ASF este considerată una dintre cele mai controversate instituții publice din România. Salariile uriașe, primele nejustificate, raportat la ineficiența în gestionarea relației cu firmele de asigurări, au atras numeroase critici conform evz.ro.
Mulți văd în această instituție – a cărei conducere este numită politic – principalul vinovat pentru dezastrul din piața RCA. Șoferii acuză reglementările care au dus la scumpirea polițelor de asigurare. Falimentele succesive ale City Insurance și Euroins, lideri de piață, sunt văzute ca o demonstrație a ineficienței acestei structuri.
ASF se confruntă cu o grevă
Angajații Autorității, mai bine de 500 amenință că vor intra în grevă. Lucrătorii ASF reclamă eliminarea primelor din Contractul Colectiv de Muncă (CCM). Ei încasau, mulțumită acestor beneficii până la 15 salarii pe an.
Pe de altă parte, în vreme ce salariaților li se taie din bonusuri, conducerea ASF își poate stabili singură, fără nici o cenzură, sistemul de premiere. Acest lucru a fost adoptat prin noul regulament de funcționare și va stârni alte controverse. În prezent, Autoritatea este condusă de Alexandru Petrescu, un politician PSD.
Noul document, adoptat în 26 aprilie, modifică în principal sistemul de premiere în cadrul ASF. Astfel, se face distincție între membrii conducerii și simplii angajați. Pentru aceștia din urmă, „primele se acordă în condițiile respectării procedurilor și reglementărilor interne incidente care sunt supuse consultării cu Sindicatul ASF”.
În schimb, în cazul celor opt membri din Consiliul ASF nu mai este nevoie de aprobarea sindicatului. Conducerea structuri își va putea acorda prime la oirce nivel dorește, fără nici o cenzură. Membrii consiliului sunt numiți de Parlament și plătiți conform legii de funcționare a Autorității.
Șefii nu renunță la beneficii
Noul mecanism de acordare a bonificațiilor în cadrul ASF a fost explicat de o sursă din interiorul instituției. Conform acesteia, membrii Consiliului au decis să reducă bonificațiile din cauză că bugetul alocat s-a redus. Însă, măsura îi vizează doar pe angajați, nu și pe cei din conducere. Iar acest lucru a stârnit nemulțumiri.
Potrivit acesteia schema nu face decât să confirme egoismul și lăcomia politicienilor care se pun deasupra celorlalți. Ei nu renunță la privilegii, indiferent de greutățile care apar. Este o caracteristică a clasei politice în ansamblu care se vede și în cadrul ASF.
Bonusuri uriașe pentru angajații ASF
Încă de la înființare, Autoritatea a fost considerată o sinecură pentru politicieni și rudele acestora. Majoritatea angajaților au fost recrutați din rândul celor cu carnete de partid, a rudelor acestora, a copiilor, amantelor și nevestelor. De-a lungul vremii, activitatea ASF a fost criticată și contestată, în special de către cei pe care ASF trebuia să-i protejeze.
Marile falimente de pe piața RCA confirmă ineficiența acestei instituții al cărei scop este protejarea consumatorilor. Mai mult, diferite organizații, în special ale transportatorilor au acuzat o complicitate a ASF cu firmele de asigurări împotriva șoferilor. Membrii autorității sunt considerați responsabili direct pentru scumpirile uriașe de pe piața asigurărilor.
Șefii partidelor și ai guvernelor au ignorat aceste controverse și lipsa de încredere manifestată de cetățeni. Aceasta tocmai pentru că ASF este un loc călduț și bine remunerat pentru privilegiați. De altlfe, prin contractul colectiv de muncă, angajații Autorității primeau anual, pe lângă salarii, și patru prime. Dintre acestea, trei erau în cuantum de până la 100% din salariul brut lunar. Practic, un salariat nu încasa 12, ci 15 salarii într-un an.
ASF a fost asociată cu corupția din sistemul de asigurări din cauza ineficienței de care a dat dovadă în monitorizarea acestei piețe. Cu toate acestea, bonusurile au fost plătite, indiferent de rezultate, Ca exemplu, după ultimul faliment din piața RCA, al Euroins, conducerea ASF s-a autopremiat cu bonusuri care au ajuns la peste 144.000 euro.
Sursa evz.ro