Firmele de asigurari incearca sa isi „tepuiasca” clientii, ducandu-i cu zaharelul sau taindu-le din valoarea sumei de despagubire.
Tot mai multi posesori ai politelor de asigurare obligatorie a autovehiculelor apeleaza la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului pentru ca firmele de asigurari nu isi respecta obligatiile fata de asigurat.Asiguratorii speculeaza orice „chichita” pentru a nu acorda despagubirile in caz de accident ori pentru a reduce suma de plata. Acestia sunt si cei care ofera preturi atractive la politele RCA. Nu va lasati amagiti.In topul firmelor reclamate pentru probleme cauzate clientilor la plata dosarelor de daune conduc detasat BCR Asigurari, Carpatica si Omniasig. Asadar, selectati cu atentie firmele la care apelati pentru asigurarea autovehiculelor dumneavoastra.
Asigurarea RCA este obligatorie pentru posesorii de autovehicule, iar firmele de asigurari se lupta pe o piata sigura si intotdeauna in crestere. Cu toate acestea, cand vine vorba de despagubiri pentru accidente, firmele de asigurari incearca tot felul de subterfugii pentru a scapa de plata daunelor. Cu cat pretul politei RCA este mai atractiv, cu atat clientii firmelor de asigurari au mai multe probleme cand cer despagubirea daunelor – iar firmele mizeaza pe exasperarea clientilor care, pana la urma, renunta sa se lupte pentru recuperarea banilor. Cazurile de acest fel se inmultesc in ultima vreme, cu cat legea este mai permisiva si interpretabila.
Caz concret – proprietara unei masini a ajuns la redactia Graiul Salajului pentru ca cei de la Carpatica Asigurari refuza sa-i plateasca reparatiile la masina, in urma unei tamponari suferite in trafic. In urma accidentului, s-a facut constatarea daunelor si s-a completat dosarul, care a fost trimis in centrala firmei de asigurari. Fata de constatarea formulata de inspectorul de daune local si pe baza fotografiilor, cei de la centrala refuza plata daunelor, motivand ca prejudiciul nu a fost produs in accidentul respectiv. Acest caz nu este singular, multi clienti ai firmei respective aflandu-se in aceeasi situatie.
Posesorii de polite de asigurare apeleaza la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului Salaj atunci cand nu mai gasesc o cale de intelegere cu firmele de asigurari. Anul trecut, la Comisariat au fost inregistrate 31 de reclamatii privind societatile de asigurari, reprezentand cinci la suta din totalul plangelor depuse de consumatori. Cele mai multe sesizari au privit asigurarile de bunuri, 26 fiind pe politele RCA si CASCO. Potrivit comisarului-sef Claudiu Silaghi, clientii au reclamat intarzierile nejustificate a punerii in plata a dosarelor. Practic, inspectorii de daune din Salaj au intocmit dosarele si le-au transmis mai departe, la centrale, dar acolo dosarele au fost plimbate intre departamente mai mult decat termenul prevazut de lege – 15 zile pentru punerea in plata de la depunerea ultimului document solicitat de asigurator. Un alt aspect sesizat de clienti este neacordarea de despagubiri in concordanta cu realitatea. „Asiguratorii practica taierea din cuantumul despagubirii pe baza fotografiilor facute la autovehicule”, spune Claudiu Silaghi. O alta reclamatie a vizat refuzul inspectorului de daune de a schimba anumite repere ale masinii avariate. „A fost o dauna, fiind afectata bara din fata a masinii. Cum nu se mai fabrica tipul respectiv de bara, iar masina era lovita doar intr-o parte, asiguratorul nu a vrut sa schimbe ambele faruri ale masinii. Ce putea sa faca acel consumator? Sa-si lipeasca farul vechi cu banda adeziva?”, spune Claudiu Silaghi. Pana la urma, asiguratorul si asiguratul au cazut la intelegere, insa numai dupa interventia inspectorilor de la Protectia Consumatorului. Nu este singurul caz special. In lucrul comisarilor de la CJPC se afla o plangere a unui asigurat care a primit ca solutie la dosar plata daunei totale a masinii. Ulterior, asiguratorul a revenit asupra solutiei, cerand reparatia autoturismului avariat. Si din nou a revenit, reducand suma de plata a daunei la 70 la suta din valoarea reparatiilor. „Si pe noi ne amana aceasta firma, iar felul in care se poarta nu este normal. Este dureros pentru clienti sa se afle intr-o astfel de situatie”, precizeaza Silaghi.
Se vinde pretul, nu calitatea serviciilor asiguratorii
In topul firmelor reclamate pentru probleme cauzate clientilor la plata dosarelor de daune conduc cu detasare BCR Asigurari, Carpatica si Omniasig. Acestea sunt si firmele care ofera preturi atractive la politele RCA. Insa, din felul in care se comporta cu clientii care ajung sa solicite daunele, se pare ca beneficiarii politelor obligatorii ar trebui sa fie atenti si ce fel de servicii aleg, nu doar pretul sa conteze atunci cand incheie polita. „Nu intotdeauna pretul ar trebui sa fie considerentul primordial dupa care sa se orienteze clientul. Din pacate, la noi se vinde pretul, nu calitatea serviciilor”, mai spune comisarul-sef Claudiu Silaghi. Seful CJPC Salaj mai aver-tizeaza clientii firmelor de asigurari sa fie atenti si la incheierea asigurarilor CASCO. „La CASCO, trebuie sa citeasca conditiile de asigurare, sa nu aiba surprize ca anumite riscuri nu sunt asigurate. Oamenii se bazeaza ca e asigurare CASCO si cred ca aici sunt cuprinse toate riscurile, dar se pot trezi ca de fapt nu sunt asigurati pentru vandalism – daca li se taie cauciucurile, li se rupe oglinda sau li se zgarie masina. Cand incheie asigurarea, trebuie sa-si acorde 15 minute sa citeasca aceste conditii”, insista Silaghi.
Tertipuri pentru a nu ti se face plata daunelor
Asiguratorii speculeaza orice amanunt pentru a nu acorda despagubirile in caz de accident sau pentru a reduce suma de plata. Asa cum am vazut din cazul zalauancei asigurate de Carpatica, pe baza unor fotografii cei de la centrala firmei de asigurari au dat verdictul – daunele nu provin din tamponarea sesizata de asigurata, astfel ca a dispus doar plata a 50 de lei – contravaloarea placutei de inmatriculare. Posesorii politei RCA sunt practic supusi celor mai amanuntite cercetari – daca asigurarea este in termen, daca soferul are permisul expirat sau ITP-ul este in termen, daca a consumat bauturi alcoolice sau stupefiante. Asiguratorii se pot lega chiar de consumul de medicamente, daca in compozitia acestora exista substante care provoaca somnolenta sau pe prospectul lor scrie ca trebuie evitata manevrarea masinilor si a utilajelor. Un banal tratament contra racelii poate fi folosit de asiguratori pentru a fenta plata daunelor, pentru ca unele contin xilometazolina, aceasta substanta putand accentua bataile inimii si cauza tulburari de vedere.