Interviu cu directorul Transurbis Zalau, Dan Ruzici, despre situatia parcului auto al serviciului public de transport persoane
Graiul Salajului: Cate autobuze are Transurbis in dotare? Care sunt anii de fabricatie ai masinilor din parcul auto Transurbis?
Dan Ruzici: Transurbis Zalau are un parc auto format dintr-un numar de 45 de autobuze de diferite capacitati de transport: cinci autobuze B.M.C din 2010; zece microbuse IVECO din 2005; cinci autobuze Mercedes Conecto din 2005; doua autobuze IRISBUS din 2006; doua Mercedes Benz din anii 1990 si 1991; cinci autobuze MAN din 1988; cinci autobuze ISUZU din 1999, unul fiind descompletat pentru schimb de piese. Transurbis mai are in dotare zece autobuze UD 112 din care: cinci sunt fabricate in 1991; patru in1994 si unul in 1996. Parcul auto al Transurbis mai include un autobuz articulat UD 117 din 1996.
GS: Cate autobuze deservesc 1.000 de locuitori? Este normala situatia actuala pentru mijlocul de transport public de persoane din Zalau?
Dan Ruzici: Conform datelor preluate de pe site-ul Primariei Municipiului Zalau, populatia municipiului este de 56.202 locuitori. La un numar de 45 autobuze, reiese ca un autobuz ar deservi un numar de 1.244 locuitori. Deoarece avem 41 de autobuze in circulatie, un autobuz deserveste un numar de 1.371 locuitori.
Avand, in vedere faptul ca populatia activa a municipiului formata din persoanele angajate, a scazut in ultimii ani, consideram ca la aceasta data autobuzele cu care ne desfasuram activitatea sunt suficiente pentru transportul acestora, precum si pentru celelalte categorii de persoane transportate. Trafic mai intens se regaseste la orele de varf, transportul angajatilor la si de la locul de munca, transportul elevilor, intervale in care se folosesc aproximativ 85-90 la suta din masinile din parcul propriu.
Cea mai mare problema, in opinia noastra, o constituie vechimea parcului auto, atat din punct de vedere al confortului calatorilor, cat si a cheltuielilor de intretinere si reparatii, astfel incat este absolut necesara innoirea acestuia. Prin introducerea de autobuze noi cu o capacitate de transport rezonabila (pana la 100 pasageri per autobuz) s-ar majora semnificativ numarul de persoane transportate.
GS: Din cate in cate minute pleaca autobuzele Transurbis din statii? Care este programul autobuzelor la capete de linie (Gara, Bradet)?
Dan Ruzici: Graficul de circulatie pentru mijloacele de transport ale societatii a fost aprobat prin contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport pu-blic local de persoane prin curse regulate din municipiul Zalau, numarul 54211 din 19 noiembrie 2012. Acest grafic poate fi consultat pe site-ul unitatii la adresa: www.tuz.ro. Pentru a va exemplifica, va prezint plecarile pe liniile principale: linia 1: plecari de la capetele de linie din 10 in 10 minute, la orele de varf, si din 15 in 15 minute in restul orelor; linia 22: plecari de la capete de linie din 15 in 15 minute, la orele de varf si din 30 in 30 minute in restul orelor, chiar din 20 in 20 minute la anumite intervale orare; linia 6: plecari de la capete de linie din 15 in 15 minute (la orele de varf) si din 30 in 30 minute in restul orelor; linia 4: plecari de la capete de linie din 15 in 15 minute (la orele de varf) si din 30 in 30 minute in restul orelor; linia 11: plecari de la capete de linie din ora in ora; linia 2: plecari de la capete de linie aproximativ din ora in ora, asigurand dimineata si seara transportul locuitorilor din satul Aghires care folosesc statiile aflate pe soseaua de centura; linia 14: plecari de la capete de linie din ora in ora pana la ora 17:32.
Pe langa liniile principale Transurbis mai asigura transportul pe 18 linii secundare, acoperind o mare parte din cartierele municipiului Zalau.
GS: Cate masini scoase din uz are Transurbis? Ce veti face cu ele? Cat cheltuie Transurbis pe luna pentru intretinerea parcului auto?
Dan Ruzici: Asa cum am mentionat, Transurbis detine un numar de 45 de autobuze. Dintre acestea un numar de patru autobuze sunt inactive, ca urmare a faptului ca pentru a fi puse in functiune costurile ar fi prea mari, nejustificandu-se investitia in repararea lor. Acestea sunt: doua autobuze Isuzu, un autobuz UD 112 si un autobuz MAN.
In acest moment nu exista program „Rabla” pentru inlocuirea autobuzelor, singurele modalitati de instrainare fiind prin achizitie de catre unitate sau de catre actionarul principal, adica Primaria Municipiului Zalau. Unica modalitate este casarea si valorificarea a acestora este pe piata fierului vechi.
Principalele cheltuieli avute cu intretinerea parcului auto pe primele sase luni ale anului se impart astfel: piese auto 139.348 lei; materiale 51.035,4 lei; anvelope 12.083,2 lei; acumulatori 8.457 lei. In total 210.923.60 lei pentru intretinerea parcului auto in primul semestru al anului curent. Facand o medie, se poate constata o cheltuiala de circa 35.154,00 de lei pe luna pentru intretinerea parcului auto Transurbis.