Construit pe locul fostului „Garaj al partidului”, LIDL este cel de-al patrulea hipermarket care isi face loc pe piata din Zalau.
Primii vizitatori au fost vineri oficialitatile orasului.
Magazinul LIDL, construit pe locul fostului „Garaj al partidului”, se deschide azi dupa ce reprezentantii investitorului german au deschis vineri usile magazinului pentru oficialitati. La turul de prezentare au participat Radu Capilnasiu, primarul municipiului Zalau, Sojka Attila si Daniela Cota, viceprimarii municipiului, Mirel Talos, deputat PNL, Gelu Cordea, seful Politiei municipale. Alexandru Sabau, director de vanzari al LIDL pentru judetele Salaj si Satu Mare, a declarat ca magazinul de la Zalau este primul magazin din tara construit conform standardelor LIDL. Celelalte magazine din tara s-au deschis prin preluarea magazinelor PLUS. Reprezentantii companiei le promit salajenilor preturi foarte mici la produsele marca proprie LIDL – bauturi, lactate, cosmetice, produse de curatenie, dar si la branzeturi frantuzesti, ciocolata nemteasca sau vinurile nobile din Spania, iar de doua ori pe saptamana vor fi promotii la diferite produse.
Mirel Talos apreciaza ca pretul produselor sunt mult mai mici decat alte produse similare de pe piata, iar acest lucru vine strict in favoarea clientilor. Desi nu a fost prezent la eveniment, prefectul de Salaj, Alexandru Vegh, a tinut sa salute deschiderea primului magazin din judet ce apartine concernului german LIDL. „Consider ca orice investitie straina care creaza locuri de munca este binevenita, mai ales intr-o perioada in care judetul se confrunta cu o lipsa a oportunitatilor de angajare. De asemenea, cred ca un nou magazin va crea pe piata locala a produselor de larg consum o concurenta benefica in primul rand pentru consumatori, pentru cetatenii Zalaului si, de ce nu, ai judetului”, a precizat prefectul intr-un comunicat de presa. Totodata, prefectul si-a exprimat speranta ca pe piata salajeana sa investeasca si alte companii importante.
Gigantii vanzarilor cu amanuntul coboara stacheta
Cu o populatie ce abia depaseste 60.000 de locuitori, municipiul Zalau nu a constituit, multa vreme, o destinatie atractiva pentru marile lanturi de magazine din Europa, cu cifre de afaceri de sute de milioane de euro. Primul care a coborat plafonul – adica a inceput sa caute si orase sub 100.000 de locuitori pentru amplasarea magazinelor proprii – a fost Kauflandul. Tot aceasta firma a fost prima care a deschis un magazin la Zalau, in luna august 2007, fiind magazinul cu numarul 29 pe care concernul il deschidea in Romania. Aproape 8 milioane de euro a investit Kaufland la Zalau, pe terenul de 25.000 de metri patrati, pe 5.548 fiind ridicata constructia propriu-zisa, iar pe restul terenului fiind amenajata o parcare cu 285 de locuri.
Carrefour a venit la Zalau cu un supermarket, in anul 2008 deschizand cel de-al doilea magazin al sau de pe piata de profil prin rebranduirea magazinului Artima in Carrefour Express, iar in decembrie 2010 au fost redenumite din nou in Carrefour Market. Grupul Carrefour a preluat Artima in 2007, acesta detinand 21 de supermarketuri in vestul Romaniei cu o suprafata de vanzare totala de 21.000 mp. Pentru rebranduirea magazinelor Artima, reteaua Carefour a investit peste 6 milioane de euro. Supermarkerul din Zalau se poate lauda cu amplasarea sa ultracentrala, un spatiu de vanzare de 855 metri patrati si o oferta de peste 5.000 de produse pentru clienti.
In toamna anului 2009, la Zalau s-a deschis cel de-al 87 magazin Penny Market, in urma unei investitii de 1,5 milioane de euro. Suprafata construita a magazinului este de 1.000 de metri patrati, dintre care spatiul de vanzare reprezinta 750 de metri patrati. Este cel de-al treilea lant de hipermarket-uri care a cautat extinderea pe piata din Salaj, desi cu numai cinci ani inainte se parea ca nu exista interes pentru noi in strategia de dezvoltare a companiilor de gen.
Iar acum, Lidl vine sa intregeasca oferta de pe piata de retail din Zalau, prin deschiderea magazinului de pe bulevardul Mihai Viteazul.
In magazinul din Zalau sunt angajate 32 de persoane care, timp de cateva luni s-au specializat in cadrul altor puncte de lucru din tara: Satu Mare, Carei, Targu Mures.
