Lucrarile pentru modernizarea statiei CFR Zalau Nord vor fi incheiate la finele acestui an. Reabilitarea cladirii si modernizarea infrastructurii din jurul Garii fac parte dintr-un proiect al carui beneficiar este Compania Nationala de Cai Ferate Romane (CFR). „Proiectul a fost realizat si contractat la nivelul Ministerului Transporturilor prin absorbtia fondurilor europene”, afirma seful statiei Zalau Nord, Mandrut Ioan.
Povestea a inceput in decembrie 2008, in timpul guvernarii Tariceanu. Semnat de Ministrul Transporturilor de atunci, Ludovic Orban, contractul a prevazut ca in perioada mai 2009 – 2010 sa fie finalizata proiectarea conform proiectului aprobat in 2008, iar in perioada mai – decembrie 2010 sa fie atribuita lucrarea in urma unei licitatii si in cele din urma in perioada 2011-2012 era termenul pentru executarea lucrarilor de reabilitare. In continuare, lucrurile au luat o cu totul alta directie. Una din firmele perdante, inscrise in concursul de licitatie a contestat decizia de atribuire a lucrarilor de executie, iar „procedurile pentru clarificarea situatiei au durat un an de zile”, sustine Mirel Talos, deputat PNL. Deputatul a facut promisiuni repetate pentru urgentarea lucrarilor din Gara Zalau Nord, inca din 2009, cand a purtat discutii cu diversi secretari de stat din Ministerul Transporturilor din acea perioada. Ultima discutie pe care a avut-o in acest sens a fost cu directorul general adjunct al CFR, responsabil sector proiecte europene, Sorin Trandafirescu, care „m-a asigurat ca lucrarile de modernizare sunt in grafic, platile la fel si ele, iar situatia este sub control”, a spus Mirel Talos. „Calendarul initial de finalizare a lucrarilor a fost stabilit pentru luna decembrie 2012, iar cel actual a fost prevazut pentru sfarsitul anului 2013”, adauga deputatul.
Valoarea totala a proiectului este de aproape 6 milioane si jumatate de euro, iar castigatorul licitatiei a fost desemnat un operator spaniol care supravegheaza executarea si respectarea termenilor lucrarii si care colaboreaza cu firmele de consultanta si proiectare angajate de Ministerul Transporturilor. „Din aceasta cauza, orice detaliu minor isi gaseste rezolvare intr-o luna, fiindca antrepenorul general, firma spaniola, discuta doar cu cei de la Bucuresti”, precizeaza Ioan Mandrut.
Seful Garii din Zalau a mentionat ca „viziunea proiectului initial nu a batut exact cu situatia din teren, cu toate ca au fost efectuate studii in amanuntime inainte de demararea lucrarilor”. „Desi a existat, la un moment dat, riscul ca finantarea proiectului sa fie stopata, problema s-a rezolvat, completeaza seful Statiei din Gara Zalau.
Peroane acoperite, restaurant, complex comercial
Proiectul de modernizare presupune construirea a doua peroane acoperite, cu o lungime de aproximativ 200 de metri fiecare si cu o inaltime de 55 cm fata de nivelul sinelor. Unul dintre peroane va servi lina 1, iar celalalt peron va facilita accesul intre liniile 2 si 3 viitoare, respectand planul proiectului. Se vor efectua reparatii capitale in cazul cladirilor dezafectate, se va construi un pasaj pietonal care va traversa toate cele trei linii si care va avea trei zone de acces, anunta Ioan Mandrut.
„Fiind realizat cu fonduri europene, proiectul presupune, de asemenea, construirea unor spatii comerciale, a unui restaurant, a unei farmacii, bancomat, etc, in functie de numarul de locuitori, iar un oras de dimensiunea Zalaului are nevoie de asa ceva” este de parere seful statiei, Ioan Mandrut.
Caldura vine din pamant
Lucrari de modernizare vor fi efectuate si in privinta energiei termice. Sursa va fi inlocuita cu o sursa de energie neconventionala. In acest sens a fost realizata o aductiune de pompe de caldura care va asigura confortul termic atat iarna cat si vara. „Au fost forate 32 de puturi, la o adancime de aproximativ 100 de metri si vor fi construite doua mici centrale, in interiorul cladirii CFR, care vor asigura transportul apei in puturi si revenirea acesteia , pe un circuit secundar. „Este o metoda noua in domeniul energiei, care foloseste temperatura pamantului pentru incalzirea apei si care speram sa diminueze costurile la intretinere cu aproximativ 30 de procente. Sigur ca va dura probabil vreo 20 de ani pana sa amortizam costurile, spune Ioan Mandras.
Sens giratoriu la intrarea in gara
Accesul in Gara din Zalau a fost, de asemenea, subiectul unor discutii la momentul initierii proiectului, in principal din cauza benzilor de circulatie dinspre Satu Mare, care obtureaza infrastructura in acest sens. A existat o propunere de realizare a unui sens giratoriu, posibil construit la baza pasarelei dinspre depozitul de materiale de constructii „Petunia”. Trebuie precizat faptul ca Primaria Zalau si-a luat angajamentul pentru construirea acestui sens giratoriu care face parte din planul proiectului”, incheie Ioan Mandrut.
Mirel Talos vrea reinfiintarea agentiei CFR
Mirel Talos a spus ca face demersuri pentru reinfiintarea Agentiei CFR, care a functionat pe strada Tudor Vladimirescu. Agentia a fost desfiintata in data de 3 ianuarie 2013 pe motiv ca era neprofitabila si numarul clientilor era redus. La momentul respectiv, singura angajata a Agentiei CFR din zona Tudor Vladimirescu a fost detasata la Gara din Zalau. Decizia de desfiintare a agentiei CFR a fost motivata si de faptul ca aceasta avea un program de lucru de 8 ore, fata de Gara din Zalau, unde programul e non-stop.