Anul 2013 s-a incheiat nesatisfacator în sistemul de sanatate din multe puncte de vedere. Mult anuntatul card electronic de sanatate al fiecarui asigurat întârzie sa apara, desi a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2013. Presedintele Casei Judetene de Asigurari de Sanatate (CJAS) Salaj, Marius Tautu, spune ca, cel mai pro-babil, cardurile fi distribuite asiguratilor în a doua jumatate a anului acesta si din acel moment decontarea serviciilor medicale se va face pe baza acestora. Potrivit lui Marius Tautu, pâna în prezent s-au tiparit în jur de patru mi-lioane de carduri la nivel national. „Nu s-a tiparit partea ce tine de unele persoane mai greu de identificat”, explica presedintele CJAS Salaj. Acesta mai spune ca trebuie actualizata baza de date si trimisa situatia ANAF-ului, iar ANAF-ul va transmite, la rândul sau, situatia asiguratilor.
Sase ani de amanari
Cardul electronic de sanatate este un proiect vechi, din anul 2007, initiat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Prevazut în Legea 95/2006, cardul trebuia implementat din 2007. N-a fost sa fie asa si s-a dat uitarii acest proiect, pâna în 2010, când Lucian Duta, presedintele CNAS din acea vreme, a reluat initiativa de a-l realiza. În 2012 a intrat în vigoare Hotarârea de Guvern pentru aprobarea normelor de aplicare a cardului national de sanatate, unde era mentionat ca aceste tipuri de carduri sunt obligatorii din luna ianuarie a anului 2013. Oficialul CJAS Salaj ne dadea asigurari prin luna septembrie a acestui an ca în octombrie un anumit numar de carduri va ajunge în judetul nostru, iar primii care vor intra în posesia lor vor fi persoanele vârstnice, bolnavii cronici si persoanele cu handicap. Nici de data asta nu a fost sa fie.
Cardurile vor veni prin posta
Distributia cardurilor de sanatate a stârnit controverse în lumea medicala. Legea prevedea ca aceste carduri sa fie trimise Caselor de Asigurari de Sanatate din fiecare judet, de unde medicii de familie le vor ridica si le vor istribui pacinetilor. Medicii de familie au refuzat din start distributia si au reusit sa modifice legea. Cardurile vor ajunge la asigurat, gratuit, prin intermediul serviciilor postale. si aici vor exista câteva probleme, dupa cum ne declara vineri Marius Tautu, presedintele CJAS Salaj. Acesta apreciaza ca „varianta de transmitere prin posta este buna, dar vor fi foarte multe returnari”. Concret, cardurile celor ce nu vor fi gasiti acasa sau sunt plecati din tara vor fi returnate Casei Judetene de Asigurari de Sanatate, iar aceasta are obligatia de a telefona asiguratii si de a le transmite sa îsi ridice cardul.
Una peste alta, presedintele CJAS Salaj concluzioneaza ca „aceasta întârziere nu trebuie considerata o pierdere, pentru ca lucrurile facute în timp si cu atentie au efect!”.
Ce este cardul electronic de sanatate
Cardurile electronice de sanatate înlocuiesc adeverinta de asigurat pe ca-re o elibereaza casele judetene de asigurari de sanatate. Acestea vor contine, pe lânga datele de identificare ale asiguratului, si date care privesc starea de sanatate a pacientului: grupa sanguina, RH-ul, diagnostice medicale cu risc vital, boli cronice, dar si datele de contact ale medicului. La cerere, asiguratul poate opta sa fie mentionat pe card daca este sau nu cuprins în programul donatorilor de organe. Cardurile sunt valabile cinci ani de la data emiterii.
Oficialii din Sanatate sustin ca prin aceste carduri de sanatate se doreste o monitorizare mai buna a modului în care sunt tratati pacientii. În acelasi timp, se urmareste ca frauda din sistemul sanitar sa fie redusa.