A apărut aplicația pentru buletinele electronice. La ce o folosim?

Foto: mai.ro
A apărut aplicația dedicată cărții de identitate electronice. Pentru a veni în sprijinul deținătorilor noului document, pe HUB-ul de servicii electronice al MAI a fost publicat și un Ghid pentru utilizarea acestei aplicații, care poate fi instalată deocamdată doar pe PC sau laptop.
Aplicația dedicată buletinului electronic le permite utilizatorilor vizualizarea informațiilor personale înscrise pe CEI (inclusiv domiciliul și reședința), autentificarea în sisteme informatice, precum și semnarea electronică a documentelor folosind semnătura electronică avansată. Documentele semnate cu certificatul pentru semnătură electronică avansată emis de M.A.I. au aceeași valoare ca documentele semnate olograf.
Totodată, aplicația oferă posibilitatea vizualizării informațiilor înscrise în certificatele digitale emise de MAI care sunt stocate pe CEI, precum și resetarea PIN-urilor de autentificare și de semnare (opțiune utilă de exemplu în situația în care utilizatorul a uitat PIN-ul stabilit inițial).
Pentru a utiliza cartea electronică de identitate, este nevoie de un cititor de carduri (integrat în laptop, tastatura PC sau conectat extern) și de aplicația dedicată CEI.
În prezent, specialiștii MAI lucrează la dezvoltarea unei aplicații care va permite dematerializarea CEI, respectiv transformarea acesteia într-un document digital, accesibil cetățenilor pe smartphone în orice moment, acest serviciu electronic fiind prevăzut în cadrul proiectului D4eID – Digitalizare pentru promovarea cărții de identitate, finanțat prin PNRR, cu termen de finalizare luna mai 2026.
Din 10 iunie, a devenit disponibil serviciul electronic de atestare a domiciliului/reședinței. Astfel, utilizatorii pot obține online, prin intermediul HUB-ului, un certificat care atestă adresa de domiciliu sau reședință, semnat electronic cu certificat calificat de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor pe care îl vor putea transmite pe email oricărei persoane juridice sau fizice interesate. Prima versiune a acestui serviciu permite obținerea unui certificat în limba română, dar ulterior va fi disponibilă o versiune multilingvă pentru a putea fi folosit de români în alte țări din Uniunea Europeană, fiind semnat cu un certificat calificat recunoscut la nivelul UE.
Prima carte electronică de identitate se eliberează gratuit pentru cetățenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Cetățenii pot solicita o carte electronică de identitate chiar și înainte să le expire actualul document de identitate.
Buletinul electronic este mai mic decât cel clasic, având dimensiune similară cardurilor bancare, are elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate, poate fi utilizat ca document de călătorie, oferă acces facil la servicii electronice și poate fi utilizat pentru semnătura electronică.