Ofertantul va livra "la pachet" cu autobuzele electrice si sase statii de încarcare rapida, 20 de statii de încarcare lenta, un sistem de monitorizare a flotei pentru 65 de autobuze, un sistem de e-ticketing pentru 65 de autobuze, dar si sisteme de informare si monitorizare a calatorilor

rn

Primaria Zalau a primit o singura oferta la licitatia pentru achizitia a 20 de autobuze electrice, de la Anadolu Automobil Rom, importator al autobuzului electric fabricat de cehii de la Sor.
Asocierea Anadaolu Automobil Rom – Aic Trucks – Radcom, sustinuta de producatorul ceh Sor, a depus singura oferta la licitatia Municipiului Zalau, pâna la termenul limita din data de 25 aprilie. Achizitia celor 20 de autobuze full electrice pentru Zalau este estimata la 58,12 milioane de lei, fara TVA, si este finantata din fonduri europene, potrivit anuntului publicat pe platforma de achizitii publice SICAP.
Pe lânga cele 20 de autobuze electrice (10 din gama de 10 metri si 10 din gama de 12 metri), licitatia mai include sase statii de încarcare rapida, 20 de statii de încarcare lenta, 2 transformatoare pentru statii.
De asemenea, contractul mai prevede si alte dotari, precum sistem de monitorizare a flotei pentru 65 de autobuze, sistem de e-ticketing pentru 65 de autobuze, sisteme de informare si monitorizare calatori.
Ramâne de vazut daca, dupa evaluarea ofertei, contractul va fi atribuit asocierii sustinute de producatorul din Cehia.
Primaria Turda a cumparat în noiembrie anul trecut autobuze cehesti, fiind primul oras din România care s-a dotat cu autobuze nepoluante din fonduri europene.
Anterior, Clujul si Suceava cumparasera cu sprijin elvetian autobuze electrice produse în Polonia si in Turcia.
Cehii de la Sor produc autobuze electrice de aproape un deceniu. In România, un autobuz electric Sor a fost în teste în mai multe orase, inclusiv în Bucuresti.
Viceprimarul Zalaului, Teodor Balajel, in a carui responsabilitate se afla si societatea de transport public din oras, SC Transurbis Zalau SA, spune ca proiectul pentru finantare auropeana a acestei achizitii a fost gandit pentru a aduce confort in trafic pentru zalauani.
"In privinta mobilitatii urbane, ne preocupa realizarea unei infrastructuri stradale si pietonale de calitate si dotarea firmei de trasport public local cu mijloace de transport – autobuze si microbuze – care sa asigure conditii civilizate de transport si sa asigure un microclimat corespunzator, in conditii de siguranta a transportului. Asa ca am depus proiectul cu finantare europeana prin care urmarim achizitionarea a 20 de autobuze electrice cu sistemul e-ticheting, statii de incarcare rapida si lenta si sistem de monitorizare transport (flota). Consideram ca dupa finalizarea contractului, flota de transport public local se imbunatateste foarte mult, conditiile de transport vor creste si speram ca cetatenii Zalaului sa aprecieze acest lucru si sa utilizeze cat mai mult transportul in comun", spune viceprimarul Teodor Balajel.

rn

Detaliile intregului proiect – transportul in comun
din Zalau are parte de o modernizare complexa

rn

Am discutat cu directorul executiv al SC Transurbis Zalau, Alin Oros, si cu echipa tehnica despre beneficiile acestui proiect complex de modernizare a transportului public local din Zalau.
Statiile de incarcare vor fi amplasate in doua locuri, la sediul Transurbis si la capatul de linie din Bradet.
Cele 10 automate noi de bilete si panourile de afisaj electrice vor fi amplasate pe principalele rute, de pe Bulevardul Mihai Viteazul, Simion Barnutiu, Gheorghe Doja.
Atat autobuzele, cat si cele 10 statii noi vor fi supravegheate video printr-un sistem modern.
Sistemul e-ticheting va fi montat pe toate autobuzele folosite de Transurbis.
In acest moment SC Transurbis Zalau are in exploatare 51 de autobuze. Dupa achizitia celor 20 de autobuze electrice, parcul auto al Transurbis va fi innoit in proportie de 50%; autobuzele cu anul de fabricatie inainte de 2000 vor fi scoase din exploatare. stop_coloana 

rn

Beneficiile sunt uriase pentru zalauani

rn

Se reduce mult poluarea de catre autobuzele din Zalau si scade costul cu carburantii, cheltuielile de exploatare si intretinere. Creste comfortul pentru calatori, autobuzele fiind dotate cu sisteme de climatizare si incalzire. Calatorii vor avea posibilitatea sa fie informati in timp real cand soseste autobuzul in statie, zgomotul din autobuz va fi redus complet, pentru ca autobuzele electrice sunt silentioase. Sistemul e-ticheting presupune ca un calator isi va achizitiona un card electronic pe care il va putea incarca cu un numar mare de calatorii, totul electronic. La fel vor fi si abonamentele.
Totodata, prin contractul de achizitie a autobuzelor electrice, furnizorul este obligat sa asigure costul pentru instruirea intregului personal care va exploata aceste autobuze. Este vorba de soferi si personalul de intretinere – mecanici, electricieni, dispeceri, controlori. 
Directorul SC Transurbis, Alin Oros, ne-a declarat ca s-a pregatit cala carte pentru implementarea proiectului complex al autobuzelor electrice.
"Particip frecvent la intalniri cu ceilalti manageri de transport public din alte judete, din cadrul Federatiei Transportatorilor Urbani Suburbani si Metropolitani de Calatori, din care face parte si SC Transurbis. In aceste intalniri se discuta problemele la nivel national cu care se confrunta transporul public, legislatie si diverse. Alaturi de echipa tehnica, am avut mai multe vizite la Cluj tocmai pentru a ma informa si a discuta detalii despre implementarea unui astfel de proiect complex, despre autobuzele electrice si despre sistemul e-ticheting. Pe perioada garantiei, furnizorul va asigura mentenanta autobuzelor", precizeaza directorul Transurbis Zalau.

rn

Din toamna incep sa vina noile autobuze electrice

rn

De la viceprimarul Teodor Balajel aflam etapele contractuale si modul in care se face livrarea autobuzelor electrice.
"Initial, s-au aratat interesate de transportul nostru public local si au cerut clarificari in perioada de depunere oferte pe SEAP mai multe firme. Amintim Solaris, Mercedes, Anadol, Automobile si altele. Dupa incheierea sesiunii de depunere oferte, am observat ca firma Anadol Automobile SRL a depus o oferta tehnica si financiara. In data de 17 mai se va incheia perioada de verificare DUAE, proiectul fiind supervizat de ANAP. Valoarea proiectului este de 58.121.885 lei (echivalent a 12 milioane de euro), fara TVA. Ne propunem ca in data de 10 iunie sa incheiem verificarea tehnica a ofertei depuse. In data de 21 iunie se va incheia verificarea si analiza ofertei financiare. In data de 10 iulie vom finaliza raportul procedurii la proiect. Apreciem ca termenul de 15 iulie va fi termenul de semnare a contractului cu firma declarata castigatoare. Firma Anadol este sustinuta de Sor din Cehia, producator de autobuze electrice. Termenul limita de finalizare contract este de 16 luni de la data semnarii contractului. Firma se obliga ca dupa 5 luni de la semnarea contractului, adica undeva in luna noiembrie, sa inceapa sa livreze primele 4 autobuze electrice, urmand sa livreze cate minim 4 autobuze pe luna, pana la finalizarea contractului", ne-a declarat vicele Balajel.