se realizeze lucrarile in intravilan si doar ulterior extravilanul, ori la acest proiect s-a lucrat exact invers. „Undeva nu se colaboreaza cu autoritatile locale, iar noi suntem trasi la raspundere de oameni. Zilnic vin la mine si imi semnaleaza probleme pe care nu le pot rezolva eu. S-a inceput un trotuar, dar nu s-a mai finalizat. Statiile de autobuz sunt blocate, pe unele portiuni nu sunt prevazute trotuare, materialele nefolosite sunt lasate peste tot. Cand s-au stabilit trotuarele trebuiau sa discute cu autoritatile locale pentru ca am avut deja accidente. Nu ne-a dat nimeni un proiect sau o autorizatie de constructie”, spune primarul din Criseni, localitate in care lucrarile la DN1H sunt incepute si nefinalizate de mai bine de un an.
La Mirsid, primarul Calin Bereschi spune ca executantii lucrarii nu au tinut cont de reteaua de gaz si au ingropat o conducta care nu se stie daca a fost izolata sau nu. Tot Bereschi a ridicat si problema riscului de inundatii care exista in zona fostei cooperative din Popeni, unde ar fi necesare podete mai largi, care sa faca fata ploilor abundente.
La Jibou, viceprimarul Ana Indries a ridicat problema gurilor de aerisire a conductei de gaz care se pare ca au fost astupate, astfel ca executantii lucrarilor trebuie sa revina asupra lucrarilor si sa remedieze problema, dupa ce vor fi identificate fostele guri de aerisire.
La Surduc, primarul Maria Onicas a ridicat problema necesitatii realizarii unei alei pietonale care nu a fost prevazuta in proiect, iar oamenii nu au pe unde sa circule.
Dupa ce s-a discutat ore in sir, constructorul a gasit imediat justificare pentru inconvenientele prezentate si anume ca „romanul e fotbalist si constructor”, iar contractul de executie a fost incheiat „pe o suma fixa, indiferent ce si cat anume se lucreaza”.
La aproape 600 de mii de euro pe kilometru, oricat de „fixa” ar fi suma, pare destul de generoasa pentru un drum de calitate. In plus, managerul de proiect al Pa&Co, Ovidiu Bogheanu, spune ca lucrarea nu va rezista atata timp cat oamenii isi vor deversa dejectiile de la animale in santuri si primariile nu vor decolmata santurile care sunt strict in administrarea lor. Nedecolmatarea santurilor catre „emisar”, adica catre Somes, va avea consecinte asupra corpului drumului, pentru ca va sta apa si va afecta drumul, iar pe Valea Somesului panza freatica este foarte sus si prezinta un risc crescut de inundatiei.
La Babeni a cazut un tavan, iar la Cuciulat jumate satul nu are apa
Discutiile aprinse de la Primaria Jibou s-au lasat cu promisiuni de colaborare intre toate partile implicate, insa doi primari au ridicat cateva probleme grave. Primarul comunei Babeni, Dorel Vancea, a semnalat faptul ca la numarul 64 tavanul unei case s-a surpat din cauza sapaturilor si a trepidatiilor, iar in Ciocmani unele iesiri din gospodarii sunt ingropate.
De departe, cea mai grava problema o are primarul comunei Letca, Dorel Man, care spune ca jumatate din locuitorii satului Cuciulat au ramas fara apa potabila dupa ce conductele au fost rupte, iar oamenii nu mai au de unde sa isi procure apa. Tot in Cuciulat, trotuarul, gardul bisericii si gardurile oamenilor se surpa din cauza sapaturilor, iar in unele cazuri oamenii nu mai au acces cu masina in curte din cauza rigolelor proiectate gresit.
Prefectul Filonas a hotarat efectuarea unei vizite in localitatile respective pentru a lua „pulsul” impreuna cu reprezentantii constructorului.
Astfel ca, la fata locului toate problemele si-au gasit rezolvare. Un stalp de electricitate de la Ciocmani care a ajuns taman in mijlocul santului reproiectat va fi mutat desi „Electrica este a doua putere in stat”, se plange Bogheanu de la Pa&Co. Santurile vor fi decolmatate, insa apa ce vine de pe versant tot va crea ceva probleme. In schimb, tavanul casei din Babeni nu a cazut din vina lucrarilor la drum, ci din cauza fundatiei vechi si a lucrarii de reabilitare a casei care nu a fost de calitate, iar proprietarii vor repara totul pe banii lor, se scuza managerul de proiect.
La Cuciulat, Bogheanu nu a mai gasit scuze si le-a promis oamenilor ca in cel mai scurt timp vor avea apa potabila. S-a gasit solutia si pentru accesul in curti – rigolele inclinate. Cat despre trotuarele si gardurile rupte, acestea vor fi reparate de constructor.
Prefectul a cerut protocoale intre primarii si constructor
Chis Filonas a gasit o solutie pentru rezolvarea tuturor problemelor aparute in derularea proiectului de pe DN1H, unul dintre cele mai importante tronsoane din judet. A rugat reprezentantii constructorului sa ia legatura cu fiecare primar in parte si sa puna pe hartie, sub forma unui protocol, toate problemele si inconvenientele fiecarei parti. Pentru fiecare problema se va discuta punctual si se va gasi rezolvare. Decolmatarea santurilor ce nu sunt prevazute in proiect o vor realiza administratiile locale cu utilajele proprii, in zona ce apartine CFR o vor realiza muncitorii de la caile ferate, iar oamenii trebuie sa gaseasca solutii pentru apele reziduale. Mai exact, reprezentantii Garzii de Mediu vor discuta cu locuitorii care au animale sa isi realizeze macar fose vidanjabile daca nu au posibilitatea construirii foselor septice, iar primariile vor veni in sprijinul celor care nu isi permit aceste investitii. Daca administratiile locale nu vor avea bani suficienti pentru cheltuielile survenite, Institutia Prefectului va gasi solutii sa le sprijine. In plus, prefectul Chis a desemnat un mediator din cadrul Prefecturii intre administratiile locale si partile implicate in realizarea proiectului de reabilitare a DN1H, Ioan Sandor, care are sarcina de a supraveghea semnarea protocoalelor.
„A fost o intalnire utila, am discutat multe detalii care trebuiesc rezolvate. Este necesara implicarea primariilor pentru decolmatarea santurilor, pentru rezolvarea problemei dejectiilor de la animale. Cert este ca vom fi cu ochii pe investitie! Aceasta e problema de fond! Si, absolut, nu am nici o retinere sa cer tuturor sa faca o treaba buna, fie ca e vorba de constructor, fie ca e vorba de CNADNR sau de Guvern. Nu ma intereseaza cine si ce rang are, pur si simplu vreau sa fac toate demersurile ca aceasta investitie sa fie reusita”, a declarat pentru Graiul Salajului prefectul Chis Filonas, lasand sa se inteleaga ca nu sunt excluse penalizarile pentru decalarea termenului de finalizare a lucrarii.

VEZI VIDEO – DECLARATII IN EXCLUSIVITATE: