Banul public este pur şi simplu batjocorit in Sălaj
Curtea de Conturi a prezentat în raportul de control pe anul 2014 concluziile controalelor din Sălaj, deloc onorabile. Analiza a fost publicată în “Raport privind finanţele publice locale pe anul 2014 la nivelul judeţului Sălaj”. Curtea de Conturi a întocmit acest raport în urma controalelor la unităţile administrativ teritoriale din judeţ, ceea ce înseamnă că au fost verficate primăriile şi Consiliul Judeţean. Şi concluzionează că acest instituţii nu sunt responsabile în ce priveşte cheltuirea banului public şi că încalcă frecvent legea achiziţiilor publice. Reproducem pasaje integrale din raport, care expun fără echivoc cum este risipit banul public.
“Urmare a acţiunilor de control / audit desfăşurate la nivelul ordonatorilor de credite ai bugetelor locale şi la agenţii economici de interes local, au fost constatate abateri de la reglementările legale care au avut ca efect producerea de prejudicii în gestionarea resurselor publice, nevirarea la bugetele publice, în totalitate şi la termenele legale, a obligaţiilor fiscale, precum şi reflectarea nereală a patrimoniului public în situaţiile anuale auditate. Faţă de obiectivele urmărite în activitatea de control şi audit financiar desfăşurate s-a constatat o insuficientă preocupare din partea entităţilor verificate pentru asigurarea acurateţei datelor din situaţiile financiare şi pentru un management financiar guvernat de buna gestiune economico- financiară, astfel că, la toate entităţile verificate/audiate, s-au constatat nereguli şi abateri cu caracter financiar-contabil sau fiscal”, concluzionează Curtea de Conturi.
Primăriile din Sălaj nu sunt atente cu banul public
“Neregulile din activitatea financiar-contabilă constatate scot în evidenţă faptul că patrimoniul public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale este necorespunzător gestionat şi administrat de către cei abilitaţi în acest scop şi că nu se acordă atenţia cuvenită modului de organizare a activităţii şi a conducerii contabilităţii, fapt ce afectează negativ acurateţea evidenţelor contabile şi a situaţiilor financiare verificate. Nu s-a acordat importanţa cuvenită realizării veniturilor unităţilor administrativ-teritoriale, constatându-se neconcordanţe între obligaţiile înregistrate în evidenţa fiscală şi obligaţiile declarate de contribuabili. De asemenea, nu se efectuează controale fiscale la sediul contribuabililor cu scopul verificării realităţii declaraţiilor depuse şi a masei impozabile deţinute de aceştia precum şi a tuturor obligaţiilor datorate bugetelor publice.”, scrie în raport.
Bugetele din Sălaj se fac după ureche şi se cheltuieşte nesăbuit
“Elaborarea bugetelor nu a fost precedată de inventarierea pertinentă, realistă a întregii mase impozabile şi nu s-a acordat o atenţie cuvenită stabilirii şi identificării tuturor veniturilor proprii fapt ce a condus, la începutul anului, la o supradimensionare a cheltuielilor, prin previzionarea realizării de venituri ca urmare a unor posibile alocări din partea administraţiei centrale, iar prin nerealizarea acestora s-au produs disfuncţionalităţi stop_coloana în angajarea cheltuielilor şi efectuarea plăţilor din cauza lipsei surselor de finanţare. Lipsa de claritate sau caracter interpretabil al unor acte normative au avut un impact considerabil asupra legalităţii şi a regularităţii operaţiunilor supuse verificării, multe dintre abaterile constatate fiind rezultatul unui management defectuos asupra fondurilor publice, dar şi al necunoaşterii sau cunoaşterii insuficiente de către ordonatorii de credite a procedurilor privind formarea, administrarea, angajarea şi utilizarea resurselor publice locale”, se arată în raportul Curţii de Conturi pentru judeţul Sălaj.
Achiziţii publice netransparente, ineficiente şi făcute în dispreţul legii
“Activitatea de achiziţii publice nu s-a desfăşurat cu respectarea strictă a prevederilor legale. În unele entităţi verificate, nu există compartimente sau persoane care să aibă stabilite atribuţii precise pe această linie. Nu s-au stabilit proceduri privind iniţierea, derularea şi monitorizarea proceselor de achiziţii publice care să pună accent pe respectarea legalităţii şi a principiilor de transparenţă, liberă concurenţă şi eficienţă a fondurilor publice. Patrimoniul public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale nu este gestionat şi administrat corespunzător, prin neorganizarea şi neefectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, nerespectarea reglementărilor privind valorificarea şi înregistrarea rezultatelor inventarierii, neefectuarea tuturor demersurilor pentru clarificarea situaţiei juridice a bunurilor proprietate publică, nerespectarea principiilor de eficienţă în procedurile de închiriere şi concesionare a patrimoniului public, neurmărirea încasării integrale şi la termen a chiriilor şi redevenţelor pentru bunurile publice”, mai spune Curtea de Conturi.
Cheltuieli publice asimilate risipei
“La partea de cheltuieli publice, din cauza neorganizării corespunzătoare a controlului intern, nu se urmăreşte respectarea principiilor de economicitate, eficacitate şi eficienţă în utilizarea fondurilor. S-au majorat nejustificat cheltuielile entităţilor prin aplicarea unor reglementări proprii de stabilire a unor limite de cheltuieli cu consumul de carburanţi, precum şi prin acordarea unor drepturi de natură salarială peste cele prevăzute legal. În cadrul realizării unor obiective de investiţii finanţate din diverse proiecte sau programe, s-au cheltuit toate sumele alocate prin acestea, fără realizarea unor analize de necesitate, oportunitate, legalitate şi economicitate, pe parcursul derulării proiectelor”, concluzionează Curtea de Conturi despre activitatea primăriilor din judeţ.
