Turcii de la Mapa blochează Tunelul Meseș dar nu se rup cu munca pe secțiunile câștigate

Tunelul Meseș e blocat dinainte de a fi construit. Deși s-a desemnat executantul, două contestații blochează acum semnarea contractului care le-ar permite turcilor de la Makyol să se apuce de treabă.
Bețe în roate pun italienii de la WeBuild și turcii de la Mapa, ambele firme finaliste în etapa de selecție, dar perdante în fața companiei Makyol.
Referitor la turcii de la Mapa, care ar fi vrut să pună mâna pe cel mai bănos contract de infrastructură rutieră din România, Asociația Pro Infrastructura constată că aceștia sunt codași cu lucrările pe care le au în execuție pe Secțiunea 2 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești.
„Cei 31,33 kilometri în valoare de 4,25 miliarde lei plus TVA pentru o autostradă trasă prin peisaje ca-n Alpi, cu 7 tuneluri și vreo 50 de poduri și viaducte, au fost semnați cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 și au ordin de începere din 01.07.2022 cu 18 luni proiectare plus 50 de execuție. După câteva luni de la expirarea (în decembrie 2023) perioadei de proiectare a fost autorizat doar un ciot de 2 kilometri fix în capătul de la Boița, zona cea mai ușoară a lotului. Momentan în acest punct se „muncește” la un singur viaduct: jumătate din timp forezele mai mult stau, după vreo 6 luni de la startul lucrărilor încă se execută piloți forați, nu sunt gata toate fundațiile și abia se văd primele elevații ieșite din pământ.
Dezamăgitor, puțin zis. Volumul total de lucrări pe tot tronsonul este poate de 50-60 de ori mai mare, iar ceea ce a <demonstrat> asocierea turcă până acum este doar că nu-și va termina treaba în următorii 7 ani, nici vorbă în 50 de luni cât prevede contractul.
Ce s-a mai întâmplat în rest? Aparent, studiul geotehnic se apropie în sfârșit de finalizare după ce în vara 2024 s-a închis DN7 pentru accesul forezelor, care încă pot fi zărite în teren. Știrea mai importantă ar fi că timid, de câteva zile, turcii s-au urnit să-și croiască un drum de acces către tunelul Robești, semn că aici așteaptă emiterea autorizației de construire în curând. Așadar a trecut un an, mai trece încă unul. În 2025 se va termina proiectarea și vom mai vedea câteva porțiuni autorizate și lucrări incipiente în aceste puncte: portalurile la unele tuneluri plus niște fundații la câteva poduri. Ne mai auzim prin ianuarie 2026, asta dacă nu cumva se va întâmpla o revoluție pe șantier și vom fi nevoiți să vă oferim informații proaspete”, notează Pro Infrastructura.
Celălalt contestatar, WeBuild, a construit în România Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, unde mai are încă lucrări de remediere, după numerasele probleme semnalate, precum și Lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Pitești. De asemenea, lucrează la modernizarea căii ferate pe tronsonul Cluj – Oradea – Episcopia Bihor.