Guvernantii se plang si dau vina pe predecesori ca nu au bani sa finalizeze autostrada Transilvania, dar au cheltuit miliarde de euro in nestire.
Incepand cu 2004, anul in care a fost semnat contractul cu americanii de la Bechtel pentru constructia autostrazii Transilvania, Romania a fost condusa de nu mai putin de cinci guverne: Nastase, Tariceanu, Boc, Ungureanu si Ponta in prezent. Toate partidele sau aliantele politice care au guvernat Romania in ultimii opt ani au preferat sa dea vina pe predecesori si sa spuna ca din cauza lor nu se finalizeaza autostrada, in loc sa gaseasca solutii noi de finantare. “Autostrada Transilvania este prioritara, insa exista restante catre Bechtel de 450 de milioane de euro pentru lucrarile efectuate in 2011 si 2012. In conditiile in care guvernul PDL nu a alocat bani pentru tronsonul Salaj, guvernul USL analizeaza posibilitati alternative de finantare”, spunea deputatul PNL Mirel Talos, la cateva saptamani dupa ce USL a preluat puterea in Romania. Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, incheiat cu compania americana Bechtel pentru constructia unui traseu de 415 kilometri, intre localitatile Brasov-Bors. Dupa opt ani de la lansarea proiectului, au fost finalizati doar 52 de kilometri, cu toate ca in 2004, premierul Adrian Nastase promitea ca autostrada va fi toata gata in 2012.
1,5 miliarde de euro pentru 52 de kilometri
Cand ies in public, toti politicienii se plang ca Romania nu are resurse financiare suficiente pentru a finaliza proiectul autostrada Transilvania. Totusi, in cei opt ani s-au cheltuit aproximativ 1,5 miliarde de euro, fiind finalizati doar 52 de kilometri. Potrivit unor documente prezentate de catre televiziunea Antena3, in timpul ministrilor PDL ai trans-porturilor, Radu Berceanu, Gheorghe Dobre si Anca Boagiu, statul a platit 1,5 miliarde de euro pentru 117 kilometri ai autostrazii Transilvania, din care doar 52 de kilometri sunt finalizati. In anul 2011, ministrul Anca Boagiu a renegociat contractul cu Bechtel, incheiat in 2003, prin care se plateau 2,2 miliarde euro pentru 415 kilometri. Noul contract renegociat cu Bechtel inseamna cheltuirea a 1,5 milarde euro pentru 117 kilometri.
Tronsonul Salaj, ocolit de Guvern
In timp ce pentru tronsonul Cluj se trag sforile ca acesta sa fie scos cat mai repede la licitatie, urmand a fi rezolvata problema traficului greu din zona Clujului, politicienii si parlamentarii din Salaj nu reusesc sa-si impuna influenta pentru a demera lucrarile si la noi in judet. In momentul de fata, se asteapta solutii financiare noi pentru constructia tronsonului Marca – Mihaiesti, posibil un parteneriat public-privat, iar pentru alte tronsoane sunt alocati bani de la bugetul de stat. In judetul nostru, autostrada a ajuns pana langa halta Port, unde a fost inchis drumul de acces catre satul Marca. S-a construit o parte din viaductul care face legatura intre localitatile Marca si Suplacu de Barcau si a fost stabilizat dealul Port.