Devine din ce în ce mai suspectă atitudinea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere referitor la desemnarea constructorului pentru lotul de autostradă Poarta Sălajului – Nușfalău, care include și Tunelul Meseș.

Marți, 15 octombrie, am bifat cea de-a șasea amânare din partea CNAIR. De mai bine de un an de zile, compania tergiversează desemnarea câștigătorului. Noul termen înaintat acum este 30 octombrie, adică peste două săptămâni.

Doar că o poveste similară am auzit și în 30 septembrie, când anunțarea câștigătorului era mutată pentru 15 octombrie. Asta după amânarea din data de 30 august. Și așa mai departe.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunel de 2,8 kilometri prin Meseș, a fost lansată în luna februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au depus oferte compania românească UMB, în asociere cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina, pentru experiență la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), italienii de la WeBuild și încă cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen.

În competiție au rămas trei constructori: UMB (România), Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). Valoarea lucrărilor se ridică la 6,8 miliarde de lei fără TVA.

Companiile rămase în cărți pentru construcția celui mai complicat lot de pe A3 sunt în Top 3 în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă și drum expres contractați în România. UMB este cel mai mare constructor din țară după numărul de kilometri de autostradă contractați. Compania deținută de Dorin Umbrărescu lucrează pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8, pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva, pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drumul Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați. Compania turcească Makyol este al doilea cel mai important constructor din România, cu lucrări pe A13 și A7, în timp ce italienii de la WeBuild au și ei în execuție lucrări importante de infrastructură rutieră și feroviară pe teritoriul României.

Execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului- Zalău și Zalău- Nușfalău, cu o lungime totală de 41 de km, este o lucrare complexă, ce implică și execuția Tunelului Meseș, cu două galerii, în lungime de 2,89 km și cu două benzi de circulație pe sens, precum și construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje.

Este, de asemenea, cel mai scump lot de autostradă din România. În acest context, există voci care spun că tocmai banii ar fi problema numeroaselor amânări. Programul Transport, care reprezintă sursa de finanțare și pentru acest obiectiv, ar fi deja supraîncărcat iar statul nu are banii necesari pentru partea sa de cofinanțare a proiectelor.