Cazul fetitei de 10 ani care a fost agresata verbal si psihic de catre doua controloare, angajatele operatorului de transport in comun din Zalau, si pe care l-am prezentat pe larg in Graiul Salajului din 24 aprilie a starnit spiritul de revolta al zalauanilor. Parintii fetitei D.P. din Zalau au reclamat tratamentul traumatizant la care a fost supusa fetita lor, dupa ce doi angajati Transurbis au gasit-o cu biletul necompostat la inceputul lunii aprilie. Fetita de 10 ani era in prima saptamana cand calatorea cu autobuzul si se indrepta de la scoala spre casa. Parintii spun ca fetita nu a apucat sa-si composteze biletul si ca a fost retinuta si inchisa in autobuz pana la sosirea mamei. Pentru a-si recupera fetita, mama a platit un bilet cu suprataxa in valoare de 40 de lei. Afland de la fiica lor ca a fost agresata verbal de cele doua angajate, parintii s-au adresat Politiei, unde au depus o petitie prin care aratau tratamentul la care a fost supusa minora.
Cazul fetitei de 10 ani nu este singular. In urma articolului publicat de Graiul Salajului, mama unei alte minore care a trait aceeasi experienta ne-a vizitat la redactie. In acest caz nou dezvaluit de Etelka Czondi, este vorba tot de o minora de 15 ani, Pamela L. Controloarele Transurbis au gasit-o pe Pamela in autobuz fara bilet si au aplicat acelasi comportament excesiv fata de aceasta. „M-a sunat imediat si, plangand, mi-a spus ca vor sa o duca pana la capat de linie, in Bradet. I-am cerut fetei sa mi le dea la telefon, insa controloarele au refuzat sa vorbeasca cu mine, spunand ca nu vor sa ia mita. I-am zis fetei sa ma puna pe speaker si atunci mi-am dat si eu drumul la gura”, spune Etelka Czondi. In acest caz, controloarele au intocmit un proces-verbal de constatare, iar pe adresa familiei a venit o amenda de 100 de lei, pe care Etelka Czondi a platit-o. „Nu contest faptul ca era fara bilet, ci tratamentul la care a fost supusa de catre cele doua controloare”, spune mama. La acel moment, Etelka Czondi a facut plangere la Politie, la Protectia Consumatorului, la Protectia Copilului, dar si la Primaria Zalau, insa toate eforturile sale au fost zadarnice. Procesul-verbal incheiat de controloare pe numele minorei Pamela L., in 9 februarie 2011, face constatarea faptei, respectiv ca aceasta a fost gasita circuland cu autobuzul fara documente de calatorie valabile, insa actul contraventional este incheiat „fara martori”. Controloarele, despre care cei de la Transurbis spun ca sunt verificate periodic daca au cunostinta asupra legii in baza careia exercita controlul, au notat in procesul-verbal ca „nu au existat persoane care sa aibe calitatea de martor”. Lucru destul de ciudat, avand in vedere ca „infractiunea” s-a petrecut intr-un mijloc de transport in comun, iar daca nu existau calatori, era prezent macar soferul. Pe de alta parte, mama fetei a platit amenda de 100 de lei in conditiile in care legea stipuleaza clar ca Ipentru contraventiile savarsite de minorii care au implinit 14 ani minimul si maximul amenzii stabilite in actul normativ pentru fapta savarsita se reduc la jumatateI.
Zalauanii protesteaza fata de abuzurile controlorilor
Etelka Czondi regreta ca nu a avut curajul anul trecut sa actioneze firma in judecata si spune ca, daca ar mai cunoaste cazuri de acest gen, ar face o asociatie a victimelor Transurbisului. Totodata, cititorii Graiului au relatat pe site-ul nostru cazuri similare, in care au fost implicati si alti calatori. Un cititor ne scrie ca a avut si sotia sa aceeasi problema anul trecut. „Stau pur si simplu la panda, nici nu a parcurs autobuzul 5 metri ca deja au tabarat pe ea. In cazul fetitei pot zice ca a avut <> ca a ajuns in gara, intre oameni. Sotia mea a fost dusa undeva la capat de linie in Valea Mitii. Si eu am chemat Politia, am facut reclamatie pentru sechestrare de persoana, sotia legitimandu-se, dar nu s-a rezolvat nimic din pacate”. Un alt cititor scrie: „Cu ceva timp in urma, calatoream impreuna cu un coleg, cu Transurbisul. Natura serviciului nostru ne permite sa purtam haina statului, cu toate acestea, ne-am cumparat bilete. Din statia de la Armatura s-a urcat o doamna, care era de la tara (nu spun asta cu scopul de a o jigni), care nu a avut de unde sa isi cumpere bilet. Au venit gardienii Transurbisului, care au solicitat biletele la control, moment in care au surprins-o pe doamna in cauza fara bilet. Sub amenintatea sechestrarii respectivei, m-am oferit sa ii dau jumatatea de bilet ramasa de la mine, dar cerberii cu legitimatie au refuzat orice dialog. Sincer, am fost incantat de interventia unui calator aflat sub influenta bauturilor alcoolice, care si-a etalat intregul vocabular impotriva celor doua doamne cu drept de control”. Iar un alt cititor sugereaza tuturor zalauanilor sa se solidarizeze si sa protesteze fata de aceste practici ale controlorilor. „De fiecare data cand se intampla un lucru care va lezeaza, de ce nu faceti front comun impotriva acestor lucruri? De ce, de exemplu, nu va solidarizati cu acest caz, daca va pasa? Gasiti voi cum sa va manifestati, pasnic – greva japoneza este un bun exemplu. Atunci cand vreti sa atrageti atentia asupra unor lucruri care nu sunt la locul lor, de ce nu luati atitudine? Cum ar fi ca, toti cei carora le pasa – banuiesc ca toti parintii, dar nu numai, chiar daca nu aveti copii acum, nu va doriti sa li se intample copiilor astfel de lucruri. Sa fie „dusi la capat de linie” unde fetele angelice ale controlorilor vor fi singurele chipuri vazute timp de „n” minute/ore”, sugereaza un alt cititor. Din semnalele trasate de cititori tragem concluzia ca exista o problema grava legata de controlori, numai ca, din lipsa de popularizare si de mijloace de solidarizare, pana acum a ramas doar o problema grava si tacuta a zalauanilor.
