În cazul angajatorilor care au mai mult de 10 salariați, legislația prevede existența obligatorie a lucrătorilor cu atribuții specifice în domeniul SSM. Acesta este, potrivit Legii nr.319/2006, „persoana aleasă, selectată sau desemnată de lucrători, în conformitate cu prevederile legale, să îi reprezinte pe aceștia în ceea ce privește problemele referitoare la protecția securității și sănătății lucrătorilor în muncă”. Normele în vigoare prevăd că reprezentanții salariaților sunt aleşi conform celor stabilite prin contractul colectiv de muncă, regulamentul intern sau regulamentul de organizare şi funcţionare, stabilind totodată și numărul minim al acestora, în funcție de numărul total al salariaților.
După ce și-au exercitat dreptul de a a-și alege sau desemna reprezentanții, salariații îi vor comunica angajatorului numărul și numele acestora. Pentru a-și îndeplini corespunzător atribuțiile, reprezentanții aleși sau desemnați vor urma un program de pregătire în domeniul securității și sănătății în muncă, cu o durată de cel puțin 40 de ore atestat printr-un document de absolvire. Angajatorul trebuie să acorde reprezentanţilor lucrătorilor un timp adecvat, fără diminuarea drepturilor salariale, şi să le furnizeze mijloacele necesare pentru a-şi putea exercita drepturile şi atribuţiile care decurg din lege. De asemenea, angajatorul este obligat să consulte lucrătorii sau reprezentanții lor, să permită participarea acestora la discutarea tuturor problemelor referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, să asigure o participare echilibrată și să preia propunerile acestora referitoare la îmbunătățirea condițiilor de securitate și sănătate în muncă.
Reprezentanții lucrătorilor au dreptul de a solicita angajatorului să ia toate măsurile necesare și să prezinte propuneri în scopul diminuării riscurilor pentru lucrători sau al eliminării surselor de pericol.
Potrivit informațiilor furnizate de ITM Sălaj, reprezentanții lucrătorilor colaborează cu angajatorul pentru îmbunătățirea condițiilor de securitate și sănătate în muncă, însoțesc echipa/persoana care efectuează evaluarea riscurilor, ajută lucrătorii să conștientizeze necesitatea aplicării măsurilor de securitate și sănătate în muncă, aduc la cunoștință angajatorului sau comitetului de securitate și sănătate în muncă propunerile lucrătorilor referitoare la îmbunătățirea condițiilor de muncă, urmăresc realizarea măsurilor din planul de prevenire și protecție, informează autoritățile competente asupra nerespectării prevederilor legale în domeniul securității și sănătății în muncă.
Luminița Elena Nemeș
Inspector șef
Mariana Pop
Consilier CCRP