Citeam mai ieri in presa ca Guvernul nu are prevazut nici un sfant pentru lucrarile de anul viitor la autostrada Transilvania, lucrari care s-au oprit acum patru ani, la intrarea in judetul nostru, in hotarul comunei Marca. Autostrada Transilvania a inceput sa-si arate zambetul prin 2004. Stiti cum e cu autostrazile astea, ca la insuratoare. Debutul este mai frumos. Asa ca se va scrie, cu litere fosforescente, pe o pancarta, la un cap: „Atentie, proaspat inceputa”. Ca de finalizat, nu se stie. Intarzierea cu care se definitiveaza o autostrada presupune crearea de locuri de munca. Nu-i greu de banuit ca in jurul unui cofrag se deschid buticuri, iar unele, cu timpul, vor primi si bonuri de masa. La cateva sute de ani distanta, cand autostrada Transilvania va mai inainta cu un kilometru, ele, adica buticurile, vor fi acaparate insa de doua-trei mall-uri, cu parcari. De asemenea, aproape de granita fiind, autostrada va avea si case de schimb valutar si cabinete de obstretica ginecologie, de stomatologie si, mai ales, de ortopedie. La implinirea a 77 de ani de la inceperea lucrarilor se va imparti cate o mistrie de mortar, atat salajenilor, cat si bihorenilor, in care va sta infipta o lumanare – un fel de parastas. Lumanarea se va pastra totusi pentru alte parastasuri care vor veni. Toamna, cam pe vremea asta, vor fi organizate „Zilele autostrazii”, cand lumea se poate delecta cu mici, bere, pastrama de oaie. Se va chema si un preot, de regula din mediul rural, ca astia par mai evlaviosi, pentru o slujba. Biserica, dupa atata amar de timp, ii va putea canoniza pe „Sfanta Lopata”, „Sfantul Excavator”, „Sfantul Compactor”, care au umblat mult si au trudit din greu pentru a-i crestina pe dirigintii de santier, pe sefii de partid si mai ales pe directorii din Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. N-au reusit sa-i crestineze, dar pentru asta Lopata, Excavatorul, Compactorul merita canonizati. Au trudit si trudesc sute de ani pentru o amarata de autostrada.