Calatorii apeleaza la Protectia Consumatorului
Cei mai curajosi dintre zalauanii care s-au intalnit cu controlorii Transurbisului au apelat la Protectia Consumatorului in incercarea de a-si proteja drepturile in fata companiei de transport public. Potrivit comisarului-sef Claudiu Silaghi, in cursul anului trecut au fost depuse la Comisariat 10 reclamatii la adresa Transurbisului. Reclamatiile au fost facute de cei care au primit amenzi pentru ca n-au avut bilet sau abonament in momentul controlului si care s-au simtit agresati si umiliti de comportamentul angajatilor Transurbis. Claudiu Silaghi spune ca reclamatiile au vizat si neconcordanta dintre ora trecuta pe bilete si ora reala. De exemplu, pe biletul compostat aparea ora 15,00, insa controlul se efectua la 14,40, iar din aceasta cauza, calatorii erau sanctionati. De asemenea, la Comisariat au mers sa se planga si calatorii care au fost retinuti in autobuz pana la depou. O parte din reclamatii vizeaza insa modul in care se elibereaza abonamentele – pe o luna calendaristica, in vreme ce clientii Transurbis vroiau sa isi faca abonament pe o luna, dar in functie de necesitatile lor. „Legea face referire la tarif, nu la perioada”, precizeaza Claudiu Silaghi. Ramane, astfel, la bunavointa companiei de transport in comun sa stabileasca intervalul pentru care se elibereaza abonamentele.
Transurbisul isi apara angajatele
Transurbisul exclude orice exces de zel din partea controlorilor de bilete in cazul fetitei de 10 ani care a fost gasita fara bilet compostat in autobuz, in 6 aprilie. „Fata a urcat din centru si a fost prinsa fara bilet compostat in statia de la Multicom, unde au urcat agentii constatatori, respectiv la cinci statii distanta. Cele doua angajate ale Transurbisului nu au retinut-o pe fetita la capatul liniei pentru ca fetita cobora la Gara. Nu a fost retinuta, pentru ca intalnirea dintre fetita, controloare si mama a avut loc la Gara, unde cobora fetita”, a declarat pentru Graiul Salajului purtatorul de cuvant al companiei Transurbis, Paul Maghiu. Maghiu mai spune ca mama a achitat biletul cu suprataxa si a certat-o pe fetita pentru ca nu si-a compostat biletul, apoi a inceput sa le certe pe controloare si sa le ameninte ca merge la presa. „Controloarele spun ca n-au tipat la fetita si n-au facut-o hoata, pentru ca a circula fara bilet nu este acelasi lucru cu a fi hot. Din punctul nostru de vedere, nu se sustine acuzatia ca angajatele Transurbis ar fi facut-o hoata pe fetita”, a mai spus Paul Maghiu. Purtatorul de cuvant al operatorului de transport in comun precizeaza ca personalul angajat ca agenti constatatori la Transurbis este verificat periodic daca cunoaste legea in virtutea careia actioneaza. „Din punct de vedere juridic fapta exista, mama a recunoscut vina fetei si a achitat biletul cu suprataxa. Intre contravenient si SC Transurbis SA nu exista niciun fel de litigiu in momentul de fata”, declara Paul Maghiu.
Potrivit lui Paul Maghiu in cursul anului trecut au fost aplicate 4.180 de amenzi pentru calatorii clandestini pe mijloacele de transport in comun si au fost achitate 785 de bilete cu suprataxa de catre cei prinsi circuland fara bilet. „Biletul cu suprataxa este o masura sanctionatorie alternativa. In mod normal, amenda pe mijloacele de transport in comun pleaca de la 100 de lei”, mai spune Maghiu. In 2011, din totalul sanctiunilor aplicate calatorilor clandestini, la companie au fost inregistrate doar 49 de petitii prin care clientii contestau amenzile. „Pentru o companie comerciala, un procent de unu la suta este destul de bun”, opineaza purtatorul de cuvant. Acesta este, probabil, si motivul pentru care conducerea Transurbis nu s-a autosesizat cu privire la ce se intampla in propria ograda – procedura aplicata de angajati cand controleaza calatorii si felul in care unii controlori se comporta cu calatorii.
Dialogul surzilor
In cele doua cazuri prezentate de Graiul Salajului, parintii nu contesta fapta minorilor – ca n-au avut bilet sau ca nu au avut biletul compostat. Familiile sunt revoltate pentru tratamentul la care au fost supusi copiii lor de catre angajatii Transurbis. Insa, in demersurile noastre de a gasi intelegere la institutiile implicate in aceste cazuri, ne-am lovit de opacitatea voita a celor direct responsabili. Daca parintii reclama abuzul emotional exercitat asupra copiilor, reprezentantii institutiilor ne scot in fata permanent infractiunea savarsita de acestia. Si nu vor sa inteleaga deloc ca vorbim de o conduita a unor angajati publici, cu efecte asupra psihicului unor minori.