Numarul de turisti straini care poposec in judetul nostru a crescut in ultimele trei luni ale anului 2013, comparativ cu lunile corespunzatoare din anul precedent, conform statisticilor Directiei Judetene de Statistica Salaj. Sosirile in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare (cum ar fi hoteluri, cabane turistice, vile turistice, pensiuni agroturistice, pensiuni turistice, hosteluri etc.) au inregistrat in octombrie 2013 o crestere cu 3,1 la suta fata de octombrie 2012. Cu toate ca, per total, numarul de innoptari din octombrie 2013 a scazut fata de octombrie 2012 cu 1,4 la suta, numarul de turisti straini care au innoptat in judet a inregistrat o crestere. Din cei 8.063 de turisti care au innoptat in Salaj, 1.187 au fost turisti straini (cu 26 la suta mai mult decat in octombrie 2012). Si in luna noiembrie 2013, numarul de turisti straini a crescut fata de noiembrie 2012, inregistrandu-se 562 de turisti straini din totalul de 7.661 de innoptari. Cu toate ca in decembrie 2013 sosirile in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare au scazut cu 8,9 la suta fata de decembrie 2012, numarul de turisti straini sositi a inregistrat o crestere.
Salaj Shop a fost vizitat
si de turisti straini
Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Salaj Plus are ca scop si misiune cresterea atractivitatii judetului, inclusiv promovarea judetului din punct de vedere turistic. Unul din proiectele ce se afla deja in stadiul de implementare este magazinul Salaj Shop, care a atras atat turisti romani, cat si straini. Conform informatiilor primite de la Salaj Plus, de la lansarea sa din 1 septembrie 2013, Salaj Shop a primit indeosebi vizitele unui grup de turisti din Olanda, reprezentanti ai unor comunitatI (Aalten), si nu numai, cu care judetul Salaj dezvolta diverse cooperari teritoriale de cativa ani. Printre oaspetii straini care au vi-zitat Salaj Shop se numara si o delegatie din Polonia.
Impresionati de obiectele de artizanat realizate de diferitii mesteri salajeni, oaspetii straini au achizitionat mai multe dintre acestea pentru a le oferi cadou in strainatate. Potrivit informatiilor primite, printre cele mai cautate si vandute produse cu destinatie internationala (achizitionate de catre turisti straini sau cu scopul de a fi oferite cadou in strainatate) stop_coloanaau fost podoabele artizanale, impletiturile din nuiele, articole de cusatorie traditionala (semne de carte cu motive traditionale salajene), cloparit-impletituri din paie (clopuri in miniatura, suport pentru pahare, suport servetele). Strainii ce vor vizita Salajul de acum inainte vor avea sansa sa aleaga din mai multe produse, intrucat Salaj Shop se afla intr-o faza de diversificare a produselor oferite, atat cele realizate prin tehnici mestesugaresti locale, cat si a gamei de produse.
Tur virtual 3D prin istorie
Un alt proiect al asociatei Salaj Plus este realizarea unui Tur virtual 3D Sat de vacanta roman la Porolissum, a carui dezvoltare se doreste in viitor prin realizarea efectiva a unui Sat de vacanta roman gratie dezvoltarii conceptului 3D in reconstructii ale unor edificii daco-romane. Astfel, prin aborda-rea inovativa si utilizarea noilor tehnologii se doreste, printre altele, creearea unui plus de atractivitate locala pentru stimularea activitatilor de turism. Proiectul se afla in proces de implimentare, fiind finalizata prima etapa a acestuia, si anume procesul documentarii de specialitate. Faza a doua, ce se desfasoara in prezent, consta in proiectarea specializata in 3D a 12 edificii romane si dacice.
Ghidul investitorului
proiect pentru 2014
Pentru anul acesta, Salaj Plus pregateste proiectul numit „Ghidul investitorului in judetul Salaj”. Prin acest proiect se propune inventa-rierea resurselor teritoriale ale judetului structurate pe cinci capitole mari (cadrul de viata, echiparea teritoriala, turismul, economia, cercetarea si inovarea), articularea acestor informatii intr-un instrument de promovare teritoriala atat pe plan national, cat si international. Momentan, proiectul se afla in faza de delimitare, cautandu-se cea mai eficienta solutie pentru implementare, avand in vedere complexitatea si inovatia pe care le propune.