Consiliul Local Zalau a aprobat saptamana trecuta in cadrul sedintei ordinare a Consiliului Local alocarea sumei de 22.000 de lei pentru achizitia unui serviciu de consultanta pentru constituirea unei zone metropolitane. Potrivit proiectului, zona metropolitana ar urma sa aiba ca oras pola-rizator Zalaul si sa cuprinda comunele pe un areal de 30 de kilometri si orasele Jibou, Simleu Silvaniei si Cehu Silvaniei. Costurile pentru achizitia in prima etapa a serviciului de construire institutionala a Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana Zalau sunt estimate la 22.000 de lei.

Avantajele zonei metropolitane
Pentru a intelege mai bine utilitatea unei zone metropo-litane, l-am contactat pe primarul Radu Capilnasiu pentru mai multe explicatii.
„Pe langa accesul la fonduri europene, zona metropo-litana implica si o parte de organizare importanta. Adica coroborarea Planurilor de Urbanism General intre loca-litati, dezvoltarea in concordanta cu vecinatatile si, mai mult, creearea unor proiecte de avengura mai mare la nivel metropolitan. Poate ca pare pretentios spus zona metropolitana la nivelul Zalaului, dar prin modificarea legislatiei ne incadram si noi. Inainte, zona metropolitana nu putea fi constituita daca nu eram 300.000 de locuitori in areal. Dar la ora actuala e posibil si aduce avantaje. Prea putine sunt dezavantajele. Faptul ca  exista o intelegere intre administratiile locale, ca se creeaza o structura asociativa, nu este in niciun caz un dezavantaj. Colaborarea aduce beneficii chiar si vizavi de posibili investitori, de forta de munca pe care vom putea sa o asiguram de pe un areal mai mare. Sunt pro-bleme in ceea ce priveste gasirea fortei de munca ca-lificate”, a declarat primarul pentru Graiul Salajului.  
„Vor fi importante discutiile pe care le vom avea, dar prin hotararea de Consiliu Local adoptata noi achizitionam un serviciu de consultanta care va avea si rolul de a explica aceste lucruri, reprezentand precursorul a ceea ce inseamna realizarea unei documentatii si a unui studiu. Dupa aceea vom vedea cati accepta si vor sa intre in aceasta zona me-tropolitana. Deocamdata avem doua mari castiguri. Primul ar fi partea de transport in comun, care se poate concepe altfel si pot sa aloce si alte primarii subventii pentru transportul in comun in cadrul zonei metropolitane. Noi am avut de multe ori solicitari, in special de la comunele invecinate. Al doilea castig este faptul ca se poate lucra la o dezvoltare spatiala unitara, la colabora-rea zonelor din vecinatati incat sa nu vina in contradictie. De exemplu, Zalaul sa nu intre in confilct cu Herecleanul, Zalaul dezvoltand zona industriala spre Hereclean, iar Hereclean o zona rezidentiala spre Zalau. In plus, se face legatura intre retele, cum ar fi reteaua de canalizare, ra-portul la drumuri. Mai multe detalii vor aparea dupa ce specialistii vor analiza si vor propune variante pentru aceste planuri”, ne-a precizat in incheiere primarul.

Primarii din Simleusi Cehu

vor sa colaboreze
I-am contactat pe primarii oraselor Simleu Silvaniei si Cehu Silvaniei, pentru a afla daca ar fi dispusi sa colaboreze la dezvoltarea unei astfel de zone.stop_coloana
Septimiu Turcas, primarul orasului de sub Magura, a declarat pentru Graiul Salajului ca este dispus sa colaboreze pentru dezvoltarea unei zone me-tropolitane, in interesul orasului Simleu. „Sunt convins ca noi, cele patru orase, avem mult mai mari sanse de izbanda impreu-na la aplicarea unor pro-iecte de dezvoltare, evident, fiecare cu specificul lui, decat singuri”, ne-a comunicat edilul.
Si Andrei Varga, primarul orasului Cehu Silvaniei, ne-a declarat ca ar fi deschis sa colaboreze  pentru dezvoltarea unei zone metropolitane.

Dezbatere constituita

in prilej de explicatii

in Consiliul Local
Ideea a fost contestata de consilierul PDL, Vasile Daraban, care a fost de parere ca zona propusa pentru a deveni metropolitana este prea mare. „Ceea ce ma mira pe mine este ca noi vrem o zona metropolitana cum nu s-a mai vazut, care aproape se suprapune peste actualul judet. Vrem sa luam locul judetului? De exemplu, la Cluj-Napoca sau alte orase mari s-au adunat in jurul oraselor cateva comune ca sa asigure transportul in comun, sa faca o piata, sa aigure niste servicii in comun care sa aduca beneficii si unora si altora. Asa cum este facut aici, cu cele trei orase si comunele de pe o raza de 30 de kilometri, mie nu mi se pare functionabil si nu stiu la ce ar duce”, a subliniat consilierul PDL.
Pentru a clarifica lucrurile, primarul Zalaului, Radu Capilnasiu, i-a comunicat consilierului ca ideea stabilirii zonei metropolitane in acest mod a fost preluata de la judetele vecine, precum Satu Mare si Maramures, care au o zona metropolitana sub aceasta forma. „Sigur ca pare la o prima vedere ca ocupi jumatate de judet. Nu cred ca ne suprapu-nem cu obligatiile ce revin judetului sau Consiliului Judetean. Zona metropolitana inseamna un areal cu o populatie care sa fie semnificativa pentru a accesa fonduri europene si, mai mult, planurile de dezvoltare urbanistica sa fie coroborate, incat dezvoltarea pe acest areal sa fie coordonata. Sa nu se inteleaga iarasi ca Zalaul doreste sa fie monopolul acestei zone metropolitane. De aceea se propune ca aceasta zona metropolitana sa fie condusa prin rotatie de catre unul dintre primarii care sunt din zona metropolitana”, a completat primarul.
Consilierul PDL tot nu a fost multumit si a tinut sa precizeze ca nu vede ce interes comun ar avea Zalaul cu Bobota sau cu Cehu Silvaniei, sustinand ca „Cehu Silvaniei este si el oras si are deja o zona metropolitana, la Cehu adunandu-se inca patru sate”.
Primarul a replicat ca lucrurile s-ar putea schimba, iar une-le localitati sa nu intre, iar zona sa se reduca. „Deocamdata, discutam de studiul pe care dorim sa-l facem pentru a avea o populatie semnificativa pentru atragerea fondurilor europene. Nu e totuna sa te referi la o populatie de 60.000 de locuitori sau la una de 100.000 de locuitori”, a conchis primarul.