1000 magazine Kaufland
Kaufland „a implinit” 1.000 de magazine in Europa, ceea ce i-a determinat sa promoveze o imagine expansiva, aproape agresiva. Kaufland este o divizie a concernului german Schwarz-Gruppe (Schwarz Beteiligungs GmbH), din care fac parte si alte retele cunoscute, ca Lidl, KaufMarkt si Handelshof; Kaufland are peste 200.000 de angajati in toata Europa, aproximativ 150 muncind la magazinul din Zalau. Kaufland este prezent in Romania din anul 2005, fiind al doilea mare lant de hipermarketuri dupa Carrefour, dupa valoarea vanzarilor. Strategia companiei este diferita de cea a competitorilor sai directi: Kaufland este primul lant de hipermarketuri care a intrat in orasele mici din Romania, cu 25.000-40.000 de locuitori, in conditiile in care competitorii sai Carrefour, Real, Auchan si Cora ocolesc localitatile cu mai putin de 100.000 de oameni.

Carrefour, cel mai tare din Europa, dar nu si din Zalau
Carrefour este cel mai mare retailer european si al doilea din lume, dupa Wal-Mart. Cu 456.000 de angajati in 30 de tari, Carrefour are numeroase divizii si subsidiare in Uniunea Europeana, America de Sud, Africa si Asia. Grupul Carrefour avea pe plan mondial, in septembrie 2007, 1.108 hipermarketuri, 2.659 supermarketuri, aproape 6.000 de magazine de tip „hard-discount” si alte peste 4.700 de magazine de proximitate. In septembrie 2011, Carrefour opera in Romania cu o retea de 23 de hipermarketuri si 38 de supermarketuri Carrefour. Concurentii Carrefour pe segmentul supermarketuri precum e magazinul din Zalau sunt Billa, MegaImage, Interex si Spar.
Penny prefera marfa romaneasca
Penny Market este un lant de magazine german de tip discount detinut de Rewe. La ora actuala grupul Rewe este reprezentat in peste 14 tari europene, cu o cifra de afaceri de peste 44 miliarde de euro si un numar total de angajati de peste 270.000. Grupul Rewe este prezent in Romania prin lanturile de magazine Billa, Penny Market XXL si Penny Market. Pe piata romaneasca conceptul Penny Market a fost introdus in anul 2005. Magazinele Penny Market au o suprafata de 750 mp si un sortiment de peste 1400 de articole. Penny se bazeaza pe achizitionarea de marfa din Romania, astfel incat ponderea principala a articolelor oferite spre vanzare sa fie de provenienta autohtona. In prezent detine 68 de magazine.
Lidl – 80 la suta produse proprii
Lidl este un lant de magazine de tip discount din Germania, operat de concernul Lidl & Schwarz.Co & KG. Lidl detine peste 8.000 de magazine la nivel international.
Ziua de astazi este foarte importanta pentru lantul de magazine Lidl, deoarece astazi se deschid 11 unitati noi, printre care hipermarketul de la Zalau, la care se adauga cele 107 magazine preluate de la Plus anul trecut si care au fost renovate si rebranduite. Toate magazinele sunt constructii de sine statatoare. In magazinele din Bucuresti lucreaza cate 50 de persoane, iar in cele din provincie, inclusiv Zalau, cate 30. Fiecare magazin are o oferta de 1.300 de produse. Majoritatea dintre acestea, intr-o proportie de 80 la suta, sunt marci proprii, unii dintre furnizori fiind producatori romani ca Vel Pitar (produse de brutarie), Albalact (lactate), Maspex (bauturi), Titan (producator de paine). In rest, produsele sub marca proprie sunt importate din toata Europa – Grecia, Italia, Spania, Germania etc.
Situatia pe piata din Zalau
Varietatea de produse, pretul, dar si oferta de produse proprii au determinat salajenii sa prefere hipermarketul Kaufland. Desi aparitia Penny Market s-a dorit o contrapondere la Kaufland, fie din cauza pozitionarii magazinului, fie din cauza modului de prezentare a produselor in magazin, zalauanii nu prea trec pe aici. Carrefour Market, desi este mai mult un supermarket, are un segment de clientela specific, in primul rand gratie pozitionarii ultra-centrale. Desi de multe ori s-a contestat calitatea produselor si a serviciilor oferite de Carrefour-ul zalauan, este unul dintre principalii competitori pe piata locala de retail. Lantul de magazine Unicarm se constituie intr-un competitor important pe un segment specific de clienti. Desi s-a orientat cu preponderenta pe comercializarea carnii si a produselor din carne, lapte si produse lactate, Unicarm reuseste sa „rupa” din profiturile celor trei giganti din domeniu.
Aparitia Lidl pe piata zalauana va produce si o serie de mutatii, Kaufland avand astfel un competitor direct din chiar propriul trust. Va fi interesant de urmarit evolutia Penny Market – daca va reusi sa supravietuiasca socului aparitiei Lidl. Nici Carrefour nu poate sta fara griji – chiar daca are avantajul locatiei. Din pacate, aparitia unui nou hipermarket inseamna inevitabil scaderea vanzarilor pentru comerciantii mici si mijlocii. Ca de fiecare data dupa deschiderea unui hipermarket, este de asteptat ca o serie de magazine de cartier sa isi inchida portile, iar supermarketurile aurohtone sa inregistreze scaderi ale vanzarilor.