ƒ¯ Reabilitarea termica a blocurilor cu sprijin din partea autoritatilor locale si a guvernului a repus in discutie utilitatea asociatiilor de proprietari. Desfiintate imediat dupa @89, in mare parte din cauza sentimentelor revansarde fata de modelul comunisto-colectivist, aceste asociatii redevin interesante datorita beneficiilor pe care le pot oferi proprietarilor.
Infiintarea asociatiei presupune un volum mare de ^hartogarie^ si, in acelasi timp, este necesar consensul intre proprietarii care hotarasc sa se organizeze in acest mod. Dupa intalniri si discutii, detinatorii apartamentelor trebuie sa ^pritoceasca^ un statut, care va reprezenta legea de organizare si functionare a asociatiei. In afara statutului, trebuie intocmit si un acord de asociere, unde vor fi mentionate elementele proprietatii comune care fac obiectul asocierii. In adunarea generala de constituire se dezbat si se aproba aceste documente. Hotararea finala de constituire se ia cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor din bloc (sau scara tronson din cladire). Acordul proprie-tarilor pentru constituire se consemneaza intr-un proces verbal anexa la acordul de asociere. Un reprezentant legal, desemnat de catre proprietari, va completa actul constitutiv (care este anexa la statut) si va duce toate aceste documente la notar pentru autentificare.
Imputernicitul asociatiei va depune cate o copie din actele mentionate mai sus la organul financiar local – biroul de taxe si impozite, administratia financiara – si va completa o cerere tip de acordare a personalitatii juridice. Un exemplar al acestei cereri, timbrat si stampilat, ramane la imputernicit si reprezinta dovada personalitatii juridice a asociatiei pana la eliberarea hotararii judecatoresti.
Acelasi reprezentant poate depune, in acelasi timp sau ulterior, si doua formulare de cod fiscal – necesare obtinerii codului fiscal pentru asociatie. Dupa un anumit termen, judecatorul delegat pe langa organul financiar va pronunta o hotarare de infiintare a asociatiei de proprietari. Incheierea poate fi atacata in termen de cinci zile de la data comunicarii. Dupa toate aceste etape, asociatia primeste codul fiscal. Din acest moment, asociatia trebuie sa demareze reglementarea raporturilor juridice cu furnizorii de utilitati, banci sau alte institutii.
Ulterior, cei care vor cumpara apartamente si vor deveni proprietari in acelasi bloc se pot inscrie in asociatie prin intocmirea unui act aditional la acordul de asociere, fara indeplinirea altor formalitati.
Avantajele asociatiilor
de proprietari
Infiintarea asociatiilor de proprietari reprezinta, conform opiniei juristilor, un avantaj pentru detinatorii de apartamente. In primul rand, asociatia de locatari este persoana juridica si are drepturi depline, conform statutului, in relatiile cu orice institutie publica de stat sau privata. In cazul inchirierilor spatiilor comune, asociatia beneficiaza de anumite scutiri de impozit. De asemenea, asociatia de proprietari poate primi scutiri si pentru plata taxei judiciare de timbru pentru actiunile in instanta impotriva furnizorilor de servicii publice. Celor care nu sunt organizati in asociatie de proprietari le este mult mai greu sa actioneze in instanta rau-platnicii la cheltuielile care se platesc “la comun”. Totodata, asociatiile au un privilegiu imobiliar asupra bunurilor restantierilor si pot executa silit vecinul care “uita” sa-si achite cheltuielile. Pe de alta parte, asociatiile de proprietari pot beneficia si de importante subventii din partea statului sau a autoritatilor locale, sprijinul fiind oferit pentru reabilitarea termica a blocurilor.
Desi avantajele prezentate anterior sunt clare, in Zalau, spre exemplu, sunt infiintate pana in momentul de fata doar 70 de asociatii de proprietari, foarte putine in comparatie cu numarul de apartamente din municipiu – peste 19.000.