Gurile de canal si grilajele de scurgere a apei pluviale adancite in asfalt raman un pericol pentru circulatia pe bulevardul Mihai Viteazu, proaspat asfaltat de Primarie, cu intentia buna sa ne scuteasca de gropi, dar nu si de slalomul cu care ne-am obisnuit pe bulevard. In jurul gurilor de canal, asfaltul s-a inaltat mult prea mult fata de nivelul acestora. Hauri si de 15 centimetri adancime iti rasar in cale cand ti-e lumea mai draga, la 50 la ora. Si rasar surprinzator. Daca prinzi zdruncinatura pe dreapta, nu-i o solutie sa te muti mai spre stanga. Pe aceeasi banda de circulatie, la cativa metri, ai o surpriza pe mijloc, apoi pe stanga; n-ai cu sa te feresti. Orice ai face, pe bulverd te zgaltai, zgaltai masina, ti-o strici, te superi, platesti la service, capeti abilitati noi de sofer priceput si atent, inveti din mers sa ii feresti pe colegii de trafic, memorezi canalele si le stii mai bine decat GPS-ul; intr-un final te poti declara si pagubit, dar si priceput.
Pana la gara si inapoi te feresti de 39 de ori
Am luat un liniar sa masuram nefericirea soferului zalauan si am pornit la numarat si masurat capcanele de pe bulevard. Pe sensul de mers dinspre gara spre centru am identificat 17 guri de canal si grilaje de scurgere a apei pluviale care prezinta pericole. Nu ne referim asadar la micile zgaltaituri care te misca in scaun si-ti incearca suspensiile, ci la gaurile care te pot lasa in pana, fara capace la roti sau cu jantele facute in forma de petale de trandafir. Pe sensul de mers dinspre centru spre gara am gasit 22 de situatii simi-lare cu primele 17. Avem asadar 39 de canale-capcana. Ca sa fie rotund la 40 invitam autoritatile abilitate sa mai gaseasca o gura de canal periculoasa si sa o aduca odata cu celelalte la nivelul asfaltului.
Unde esti atent ca sa ajungi nevatamat la Primarie
Dinspre gara spre centru, cele mai periculoase canale-capcana, care sunt adancite aproximativ 12, 15 centimetri in asfalt – cat dimensiunea cauciucului – se afla la benzinaria OMV de langa podul de la Gara CFR pe banda de mers catre centru, apoi in fata intrarii la cantina de la Eurest. Mai in sus, catre centru, la iesirea din sensul giratoriu de la benzinaria MOL, o gura de canal se casca in mijlocul drumului, iar pe margine un grijaj de scurgere. Sunt ambele adanci de aproximativ 15 centimetri. La iesirea din sensul giratoriu de la Sala Sporturilor catre centru, alt grilaj de scurgere adancit 12 centimetri in asfalt da bataie de cap soferilor. In urcare pe bulevard, am mai identificat guri de canal si grijale de scurgeri la aproximativ 8-9 centimentri in asfalt, iar mai sus de fostul magazin Leonardo am identificat un grilaj de scurgere de 11 centimetri in asfalt. La 500 de metri in fata, in dreptul statiei de autobuz de la Zahana, am mai gasit o gura de canal adanca de 10 centimetri, peste care soferii trec frecvent. La Ceas, in intersectie, un grilaj de scurgere te provoaca la atentie sporita. Cine prinde rosu la semafor, il ocoleste la pleca-rea de pe loc. Pe langa fosta cladire PTTR si mai in sus pe langa Scoala Gimanziala Si-mion Barnutiu am mai identificat astfel de capcane pentru soferi la fel de adanci, intre 9 si 12 centimetri. Daca ati ajuns nevatamat la Primarie poate nu mai doriti sa intrati in audienta.
Cum poti sa pierzi trenul cand te duci la gara
Cand am luat ruta centru – gara, am constat ca sunt mai putine guri de canal sau grijale de scurgere adancite la peste 8 centimetri in asfalt, fata de ruta gara – centru. Dar cu toate astea, soferii ar trebui sa se fereasca de gurile de canal de langa Se-sam, de la Galeriile Meses, de la Perla sau de la Autogara, care sunt peste 10 centimetri. Nu am intrat in cartiere sau pe strazile care se intersecteaza cu bulevardul ca sa nu exageram cu situatiile periculoase provocate de gurile de canal. Spaimele mari si persistente provoaca depresii.
Problema nu-i nici a Primariei, nici a Companiei de Apa; este a tuturor zalauanilor
N-am stiut unde sa incadram gurile de canal. La categoria gropi, sau la categoria canale adanci? Asa ca am intrebat si am aflat si de ce nu se ocupa nimeni de ele. Pentru ca sunt ale nimanui. Primaria nu le vrea gropi, iar Compania de Apa nu le vrea canale. Dupa un model deja consacrat in Romania, zalauanii ar putea sa le adopte, sa le dea nume.
Citadin, firma administrata de Primarie care s-a ocupat de asfaltarea bulevardului, ne transmite prin purtatorul de cuvant Paul Maghiu ca executat lucrarile care ii reveneau.
Directorului Companiei de Apa Somes, Eugen Pop, spune insa ca firma abilitata sa desfasoare lucrari la gurile de canal sau la grijalele pe unde se scurge apa de pe carosabil, adica sa le ridice la nivelul asfaltului, este firma care reabiliteaza drumurile in Zalau. Iar firma la care face referire nu poate fi alta decat Citadin. „Ei trebuie sa prevada in proiect, cand desfasoara lucrari pe carosabil, si ri-dicarea la nivelul asfaltului a gurilor de canal si a caminelor. Si trebuie sa suporte si financiar lucrarile respective”, ne-a declarat vineri Eugen Pop.
Vulcanizarile fac bani buni
Am intrebat la patru vulcanizari din Zalau cati soferi trec cu masinile pe la vulcanizare pentru a-si repara jantele si am constatat ca la fiecare vulcanizare merg pe luna intre 40 si 60 de soferi cu astfel de probleme. Preturile pentru a repara o janta de aliaj se ridica pana la 100 de lei pe janta, iar pentru peticirea cauciucurilor preturile variaza intre 10 lei si 40 de lei, depinde de gravitatea crapaturii din cauciuc. Lucratorii vulcanizarilor ne-au declarat ca 85 la suta din cazurile pentru care oamenii merg la vulcanizare se datoreaza gropilor si canalelor adancite in asfalt in care fie au facut pana, fie si-au indoit jantele la roti. In cele mai multe cazuri trebuie sa si echilibreze rotile dupa reapararea problemelor, ceea ce inseamna o alta cheltuiala. „Pot sa spun ca unele canale sau gropi nu trebuie sa fie mai adanci de 10 centimetri ca sa provoce o pana la roata sau sa iti indoaie janta daca ai intrat cu roata pe marginea gropii sau a canalului adancit in asfalt”, ne spune un angajat al unei vulcanizari. Calculul simplu arata facut pe baza informatiilor de la numai patru ateliere arata ca cel putin 200 de soferi fac cunostinta cu canalele si gropile din Zalau in fiecare luna.