Toată lumea urmărește cu entuziasm călătoria cu vaporul a „cârtițelor” ce vor fora tunelurile pentru va circula metroul clujean. Acestea au plecat deja din China și ar urma să ajungă în decembrie în portul Constanța.
Unii mai susţin ca sunt șanse minime ca acele cârtițe să ajungă anul acesta la Cluj-Napoca. E bine totuși că ele sunt pe drum. Mai rămâne să vedem de unde va scoate viitorul Guvern bani pentru a porni lucrările.
Locația live a navei poate fi urmărită AICI.
Însă, evident, cea mai mare problemă rămâne în continuare sursa de finanțare pentru acest proiect. Chiar ieri Grindeanu a declarat că Ministerul Transporturilor a plătit Primăriei Cluj-Napoca 150 de milioane de lei pentru metrou. Însă acest proiect are o valoare de 2 miliarde de euro. E adevărat că sumele trebuie alocate etapizat, însă trebuie să existe o sursă de finanțare. Premierul Ciolacu și ministrul Câciu susțin că sumele vor fi acoperite din obligațiuni verzi.
Iată cum era împărțită finanțarea metroului în PNRR:
PNRR – 300,3 milioane de euro Contribuție națională – 2,03 miliarde de euro + 429 milioane de euro TVA afarent contribuției naționale și finanțării PNRR Primăria Cluj-Napoca – aproximativ 10 milioane de euro (cu tot cu TVA)
TOTAL: 2,77 miliarde euro.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor la metrou a fost semnat în 25 mai 2023 cu Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A. Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei.
Sursa ziardecluj.ro