Deputatii Comisiei de Transporturi au votat, marti, 10 decembrie 2019, pentru un raport favorabil de adoptare a proiectului prin care trotinetele electrice sunt definite astfel incat sa nu fie asociate mopedelor, iar utilizatorii sa nu fie pasibili de amenzi sau inchisoare daca nu au permis.
Proiectul initiat de deputatul PNL de Cluj Sorin Moldovan prevede modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
Actul normativ are in vedere definirea trotinetei electrice ca un vehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie nu depaseste 40 km/h si care este echipat cu un motor electric a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 2 kW.
De asemenea, prin aceasta reglementare, trotinetele electrice vor putea fi utilizate pe pista pentru biciclete, care este "subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator".
Trotinetele electrice sunt exceptate prin acest proiect de la necesitatea obtinerii unei inmatriculari sau inregistrari.
"Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu exceptia celor trase sau impinse cu mana, a bicicletelor si a trotinetelor electrice, trebuie sa fie inmatriculate ori inregistrate, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele in vigoare", arata textul legii.
De asemenea, daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor si a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Trotinetele vor putea fi oprite sau stationate si cate doua, una langa alta pe partea carosabila, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.
Pentru a conduce o trotineta electrica pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani, conform textului de lege.
"Bicicletele, trotinetele electrice si mopedele care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare", arata sursa citata. De asemenea, este prevazuta si obligativitatea purtarii unei casti de protectie pentru conducatorii trotinete electrice pe drumurile publice, daca acestia au sub 18 ani.
Conform expunerii de motive, Codul Rutier, OUG nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, defineste mopedul ca fiind autovehiculul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric. Asadar, in prezent, toate trotinetele electrice care depasesc viteza de 25 km/h se incadreaza la categoria mopede.
"Pentru a putea conduce un moped este necesar detinerea unui permis de conducere categoria minima AM sau superioara in clasa. Conducerea fara un astfel de permis este considerata infractiune si pasibila de inchisoare. Apoi, un astfel de autovehicul nu poate circula pe trotuar, ci doar pe carosabil, fiind necesara inmatricularea. Conform Codului Rutier, "tramvaiele, troleibuzele, mopedele, masinile si utilajele autopropulsate utilizate in lucrari de constructii, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun inmatricularii, precum si vehiculele cu tractiune animala se inregistreaza de catre consiliile locale, care tin si evidenta acestora", arata motivarea legii.
Astfel, initiatorul considera ca "vidul legislativ face ca cei care folosesc trotinete electrice sa o faca pe riscul lor nefiind clar unde trebuie sa circule cu ele si nici ce obligatii au in cazul in care sunt opriti de catre politie in trafic".
"Autoritatile locale incurajeaza achizitionarea de astfel de mijloace de transport, dar avem nevoie de reglementare pentru a impulsiona si mai mult ceea ce acum reprezinta doar initiative timide si izolate", conform expunerii de motive semnate de Sorin-Dan Moldovan.
Initiativa legislativa are sustinerea a 30 de deputati PNL. Camera Deputatilor este for decizional in acest caz.