Vești bune pentru taximetriști: Fără dispecerat, fără tarif maximal, fără limită la „buline”
În contextul în care firmele de ridesharing câștigă din ce în ce mai mult teren și lasă taximetriștii fără clienți, datorită prețurilor mai mici, autoritățile vin cu propuneri care să ajute transportul în regim de taxi.
Consiliul Concurenței a pus în consultare publică Raportul preliminar al studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ și recomandă reevaluarea legislației, astfel încât să ofere condiții echivalente de concurență, chiar dacă cele două sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării.
„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai puțin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa”, spune Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Consiliul Concurenței atrage atenția că actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este
perimat și nu mai reflectă realitățile economice și tehnologice.
Astfel, recomandă eliminarea obligativității afilierii la un dispecerat și dotării cu stații de emisie-recepție, deoarece majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicații mobile, iar obligația de a plăti dispeceratul reprezintă un cost nejustificat și o barieră concurențială.
O altă recomandare este eliminarea limitării numărului maxim de autorizații taxi emise de autoritățile locale, deoarece restricționează concurența și limitează accesul noilor operatori pe piață, afectând în final și consumatorul;
Consiliul Concurenței mai propune eliminarea tarifelor maximale, pe motiv că, într-o economie de piață, prețurile trebuie stabilite liber, pe baza cererii și ofertei, dar și eliminarea limitării geografice a activității, mai exact a regulii conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare.
Observațiile și propunerile cu privire la studiul privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ pot fi trimise până la data de 22 septembrie 2025.
