Aproximativ 7.000 de angajati de la CFR Marfa vor intra in somaj tehnic din 3 iulie pe o perioada de trei luni, iar in urmatoarele doua zile directorii de sucursale, impreuna cu liderii sindicali, sa analizeze fiecare loc de munca pentru a finaliza listele cu personalul pentru somaj tehnic. Cei 7.000 de salariati din 17.500 vor primi pe parcursul acestor trei luni 75 la suta din salariul de baza corespunzator locului de munca, a declarat la finalul discutiilor de marti directorul CFR Marfa, Calin Gratian.
Directorul CFR Marfa a precizat ca va fi analizata activitatea in fiecare regionala, exemplificand prin faptul ca daca intr-o statie nu exista activitate poate pleca 80 la suta din personal in somaj tehnic, iar in alte statii unde este o activitate mai intensa vor intra in somaj tehnic mai putini angajati. „Aceasta masura inseamna o reducere a fondului de salarii cu aproximativ 25 la suta, iar corelata cu alte masuri reprezinta 32-33 la suta reducere. In somaj tehnic vor pleca salariati inclusiv din Centralul CFR Marfa si personal TESA”, a spus Gratian.
La randul sau, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, a spus ca sindicatele sunt de acord in principiu cu aceasta solutie de moment, dar considera ca nu este una buna pe termen lung, astfel ca urmeaza in perioada urmatoare alte intalniri pentru analizarea propunerilor avansate de sindicate inca de la inceputul anului.
Liderul sindical a spus ca a solicitat deja o intalnire cu conducerea Ministerului Muncii si va cere inca o intalnire cu reprezentantii conducerii Ministerului de Finante pentru a gasi solutii din punct de vedere politic. Liderul sindical a spus ca reprezentantii administratiei si cei ai salariatilor au semnat marti un act aditional la contractul de munca pentru ca masura trimiterii in somaj tehnic sa fie perfect legala.
De asemenea, Mantescu a mai precizat ca se va incerca ca incepand cu 1 august sa se redreseze plata salariilor la timp a angajatilor, respectiv in fiecare luna pe 14 si 29. Totodata, Mantescu face apel la salariatii care vor intra in somaj tehnic sa inteleaga ca nu exista pe moment alte solutii si sa nu recurga la manifestari de strada.
Angajatii de la CFR Marfa au protestat in ultimele zile pentru ca nu si-au primit lichidarea pe luna mai, abia pe 19 iunie fiind achitata a doua transa a avansului pe luna trecuta, fiind anuntati ca lichidarea se va da in ultima saptamana din luna iunie sau in prima saptamana din luna iulie. De altfel, ceferisti in ultimele luni au reclamat faptul ca firme private sunt contractate pentru transport de marfa, in conditiile in care s-au facut, de catre angajatii CFR Marfa studii de fezabilitate, pentru a se stabili cat se poata transporta si in ce conditii produse pe anumite tronsoane. Rezultatul a fost ca ce au propus ceferistii pentru a aduce benefici regionalelor din care provin, „la Bucuresti” contractele identificate de ei au fost directate catre firme private, astfel ajungandu-se la situatia ca angajatii de la CFR Marfa sa nu mai aiba ce lucra. „Se doreste falimentarea”, spun multi muncitori ai CFR. Ei au criticat faptul ca firme private de transport pe cai ferate nu platesc energia electrica si nici intretinerea caii ferate.
Ceferistii care vor intra in somaj tehnic vor fi cei care provin din sucursalele cu prestatii scazute fata de 2008, printre acestea fiind si CFR Marfa Galati.