Academia Cretille din Franta a gazduit, in perioada 23 septembrie – 6 octombrie, zece inspectori scolari de la Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Salaj, printre care si seful invatamantului salajean, Gheorghe Bancea. Actiunea face parte din proiectul de mobilitate europeana „Leonardo”. Proiectul cu tema „Evaluarea in inspectia scolara”, care a vizat participarea la actiuni comune de planificare a inspectilor, a fost elaborat de inspectorul Dorin Cosma. „A fost un schimb de experienta atat in ceea ce priveste modalitatea de realizare a inspectiei scolare individuale, cat si in ceea ce priveste inspectarea unitatilor de invatamant”, ne-a declarat Gheorghe Bancea. Perioada de mobilitate a inclus participarea la activitati, dezbateri, mese rotunde si a prilejuit un transfer de practici inovatoare intre cele doua sisteme de invatamant.
In tara lui Voltaire, inspectorii salajeni au urmat un stagiu de pregatire de inalt profesionalism care a avut ca obiective: cresterea calitatii managementului pentru inspectorii scolari; imbunatatirea managementului calitatii in educatie si in formarea profesionala a cadrelor didactice din mediul urban si rural; asigurarea calitatii in evaluare in cadrul inspectiei scolare sau cunoasterea reciproca a sistemelor francez si roman pentru o colaborare permanenta in domeniul asigurarii calitatii in educatie.
Asemanari si deosebiri intre sistemul francez si cel romanesc
„Proiectul s-a finalizat intr-un protocol si s-au stabilit puncte tari, puncte slabe, asemanari si deosebiri intre cele doua sisteme de invatamant”, spune inspectorul general al ISJ Salaj. Ca si asemanari, Bancea a mentionat ca „in Franta, ca si in Romania, exista un corp de inspectori care evalueaza activitatea cadrelor didactice”. O alta atributie comuna a inspectorilor scolari romani si francezi este cea de a verifica modul de aplicare a programelor in vigoare si orele repartizate disciplinei. Cat despre deosebirile dintre cele doua sisteme de invatamant, Gheorghe Bancea mentioneaza ca, „in Franta, de partea didactica raspund doar inspectorii, iar la noi, aceasta atributie o are atat Inspectoratul Scolar Judetean, cat si conducerea unitatilor de invatamant”. De asemenea, „in sistemul de invatamant francez, inspectorii efectueaza inspectie la clasa o ora, urmata de o ora de discutii cu profesorul, in timp ce la noi inspectia dureaza intre doua si patru ore”, a mai precizat inspectorul scolar general.
In urma stagiului desfasurat in Franta, cei zece inspectori scolari ai ISJ Salaj au putut face comparatii intre rolul si activitatile inspectorilor din Franta si ale celor din Romania. Schimbul de experiente cu inspecotrii scolari de la Academia Cretille de langa Paris ii va ajuta pe reprezentantii invatamantului salajean sa creeze si sa implementeze in judet instrumente similare si compatibile cu standardele europene. „Conceptual, putem schimba putin sistemul, iar ca si modalitate de inspectie se pot aduce imbogatiri. Asta, bineinteles, in functie de legile in vigoare ale sistemului de invatamant din Romania.”, a precizat in incheiere inspectorul scolar general, Gheorghe Bancea.