Deoarece in bugetul national nu se mai gasesc resurse financiare pentru continuarea lucrarilor la autostrada, guvernul cauta sa incheie un parteneriat public-privat sau sa concesioneze lucrarile.
Statul roman vrea sa inceteze de comun acord contractul cu Bechtel, compania americana care in urma cu noua ani a castigat dreptul de a construi Autostrada Transilvania. Ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructura, Dan Sova, a declarat ca asteapta raspunsul Bechtel la scrisoarea prin care a notificat compania de intentia Guvernului de a incheia contractul „de comun acord”. „Nu mai avem bani si trebuie sa schimbam mecanismul de finantare”, a explicat Dan Sova. Luna trecuta, la audie-rile din Parlament, ministrul a precizat ca singura solutie pentru Autostrada Transilvania o reprezinta un parteneriat pu-blic-privat sau concesiunea catre un constructor privat. Constructia prin concesionare a Autostrazii Transilvania inseamna taxe in plus pentru soferi. Intrarea pe autostrada nu va mai fi gratuita, ci se va plati o taxa stabilita de constructor si statul roman.
In momentul de fata, din totalul celor 415 kilometri proiectati intre Brasov si vama Bors, au fost deschisi circulatiei doar 52 de kilometri, intre Campia Turzii si Gilau. Suma totala incasata de Bechtel se ridica la aproape 1,5 miliarde de euro. Presupunand ca ac-tualul ritm al lucrarilor se va mentine, romanii vor putea circula pe Autostrada Transilvania abia in anul 2075. In 2011, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, a renegociat contractul cu Bechtel. Astfel, compania americana mai construieste doar cei 64 de kilometri de pe tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, restul tronsoanelor de la Brasov la Suplacu de Barcau, inclusiv cel care tranziteaza judetul Salaj, putand fi scoase la licitatie.
Statul roman nu isi mai permite sa construiasca autostrada
In bugetul national pe anul 2013 a fost inclusa doar suma de 50 de milioane de euro pentru Autostrada Transilvania, insa acesti bani nu sunt pentru lucrari noi ci reprezinta datorii catre Bechtel pentru lucrari deja efectuate. Statul nu mai are bani sa continue lucrarile la autostrada si cauta surse alternative de finantare. „In acest moment, ca urmare a modului total gresit in care a fost gestionata aceasta investitie, se incearca la nivelul guvernului o renegociere a contractului cu compania Bechtel, astfel incat sa poata fi gasite surse de finantare, altele decat bugetul de stat, cum ar fi parteneriatul public-privat sau concesiunea”, sustine deputatul PSD Iuliu Nosa.
De cealalta parte, deputatul PDL Lucian Bode reclama ca „parlamentarii USL de Salaj nici macar nu au fost in sala cand s-a votat amendamentul pentru alocarea de fonduri Autostrazi Transilvania”.