Am fost ieri in Marca sa ne miram si noi la autostrada pe care salajenii ar trebui sa circule incepand cu anul viitor. Cu termen de finalizare in 2012, Autostrada Transilvania a fost proiectata pe o lungime totala de 415 kilometri, intre orasul Brasov si punctul de frontiera Bors, insa portiunea construita pana in prezent cu finantarea statului – la sapte ani de la lansarea proiectului – a depasit cu putin 10 la suta din traseul total. 82 de kilometri vor fi pe teritoriul judetului Salaj. In contractul semnat in 2004 cu americanii de la Bechtel se prevedea ca in 2006 lucrarile vor ajunge in Salaj. La cinci ani dupa expirarea acestui termen, pe raza judetului nostru a fost construita doar o mica portiune din viaductul care face legatura intre Suplacu de Barcau si Marca si cateva ziduri de rezistenta pentru a impiedica alunecarile de teren. Ultimele lucrari au fost efectuate in toamna anului trecut, cand a fost inchis drumul de acces catre localitatea Marca si a fost delimitat cu stalpi de beton un kilometru din tronsonul de autostrada Port – Nusfalau. Pentru anul acesta, fondurile alocate de la bugetul de stat catre constructia Autostrazii Transilvania sunt in valoare de 148 de milioane de lei, insa insuficiente acoperirii necesarului solicitat, tinand cont ca totatul datoriilor inregistrate catre Bechtel la sfarsitul anului 2010 se ridica la valoarea de 537 de milioane de lei. Paznici in loc de ingineri pe santier Ieri, pe santierul autostrazii Transilvania erau prezenti doar paznicii care, echipati precum militarii din Afganistan, vegheau betoanele ramase in paragina si fluierau dupa scolarii din Marca care si-au facut carare peste �autostrada� (N.R. bucata de pamant delimitata cu balize si borduri de beton) ca sa ajunga la trenul din halta Port. Primarul comunei Marca, Dumitru Rosan, spune ca de un an de zile nu a mai vazut picior de muncitor la autostrada, in afara de paznici. Terenul este liber din Port si pana la Nusfalau, iar pe teritoriul comunei Marca s-au platit exproprierile in proportie de 90 la suta. Zeci de utilaje ruginesc in parcare Ioan Pantelimon, seful regionalei Cluj a drumurilor nationale, declara la ultima vizita in Salaj ca anul acesta, in urma negocierilor purtate cu americanii de la Bechtel, este prevazuta �finalizarea lucrarilor pe tronsonul Bors – Marca, urmand a se incheia un protocol si pentru demararea lucrarilor pe tronsonul Marca – Nusfalau, de 8,5 kilometri�. Nici vorba sa inceapa lucrarile. Zeci de macarale, buldoexcavatoare si masini de mare tonaj ruginesc in parcarea Bechtel dintre Salaj si Bihor. Muncitorii de pe utilajele ingradite cu gard de sarma au fost trimisi in somaj de anul trecut. Angajatii Bechtel din Salaj – concediati Construirea autostrazii Transilvania a reprezentat o sursa de venit si pentru tinerii din localitatile de pe Valea Barcaului care au fost angajati de catre constructorul american. Din comuna Marca au fost selectati 15 barbati, care timp de aproape cinci ani au pus umarul la demararea celui mai mare proiect de infrastructura rutiera din Nord-Vestul tarii. �Acum toti 15 au fost concediati. Doi-trei dintre ei au fost dusi la Savadisla in Cluj, unde isi avea Bechtel cantonate utilajele, insa si de acolo au fost dati afara�, ne spune Dumitru Rosan, primarul comunei Marca. Exproprierile s-au oprit pe traseu Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) Salaj a finalizat documen-tatiile cadastrale de expropriere pentru circa o treime din traseul total de 82 de kilometri pe care Autostrada Transilvania il va avea pe teritoriul judetului Salaj. Receptia documentatiilor de expropriere este finalizata pentru 27,3 kilometri, pe teritoriile comunelor Marca, Ip, Nusfalau, Crasna si partial Boghis, potrivit lui Alexandru Lakatos, directorul OCPI Salaj. In total, este vorba de o suprafata de teren de circa 175 de hectare, suprafata pentru care au fost emise deja, in 2007 si 2008, doua hotarari de guvern pentru exproprierea unui total de 1.451 de terenuri. Lakatos mai spune ca de mai bine de un an OCPI Salaj nu a mai primit documentatie pentru exproprieri. Si totusi �se lucreaza� la autostrada! Parca in bataie de joc, atunci cand vine frigul, pe dealul de la Port vezi o echipa formata din noua oameni care toarna beton la zidul de sprijin pentru a preveni alunecarile de teren. �Toata iarna au turnat beton la zidul de sprijin. Cand a venit primavara si caldura au abandonat lucrarile. Acum ca vine iarna, din aceasta saptamana au aparut din nou muncitori la lucru, dar ce fac ei acum este egal cu zero�, ne spune nea� Karcsi, proprietarul unui restaurant din zona. De la viaduct si pana in zona haltei Port, autostrada trebuie sa traverseze un deal. Ca sa previna alunecarile de teren, muncitorii construiesc acum, cu viteza melcului, ziduri de sprijin. �Ce lucreaza astia acum nu inseamna nimic pentru autostrada. Cand o sa inceapa iar la lucru cu utilajele alea mari, care aveau rotile cat mine de inalte, de abia atunci vom putea spune ca se LUCREAZA�, adauga Karcsi. Un kilometru si jumatate de viaduct cu 120 de milioane de euro Pe o lungime de 1,6 kilometri, intre Suplacu de Barcau si Marca s-a construit cel mai lung viaduct din Romania, cu 120 de milioane de euro. Fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, sustine ca existau cel putin cinci variante de a traversa aceasta zona. S-a ales cea mai scumpa varianta si viaductul tot nu a fost finalizat. Acum si viaductul e pazit �militarizat� si nu vezi picior de muncitor. A fost finalizata doar structura de beton, urmand a fi montati parapetii si turnat asfaltul. Accesul publicului este interzis in zona, iar paznicii nu iti permit sa fotografiezi miile de tone de beton. Tablita de pe poarta de fier de la capatul viaductului, partea Salaj, te avertizeaza ca �Accesul persoanelor straine este strict interzis!�. In 2009 o parte din stalpii de sustinere ai viaductului au crapat si a fost nevoie de interventia unor specialisti canadieni pentru a nu compromite lucrarea de 120 de milioane de euro. Tronsonul Suplacu de Barcau – Mihailesti, care tranziteaza Salajul, trebuie scos din nou la licitatie, dupa ce, in urma negocierilor cu Guvernul, americanii de la Bechtel s-au hotarat sa renunte la constructia autostrazii.
Zambetul sinistru al autostrazii
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...