Tronsonul din Autostrada Transilvania de la Nușfalău la Suplacu de Barcău va fi finalizat, cu siguranță, anul viitor. Lucrările sunt în grafic, constructorul turc are în teren echipe și utilaje suficiente pentru a munci într-un ritm susținut.
Există, însă, o problemă. Potrivit Asociației Pro Infrastructura, CNAIR nu s-a hotărât până în acest moment ce soluție de conectare va cere turcilor de la Nurol să execute la Porț. Fără rezolvarea acestui aspect, lotul de autostradă va fi muzeu, în câmp.
Inaugurarea celor 13,55 kilometri dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău va avea loc în primăvara anului viitor.
Constructorul lucrează susținut și pe tronsonul Nădășelu-Zimbor de pe A3, cu o lungime de 30,06 kilometri, și are capacitatea de a termina lucrarea înainte de termenul contractual din 2024. UMB Spedition este chiar interesată să închidă mai repede șantierul, în 2023, deoarece are deja contractate multe alte lucrări, susține Pro Infrastructura.
Doar că, și în acest caz, există o piedică. CNAIR nu a aprobat încă două modificări de soluții tehnice propuse de constructor, un viaduct lângă Nădășelu și un tunel în apropiere deTopa Mică.
În cazul tronsonului Zimbor-Poarta Sălajului inaugurarea înainte de termen, în 2023, este imposibilă.
În ciuda faptului că firma UMB Spedition lucrează de zor și pe acest lot, aici există riscul ca tronsonul să nici nu poată fi dat în folosință, odată ce va fi finalizat.
Proiectul nu prevede o descărcare a traficului, iar lotul vecin, Poarta Sălajului – Nușfalău, care include și Tunelul Meseș, este încă departe de a deveni realitate. Astfel, lotul Zimbor – Poarta Sălajului se va termina brusc, fără a duce nicăieri.
Luna trecută, chiar directorul CNAIR, Cristian Pistol, a recunoscut situația și a susținut că se încearcă realizarea unui nod rutier pentru a asigura descărcarea traficului.
Cel care a semnalat problema a fost zălăuanul Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
“Anul trecut, la solicitarea echipei de la Transporturi, constructorul a proiectat un drum de legătură civilizat de la capătul autostrăzii până în drumul național la ieșire din Poarta Sălajului spre Românași. Urma în toamnă să fie aprobat de Compania de Drumuri și să înceapă lucrările. A venit Grindeanu la Ministerul Transporturilor și a aruncat la gunoi acest plan, refuzând sălăjenilor să beneficieze în 2023 de acest tronson de autostradă, o veritabilă centură ce ar scoate traficul de pe drumul național din Poarta Sălajului, Sânmihaiu Almașului, Chendremal sau Zimbor”, a afirmat Horațiu Cosma.
Lucrările la lotul Zimbor – Poarta Sălajului au început anul acesta, în iulie. Secțiunea are 12,24 kilometri. Construcția, finanțată prin PNRR, are o valoare de 680,40 milioane de lei (fără TVA) și trebuie finalizată până în anul 2024. Tronsonul include cinci viaducte și un pod.
Cât privește tronsonul Poarta Sălajului -Nușfalău, acesta este cel mai dificil de pe toată Autostrada Transilvania. Include Tunelul Meseș, lung de aproape 2,9 km, și zeci de kilometri prin dealurile deja cunoscute pentru alunecările de teren.
CNAIR a desemnat șase constructori care rămân în cursa pentru proiectarea și execuția investiției, din cele 12 firme sau asocieri de firme care au depus oferte pentru realizarea acestui tronson, cu o lungime totală de 41 de km.
Câștigătorul acestui contract va avea la dispoziție maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor. Valoarea estimată a contractului este de 4,4 miliarde lei, TVA inclus, și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile (POT). Un sfert din sumă reprezintă cheltuielile cu Tunelul Meseș. Realizarea acestuia costă, potrivit CNAIR, 1,075 miliarde lei.